Hej!

Hoppas jag skriver i rätt kategori.

Är spekulant på en rimlig kap- och gersåg men som nybliven förstahusägare går man snabbt vilse i verktygsdjungeln.

Jag ska såga lister till hela huset, kapa massiva golvbrädor (135x25mm), hyllplan och till våren/sommaren börja fila på ett trädäck.

Har försökt kolla här på forumet men det slutar oftast med att jag är mer förvirrad efteråt än när jag började, haha!

Så om ni har några tips på en vettig maskin som kanske inte hamnar i proffsklassen rent prismässigt så skulle jag bli superglad!

Tack!
 
D
Jag vill varna för Makita LS08!

köpte en sådan för 3 år sedan. Använd till en köpsrenovering innan startknappen på ovansidan av handtaget trillade bort. Jag löste det med en spik men efter ett altanbygge (60 m2) hade hela maskinen rasat sönder. Skev och vind och tog i på all möjliga ställen när man sågade.

jag knatade in och reklamerade på Bauhaus. Efter en jäkla diskussion gick de med att ta den på garantin.

När jag besökte lite olika Bahausbutiker passade jag på att botanisera i utbudet av kapsågar. Samtliga demoex av aktuell modell i butikerna Sickla, Bromma och Länna saknade knappen på ovansidan.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Då vänder jag tvärtemot och kan varmt rekommendera Makita LS0815, väldigt bra för sitt pris, med mycket exakta snitt och vinklarna stämmer bannemig till 100%. Mycket nöjd med min, brukar finnas som paket med ett 290cm bord för 4-5000kr. Jag har byggt bland annat ett helt 50kvm garage med denna (och nej, knappen är inte borta)
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Å jag drar mig för att köpa makita ls0815. Fick ingen bra känsla när jag klämde på den. Klarar gering åt ett håll 48grader. 5grader åt andra.

Det finnas säkert en anledning till att de kör så många kampanjer på just ls0815...

Edit: Borttag av falskt påstående kring geringsvinkel, se senare inlägg nedan.
 
Redigerat:
M mxjolle skrev:
Å jag drar mig för att köpa makita ls0815 då den bara klarar 48graders gering, samt endast åt ett håll.

Då jag aldrig har haft en kap o ger så lutar det ändå åt boschen då jag iallafall vill kunna gera 45.

Det finnas säkert en anledning till att de kör så många kampanjer på jus ls0815...
48 är ju mer än 45... Vad menar du riktigt?
 
  • Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
Sant, jag tänkte innervinkel, nerifrån och upp. Inte uppifrån och ner. Fel av mig.

Well, jag fick ingen bra känsla av den iallafall när jag var å klämde och kände.
 
Nå, jag har haft en del och denna står sig väldigt väl till priset. Men visst får man bättre grejer om man betalar det dubbla (fast jag vet inte vad mer man vill ha än en smidig såg som sågar raka och exakta snitt :thinking:).

Men tur att vi alla är olika, tänk vad hemskt om det bara skulle finnas blå bosch :sick::sick::crysmile:
 
  • Gilla
Sargen och 1 till
  • Laddar…
Förlåt TS för trådkap,
Jag får själv ta en ytterliggare kik på ls0815 eftersom jag gerade 45grader men då tog maskinen i anhållet för själva virket som ska kapas men jag låter det få vara osagt. Jag kan ju ha gjort något dumt helt enkelt.

Åter till TS, Jag är i samma situation och överväger just Makita ls0815 eller Bosch gcm8. Bästa är att klämma och känna lite men många är nöjda med dessa maskiner.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Där sitter en stoppskruv och övre delen av anhållet skjuts enkelt åt sidan vid skarpare girningar! Och TS önskar ju åsikter om sågar så det passar rätt bra ändå tycker jag! Oavsett, prisvärd är den absolut, dock inte bäst på marknaden.
 
Har haft en Dewalt 770 nu i många år. Riktig slitvarg. Aldrig krånglat och om den skulle få för sig att ge upp så blir det en Dewalt igen. Tror motsvarande heter 774 idag. Ett extra plus för motorljudet som inte är lika skrikigt som många andra märken.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Förlåt TS för trådkap,
Jag får själv ta en ytterliggare kik på ls0815 eftersom jag gerade 45grader men då tog maskinen i anhållet för själva virket som ska kapas men jag låter det få vara osagt. Jag kan ju ha gjort något dumt helt enkelt.

Åter till TS, Jag är i samma situation och överväger just Makita ls0815 eller Bosch gcm8. Bästa är att klämma och känna lite men många är nöjda med dessa maskiner.
Ingen fara alls! Jag behöver lära mig om sånt här så diskutera så mycket ni vill :)

Får nog göra som du skriver och klämma lite på grejerna så kanske man får feeling för någon. Hade ju varit fint att hitta ett paket med bord också.
 
Bord är nästan ett måste.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Har haft en Dewalt 770 nu i många år. Riktig slitvarg. Aldrig krånglat och om den skulle få för sig att ge upp så blir det en Dewalt igen. Tror motsvarande heter 774 idag. Ett extra plus för motorljudet som inte är lika skrikigt som många andra märken.
Köpte själv en dws 774 xps förra sommaren.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bord är nästan ett måste.
Ska man då köra samma märke på såg och bord eller passar det mesta med varandra? Tänker att man kanske kan snåla på bordet och köpa nån b-label-variant :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.