Om vi bara håller oss till grundfrågan och inte hur grejerna skall komma upp, får man utan vidare förvara flyttbara saker på sitt platta garagetak, exempelvis ett båtsläp, kanoter, vanligt släp, etc etc, alltså sådana saker som annars skulle vara på uppfarten eller annan markyta och ta plats.

För frågeställningens skull så antar vi dessa saker:

•Lyftet från mark till garagetak sker med exempelvis lastbilskran, alltså ingen fast kran eller ramp som i sig behöver bygglov.

•Inga grannar som kan se detta från sina fönster eller tomter har några invändingar.

•Taket är anpassat så det klarar tyngd etc, men har inga fallräcken och är klassat som just tak.


Om nu bygglov för ändrad använding av yta behövs, vilket lov kan detta tänkas behövas? Tror inte jag får igenom en bygglov om parkeringsyta som inte har nån ramp till sig.. Kan man kanske sätta räcken och försöka få in det som altan för att då få det godkänt att uppehålla sig där? Visst får man utan vidare parkera sitt båtsläp på sin altan?
 
Laszlo Toth
Jag skulle säga att du gör det och skulle det bli något så lyfter du ner sakerna. Blir du anmäld så hamnar du på tillsynslistan och i bästa fall behandlas ditt ärende om 5-10 år!

Tänk på säkerheten så allting är förankrat osv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PatrikElektriker skrev:
Om vi bara håller oss till grundfrågan och inte hur grejerna skall komma upp, får man utan vidare förvara flyttbara saker på sitt platta garagetak, exempelvis ett båtsläp, kanoter, vanligt släp, etc etc, alltså sådana saker som annars skulle vara på uppfarten eller annan markyta och ta plats.

För frågeställningens skull så antar vi dessa saker:

•Lyftet från mark till garagetak sker med exempelvis lastbilskran, alltså ingen fast kran eller ramp som i sig behöver bygglov.

•Inga grannar som kan se detta från sina fönster eller tomter har några invändingar.

•Taket är anpassat så det klarar tyngd etc, men har inga fallräcken och är klassat som just tak.


Om nu bygglov för ändrad använding av yta behövs, vilket lov kan detta tänkas behövas? Tror inte jag får igenom en bygglov om parkeringsyta som inte har nån ramp till sig.. Kan man kanske sätta räcken och försöka få in det som altan för att då få det godkänt att uppehålla sig där? Visst får man utan vidare parkera sitt båtsläp på sin altan?
Enligt min bedömning skulle det i teorin kanske gå att pröva som någon form av upplag om det handlar om förvaring av prylar. Allt hänger väl på vad som ska förvaras och hur länge.

Angående att ha det som altan skulle jag bedöma det som en fasadändring om det kommer upp ett räcke vid takfoten, samt att det kanske skulle kunna bedömas som en olägenhet om det är ex ett kedjehus och det blir insyn till grannarna om taket används som uteplats.
 
Staffans2000
I ditt hypotetiska exempel löser det sig enligt mottot: -det man inte vet, har man inte ont av. Så länge dina grannar håller snattran, kommer kommunala identitetsuppvisande inspektörer att lysa med sin frånvaro!

P.s.

Men låt oss säga att inspektorerna står på garaguppfarten och stirrar upp i skyn skådandes TS med dryckesvänner, som möblerat taket med solstolar, grill och bord. Vad gör de då?

1. Börjar hytta med nävarna, skrikandes -kom genast ner, i kommunens namn?
2. Åker direkt tillbaka till kommunkontoret och kallar till ett extrainsatt möte, för att stävja sådan lössläppthet bland innevånarna?
3. Klättrar upp på taket för att deltaga i Backanalen?
4. Annat?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.