Alldeles sant Fredrik - hade inte tänkt på det :-[
 
det ska gå att måla över rödfärg, har faktiskt inte gjort detta själv men jag vet att iallafall jotun har haft en form av spärrfärg som spärrar in rödfärgen i trät och den ska strykas på riklig och sen få torka ett tag sen kan du måla med oljefärg utan problem.
det hus jag vet de gjorde var före min "tid" men det är lika fint i färgen idag som när det var nymålat.
men om det är speciellt bra för trät att "spärra" kan jag inte svara på.
 
Går ju att "spärra" med plastfärg ... och det är ju inte så lyckat om man inte får det
alldeles rätt - dvs ingen fukt i träet när man spärrar.
 
precis...inget jag skulle rekomendera
 
Om jag hade varit i din situation skulle jag ha borstat fasaden noga. Men man behöver inte borsta som en tok utan dra över allt och extra noga där det verkar släppa. Jag skulle inte tvätta nånting om det inte är föroreningar eller mögelporer. Sen ta en fet oljegrund späda ut den med grundolja. Toppa med akrylat med olja typ nordsjös vx (många fabrikat har liknande system) två svängar. Akrylat håller kulören bättre än oljefärgerna. En gul linoljefärg "kritar" ur och blir blek på några år och är riktigt tungjobbad. ;)
 
Tack för alla svar, hoppas att jag hinner prova i sommar. Men vi har köpt till en tomt bit som också ska göras iordning + att vi håller på och renoverar invändigt+ att vi har två små barn och två hundar som också ska ha sitt. Varför har dygnet bara 24 timmar ::)
 
morsan skrev:
Det har du rätt i, men jag hade inte en tanke på Falu Ocra (som dessutom utgick 1/1-06) Gaaaaaaaah - då kan jag inte få min gröna heller :'( Eller är det inte den som är gul?? :-/
Den gröna finns färdig nu.
Man behöver inte längre blanda själv.

/Fredrik
 
Fredrik. skrev:
[quote author=morsan link=1136551454/0#8 date=1136756124]Det har du rätt i, men jag hade inte en tanke på Falu Ocra (som dessutom utgick 1/1-06) Gaaaaaaaah - då kan jag inte få min gröna heller :'( Eller är det inte den som är gul?? :-/
Den gröna finns färdig nu.
Man behöver inte längre blanda själv.

/Fredrik[/quote]

Tackar! *hurrar lite för mig själv* Jag älskar den färgen, men jag vet inte var jag ska ha den ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.