Halloj!

Har en lång vägg i mitt vardagsrum där jag vill bygga en bänk, 450cm lång och ca 40cm djup (Se ritning). Tänker att en uppdelning på 3 x 150cm är en rimlig fördelning. Men, som den gröngöling jag är söker jag hjälp & råd.

1. Material. Vill såklart hålla det billigt, som alla vill. Det lutar mot björkplywood något likt detta: https://www.hornbach.se/shop/Bjorkplywood-B-BB-18x1525x1525-mm/6547229/artikel-detaljer.html
men, håller det? Räcker 18mm för att bära en TV, några böcker och nån växt? Har också kikat på gaboon och lamellträ men känns som dyrare, svårare att arbeta med och svårare att få tag på.

2. Vill att benen ska va så osynliga som möjligt. Är det bäst att bygga själv eller försökta hitta färdiga som enkelt går att montera?

3. Rent funktionellt, håller denna enkla modul? Behövs det reglas? Hur vet man hur mycket tjocklek skivan behöver innan den böjs? Osv. Borde jag lägga ner det här direkt, eller finns det en chans?

All ears! Tack på förhand! Uppskattar all hjälp!

/ S

Ritning av en 450 cm lång och 40 cm djup bänk uppdelad i tre sektioner med diskreta ben, planerad för ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus!

Kul att du vill bygga själv. Tänker dock att arton mm plywood med 1500 mm mellan stöden/benen säkert kommer att sagga, dvs du behöver fler stöd/ben. Hur många kan jag dock inte svara på.

Ett sätt att stärka upp konstruktionen på är att sätta en förstyvande list på säg trettio till fyrtio mm i bakkant och gärna i framkant. Om du vill ha ett nättare intryck utan list i framkant så överväg att sätta en list någonstans i mitten av bänkskivan.
Men framförallt behöver skivan tätare stöd, dvs ben.

Om du gör benen själv eller köper färdiga spelar i mina ögon ingen roll med tanke på din design, det kommer att bli bra vilket som.

Lycka till med bygget och posta gärna bilder från hur arbetet fortskrider och det färdiga resultatet, det är alltid inspirerande att se.
//Ronnie
 
  • Gilla
smekis
  • Laddar…
Jag har byggt två olika sittbänkar det senaste året, den ena i 27mm limfog furu och den andra i 28mm limfog ek. Då dessa ska hålla för att sitta på så har jag varit tvungen att ha ben med ca 80-90cm mellanrum. Jag tror att du behöver ben tätare än på din ritning, speciellt om du använder 18cm plywood.

vad vill du ha för utseende på den? Målad eller rent trä? Hur vill du att benen ska se ut?
 
  • Gilla
smekis och 1 till
  • Laddar…
Är benen en del av looken du vill åt?
Annars kan man ju tänka sig att skruva upp hyllan på väggen istället, då är det lättare att få tätt med fästpunkter.
Jag tycker att din lösning med tre separata ”bord” känns lite konstig. Vid varje ”bordmöte” blir det fyra ben, sen glest till nästa. Jag skulle isåfall hellre gjort en lång ram med lagom antal ben som du sen lägger skivan på.
 
  • Gilla
smekis och 1 till
  • Laddar…
Jag ställer mig också frågandes till designen. Är det din drömvision att den ska se ut så?

Jag hade byggt men en lång skiva istället och kanske använt skivdelar som ben för att få en renare look. Det blir lite långbord känsla över den som du ritat.

En förstyvande regel i bakkant gör mycket och du kan använda den för att skruva hyllan i väggen och på så sätt skippa de bakre benen.
Hade nog iofs byggt den så den var helt vägghängd utan ben.
 
  • Gilla
smekis och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar!

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har byggt två olika sittbänkar det senaste året, den ena i 27mm limfog furu och den andra i 28mm limfog ek. Då dessa ska hålla för att sitta på så har jag varit tvungen att ha ben med ca 80-90cm mellanrum. Jag tror att du behöver ben tätare än på din ritning, speciellt om du använder 18cm plywood.

vad vill du ha för utseende på den? Målad eller rent trä? Hur vill du att benen ska se ut?
Hade mina aningar om att min vision kräver mer ben.

Kommer vilja bevara träfärgen och gärna en "ljusare" träfärg så inte måla. Min tanke är att en ska vara så fyrkantig som möjligt, så fyrkantiga raka enkla ben som matchar skivan.

F fredrik.johansson skrev:
Är benen en del av looken du vill åt?
Annars kan man ju tänka sig att skruva upp hyllan på väggen istället, då är det lättare att få tätt med fästpunkter.
Jag tycker att din lösning med tre separata ”bord” känns lite konstig. Vid varje ”bordmöte” blir det fyra ben, sen glest till nästa. Jag skulle isåfall hellre gjort en lång ram med lagom antal ben som du sen lägger skivan på.
Äger inte min lägenhet och vill/får inte göra hål i väggen. Annars hade jag hellre gjort det också. Tänker att en ram absolut är ett intressant alternativ. Har skissat även på det men osäker på hur det skulle se ut med en säg 3-5cm ram som ligger under en skiva på 18mm. Men det kanske går och blir bäst?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag ställer mig också frågandes till designen. Är det din drömvision att den ska se ut så?

Jag hade byggt men en lång skiva istället och kanske använt skivdelar som ben för att få en renare look. Det blir lite långbord känsla över den som du ritat.

En förstyvande regel i bakkant gör mycket och du kan använda den för att skruva hyllan i väggen och på så sätt skippa de bakre benen.
Hade nog iofs byggt den så den var helt vägghängd utan ben.
Min drömvision är betydligt större än så här men anpassade mig efter utbud, kunskap och pris. Har inte hittat någon skiva som är 4500mm lång och 3x150 kändes som en rimlig lösning. Det är väl benen egentligen som är min utmaning.

Kanske är bäst att bygga en ram under med reglar?

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.