Hej
Tänker byta ut fönsterparti om 3×90 Plus 90 balkongdörr i ett Gullringshus byggt 1972. Frågan är om fönsterkarmarna är bärande eller om det finns en balk som lastar av. Någon som bytt fönster? Nu är fönstren och dörren exakt 90 cm och sammanfogas utan mellanrum vare sig uppe, nere eller vid sidorna.
Mvh
Thomas
 
Där är ingen balk. Fönsterna är bärande. Om du studerar kramarna så ser du att sidostyckena på karmen går vid sidan om bottenstycke och toppstycke. De går alltså från golv till tak och är bärande.
Se snabbskiss.
 
  • Snabbskiss av en bärande fönsterkonstruktion där sidostycken går från golv till tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns väl inga fönster som är bärande. Är i så fall felkonstruerat.
 
R RoBo skrev:
Finns väl inga fönster som är bärande. Är i så fall felkonstruerat.
Finns massor.... Vanligt på 70-talet.
Gullringshus,Aneby,Hultsfred, Nordiska, Mockfjärd elementhus mfl.
 
Stämmer bra det, jag stötte på det några gånger i yrket när jag snickrade.
Det krävdes lite mer tankeverksamhet att byta sådana fönster men visst gick det.
 
Det är väldigt vanligt.
Många får problem när dom ska byta ut gamla bärande två glas fönster mot plast fönster.
Antingen får man behålla dom gamla karmarna och sen sätta in pyttesmå plast fönster där emellan.
Eller köpa rejäla träfönster som tål att bära vikten.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det är väldigt vanligt.
Många får problem när dom ska byta ut gamla bärande två glas fönster mot plast fönster.
Antingen får man behålla dom gamla karmarna och sen sätta in pyttesmå plast fönster där emellan.
Eller köpa rejäla träfönster som tål att bära vikten.
Jag brukar kapa bort överstycke och bottenstycke och behålla sidostyckena.
Sen sätter jag fasta måttbeställda träfönster mellan de gamla karmarna. Glasytan blir då istort sett lika stor som innan eftersom de fönsterna som satt där var öppningsbara.
Dörren som oftast sitter bredvid dessa fönster går bra att byta ut mot en icke bärande.
A Argastesnickaren skrev:
Det är väldigt vanligt.
Många får problem när dom ska byta ut gamla bärande två glas fönster mot plast fönster.
Antingen får man behålla dom gamla karmarna och sen sätta in pyttesmå plast fönster där emellan.
Eller köpa rejäla träfönster som tål att bära vikten.
Sätter man fasta träfönster karm i karm
 
V verktygsgurun skrev:
Finns massor.... Vanligt på 70-talet.
Gullringshus,Aneby,Hultsfred, Nordiska, Mockfjärd elementhus mfl.
Ok men dagens fönster är i alla fall inte gjorda för det.
 
R RoBo skrev:
Ok men dagens fönster är i alla fall inte gjorda för det.
Jo absolut om elementet med fönster i hade konstruerats på likadant sätt. Men ett vanligt fönster som du tänker på skall inte göras bärande.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.