Dem00niX skrev:
Hmm har meckat mig en egen korg idag .. Rymmer ca 4 liter. Grovt galler i botten.
Slog i 3 liter pellets o ett par kappsyler tändvätska.
Det brann som fanken i över en timme men när halva korgen va tagen så började det mest glöda eller brinna med blå låga.  Men varmt blev dte som fanken iaf.
Eldar i en keddy superkassetten.
Jaha *suckar* Undrar vad jag gör för fel ??? ??? ???

Öhhhhhh...en timme :surprised: Min tanke var att den skulle brinna 3-4 tim enligt tillverkarens påstående :'( så att jag skulle slippa springa i trappan och ladda in mera ved :-[
 
Som sagt min brann 1 timme med 3 liter i .. Den jag tittade på i affären var på 6 liter ..
Ska hälla i max i min ikväll o se hur det funkar..
 
Klart intresant läsning. Blir nog att inskaffa en korg och någon säck pellets som reserv. Någon som har koll på var man handlar små mängder pellets i 08 området till ett bra pris?
 
Rapporten var kanske inte proffsskriven men fick mig att bli lite nyfiken..

Byggde en egen pelletskorg av resterna till nätet från keddyn..

resultat :
pict0014.jpg

Tar låååång tid innan all pellets brinner upp men ger inte så mycket värme som ved.. Men då kan man elda hela tiden istället..

Om det är ekonomiskt är ju frågan då jag ej kan ha bulkföråd, köpte en 16kg säck för att testa nu och den gick på 49kr.. Stog på säcken att den skulle ge 4,8kw per kilo.
 
Per-Erik skrev:
Lite sent kanske men jag hittade ett test ang pelletskorgar...

[länk]

Där framgår väll det mästa?
enlig dom så är pelletskorgen underskattad  ::)
Den hamnade som favorit! Och när jag fått tummen ur och köpt nya bläckpatroner till skrivaren ska jag skriva ut och skicka till Dovre! "får inte användas i vår kamin, blir för varmt"
 
Snuttjulle skrev:
Klart intresant läsning. Blir nog att inskaffa en korg och någon säck pellets som reserv. Någon som har koll på var man handlar små mängder pellets i 08 området till ett bra pris?
Alla k-rauta butiker säljer pellets.
 
morsan skrev:
blev en besvikelse  :'(  Dovres farhågor att kaminen skulle bli för varm kom helt på skam, den blir inte varmare än att jag kan hålla handen på den  >:(
Så det blir inget eldande med pellets i vinter  :'(
Har du provat med briketter, köpte det till min mamma med en brikettkorg(typ pelletskorg) hon eldar med det både i sina kakelugnar och kammin(har endast elvärme för övrigt i sitt gamla hus) Det brinner ca 2.5 tim och blir varmt och skönt inne.
 
Lejo skrev:
[quote author=morsan link=1129187876/0#0 date=1129187876]blev en besvikelse  :'(  Dovres farhågor att kaminen skulle bli för varm kom helt på skam, den blir inte varmare än att jag kan hålla handen på den  >:(
Så det blir inget eldande med pellets i vinter  :'(
Har du provat med briketter, köpte det till min mamma med en brikettkorg(typ pelletskorg) hon eldar med det både i sina kakelugnar och kammin(har endast elvärme för övrigt i sitt gamla hus) Det brinner ca 2.5 tim och blir varmt och skönt inne.
[/quote]
Funderar på att prova det, men man får vare lite försiktig med iläggen eller???
 
morsan skrev:
[quote author=Lejo link=1129187876/0#22 date=1134588509][quote author=morsan link=1129187876/0#0 date=1129187876]blev en besvikelse  :'(  Dovres farhågor att kaminen skulle bli för varm kom helt på skam, den blir inte varmare än att jag kan hålla handen på den  >:(
Så det blir inget eldande med pellets i vinter  :'(
Har du provat med briketter, köpte det till min mamma med en brikettkorg(typ pelletskorg) hon eldar med det både i sina kakelugnar och kammin(har endast elvärme för övrigt i sitt gamla hus) Det brinner ca 2.5 tim och blir varmt och skönt inne.
[/quote]
Funderar på att prova det, men man får vare lite försiktig med iläggen eller???
Vet nu inte om jag är helt nollad men vad är iläggen??
[/quote]
 
Lejo skrev:
[quote author=morsan link=1129187876/0#23 date=1134597179][quote author=Lejo link=1129187876/0#22 date=1134588509][quote author=morsan link=1129187876/0#0 date=1129187876]blev en besvikelse  :'(  Dovres farhågor att kaminen skulle bli för varm kom helt på skam, den blir inte varmare än att jag kan hålla handen på den  >:(
Så det blir inget eldande med pellets i vinter  :'(
Har du provat med briketter, köpte det till min mamma med en brikettkorg(typ pelletskorg) hon eldar med det både i sina kakelugnar och kammin(har endast elvärme för övrigt i sitt gamla hus) Det brinner ca 2.5 tim och blir varmt och skönt inne.
[/quote]
Funderar på att prova det, men man får vare lite försiktig med iläggen eller???
Vet nu inte om jag är helt nollad men vad är iläggen??
[/quote]
[/quote]

Antalet briketter man lägger in i kaminen ;)
Hittade den här länken http://www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=9332
finns mycket matnyttigt Vedskilan
 
Köpte en pelletskorg för ett par år sedan till insatsen i öppna spisen ( eldar pellets på "riktigt" också dvs i pelletspannan ), egentligen går det nog lika bra med några värmeljus. efter 2½ timme är kaminen lite ljummen och tja det brinner ju men som uppvärmingskälla vete tusan.
 
Då vi bor i sörmland så köpte vi från denna firma http://www.lattrabriketten.com/qa.html och han säljer pellets oxå men rekomenderar briketterna. Vi fyller en hel korg och tänder uppifrån sen brinner det sakta ner-
 
Lejo skrev:
Då vi bor i sörmland så köpte vi från denna firma [länk] och han säljer pellets oxå men rekomenderar briketterna. Vi fyller en hel korg och tänder uppifrån sen brinner det sakta ner-
Men...på bilden ser de ju ut som pellets :-[ Briketter trodde jag var de där som ser ut som tegelstenar av sågspån ;)
 
Det beror nog på hur och vem som tillverkar dem. Han som gör dessa har ju sin fabrik på sin gård. Har väl kommit på en egen design kan jag tänka. Men de funkar mycket bra och min mamma är som sagt supernöjd. Och jag tycker att det är skönt för henne o slippa tänka på att hugga och släpa på ved. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.