Vi har köpt ett 70-talshus som behöver totalrenoveras, och har förstås 1000 frågor som jag kommer sprida ut i lite olika trådar. Men nu börjar jag med golv.

Idag ligger ett fult, och av cigarett inrökt, parkettgolv på övervåningen (kök och vardagsrum). Vi önskar lägga in ett vitt furugolv men funderar lite på hur vi smartast gör.

Bör vi riva upp det gamla golvet med allt vad det innebär och därefter lägga nya golvet på synliga reglar? Kanske även passa på att lägga i lite extra ljudisolering?

Eller ska vi lägga ett tunnare furugolv ovanpå befintligt golv, för att slippa jobbet med att riva? Gör man ens så?

Tack för all input.
 
BirgitS
Du blir inte av med cigarettlukten genom att lägga ett golv ovanpå.
Blir det problem med dörrar om golvet blir högre?
 
  • Gilla
Tärnvind och 1 till
  • Laddar…
surris
T Tärnvind skrev:
Vi har köpt ett 70-talshus som behöver totalrenoveras, och har förstås 1000 frågor som jag kommer sprida ut i lite olika trådar. Men nu börjar jag med golv.

Idag ligger ett fult, och av cigarett inrökt, parkettgolv på övervåningen (kök och vardagsrum). Vi önskar lägga in ett vitt furugolv men funderar lite på hur vi smartast gör.

Bör vi riva upp det gamla golvet med allt vad det innebär och därefter lägga nya golvet på synliga reglar? Kanske även passa på att lägga i lite extra ljudisolering?

Eller ska vi lägga ett tunnare furugolv ovanpå befintligt golv, för att slippa jobbet med att riva? Gör man ens så?

Tack för all input.
Luktar golvet cigarettrök? Då bör ni ju ta bort det...annars kan man ju lägga på det om det finns höjd för det vid trösklarna. Men jag hade rivit bort det...
Lägga på synliga reglar?
 
Tack för svar.

Ja, det är rejält med cigarettlukt i huset. Planerar att riva ut mycket, köra med någon ozongenerator och även spärrmåla där det behövs.

Eftersom vi gör om hela våningen kommer vi anpassa trösklar och dörrar efter golvnivån.
Dagens golv ligger, vad jag tror, skruvat på reglarna. Det skulle ju förstås vara skönt att slippa riva upp befintligt golv för att sedan skruva på nya golvet på reglarna. Huset är ett souterränghus, så det är övervåningen vi diskuterar.
 
surris
Har du bild?
 
BirgitS
T Tärnvind skrev:
Dagens golv ligger, vad jag tror, skruvat på reglarna.
Har du kollat om du kan se hur det ser ut under parketten om du tar bort en tröskel?
Kan ju vara bra att veta hur tjock parketten är också.

Kanske går att ta bort en golvbräda och vädra den några dagar för att sen stoppa den i plastpåse några dagar innan du luktar på den inne i plastpåsen, men inte inne i huset, för att se om röklukten är kvar. För om det går att behålla golvet så är det ju bättre kvalitet på 70-talsparkett än på parkett och furugolv som du kan köpa idag. Även om det känns omodernt idag så kommer ju trenderna att ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.