Lucky2015
Hur ska man isolera avloppsrör som går under plintgrund? Rören går ner genom trossbotten, fastsatta under plintgrunden och sedan ner i marken.

Vill helst isolera så att inga möss äter upp isoleringen. Tänkte även lägga en värmeslinga i röret.
 
Lucky2015
Någon som kan hjälpa mig med min fråga?
 
Avloppsrör fryser normalt sett inte, så går dom inte någon längre sträcka i grunden med svagt fall så ska det inte behövas några extraordinära åtgärder. Däremot kan det vara bra att täcka rören för att skydda mot UV-ljus och mekaniska skador. Gullfibermatta med nät brukar funka.
Försök lägga så mycket som möjligt i trossbotten så röret bara går ner eller mindre rakt ner genom grunden.
 
  • Gilla
Plancki
  • Laddar…
Lucky2015
useless useless skrev:
Avloppsrör fryser normalt sett inte, så går dom inte någon längre sträcka i grunden med svagt fall så ska det inte behövas några extraordinära åtgärder. Däremot kan det vara bra att täcka rören för att skydda mot UV-ljus och mekaniska skador. Gullfibermatta med nät brukar funka.
Försök lägga så mycket som möjligt i trossbotten så röret bara går ner eller mindre rakt ner genom grunden.
Det är en plintgrund. Röret från köket går cirka 4 meter under plintgrunden (oisolerat). Wc avloppet sticker upp ur marken cirka 50 cm och är inte heller isolerat? Tror du då jag klarar mig utan isolering. Kam vara -30 på vintern. Tänkte sätta en värmekabel också men flera säger att den inte fungerar om man inte isolerar.
 
Värmekabel är onödigt både med och utan isolering. I avloppet spolar man ofta varm vatten och inget vatten står still och kan frysa. Dessutom brukar det strömma luft genom systemet som sällan håller minusgrader.
Men, som sagt var, är det längre flacka sträckor i fria luften så kan det vara bra att säkra upp.
 
Lucky2015
useless useless skrev:
Värmekabel är onödigt både med och utan isolering. I avloppet spolar man ofta varm vatten och inget vatten står still och kan frysa. Dessutom brukar det strömma luft genom systemet som sällan håller minusgrader.
Men, som sagt var, är det längre flacka sträckor i fria luften så kan det vara bra att säkra upp.
Om jag skippar isolering och sätter in en värmekabel. Tror du den skulle kunna orka värma upp avloppet om det skulle råka frysa?
 

Bästa svaret

Isolera och strunta i värmekabeln.
 
Lucky2015
useless useless skrev:
Isolera och strunta i värmekabeln.
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.