T Tareson skrev:
Detta är en nyhet för mig att kunden har ett så långtgående ansvar i att kontrollera olika auktorisationer att firman har moms och gällande försäkring har man med sig men det andra var nytt.
Så när Asta och Agust 70 bast får problem efter en elrenovering från typ nissesel så skulle de ringt någon först?
Inte ringt någon men det är klart att det ligger ett ansvar även på kunden att kolla upp företaget oavsett man heter Asta eller August
 
Hej alla,

Lite mer uppdatering. Så vitt vi vet är de auktoriserade. Vi har nu bett om all dokumentation kring vilken typ av slingor det är som har stoppats in i golvet samt mätningsprotokoll. Elektrikern vägrar lämna ut detta till oss, han säger att i normala fall hade dom gjort det men nu vill de inte ha med oss att göra och vill därför gå den rättsliga vägen. Kan man vägra att lämna ut dokumentation på utfört jobb ?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Amanda91 skrev:
Hej alla,

Lite mer uppdatering. Så vitt vi vet är de auktoriserade. Vi har nu bett om all dokumentation kring vilken typ av slingor det är som har stoppats in i golvet samt mätningsprotokoll. Elektrikern vägrar lämna ut detta till oss, han säger att i normala fall hade dom gjort det men nu vill de inte ha med oss att göra och vill därför gå den rättsliga vägen. Kan man vägra att lämna ut dokumentation på utfört jobb ?
Verkar konstigt men har ni inte betalat fakturan kan de göra som de vill.

Har de sagt att de ska gå den rättsliga vägen?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Hemmakatten
Nej! Elektrikern ska lämna ut mätningsprorokollet till er. Att han vägrar får mig att tro att det antingen inte finns något sådant protokoll eller att det aldrig varit någon mätning eller att protokollet aldrig funnits.

Ni skulle kunna gå vidare med detta till ARN, allmänna reklamationsnämnden, eller dra det till tingsrätten, som ett civilmål, med ett småmål (mindre än ett halvt basbelopp då vardera parten tar sina egna kostnader).

Ni skulle med all säkerhet vinna, men frågan är om ni tycker det är värt allt besvär?
 
Redigerat:
Betala inte fakturan. Ni har lagen på er sida.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nej! Elektrikern ska lämna ut mätningsprorokollet till er. Att han vägrar får mig att tro att det antingen inte finns något sådant protokoll eller att det aldrig varit någon mätning eller att protokollet aldrig funnits.

Ni skulle kunna gå vidare med detta till ARN, allmänna reklamationsnämnden, eller dra det till tingsrätten, som ett civilmål, med ett småmål (mindre än ett halvt basbelopp då vardera parten tar sina egna kostnader.

Ni skulle med all säkerhet vinna, men frågan är om ni tycker det är värt allt besvär?
Elektrikern behöver inte lämna ut protokollet om det är en tvist.

Men jag tror att de gjort fel och är väl medvetna om det och att det inte finns något mätprotokoll. Dessutom hotar de med att ta det hela rättsligt för att skrämma kunden att betala.

Jag tycker att ni ska rådfråga en advokat om det kan vara värt att driva det vidare.

Det brukar ingå någon enstaka timme gratis konsultation på hem eller villaförsäkringen
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att TS ska låta någon annan utföra mätningar, som underlag för en jämförelse ifall nuvarande elektriker plötsligt halar fram ett protokoll med eventuellt påhittade siffror.


Jag har bara monterat några få golv med elektrisk golvvärme, men jag har alltid fyllt i medföljande protokoll med de mätningar jag utfört, skrivit under och lämnat åt kunden.
Det är ju så de brukar vara utformade och det anges som regel att mätprotokollet är kundens egendom för att använda till förlängd garanti gentemot GV-tillverkaren.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
S
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nej! Elektrikern ska lämna ut mätningsprorokollet till er. Att han vägrar får mig att tro att det antingen inte finns något sådant protokoll eller att det aldrig varit någon mätning eller att protokollet aldrig funnits.

Ni skulle kunna gå vidare med detta till ARN, allmänna reklamationsnämnden, eller dra det till tingsrätten, som ett civilmål, med ett småmål (mindre än ett halvt basbelopp då vardera parten tar sina egna kostnader).

Ni skulle med all säkerhet vinna, men frågan är om ni tycker det är värt allt besvär?
Nej. Nej. Nej. Man tar inte in advokat eller anmäler till ARN.
Om du läst hela tråden, så ser du att man ska kontakta sitt försäkringsbolag. Ingen annan.
Driva det här ned advokat kostar mer än själva badrummet.
Det är många hantverkare som är inne på denna tråd och kan tyvärr inte juridik.
Riktiga hantverkare gör inga fel. Det klantföretag som gör dessa. Och de kommer heller inte att betala för felaktiga jobb.
 
Hemmakatten
Sprängkilen, du har fel. Försäkringsbolaget kommer inte att driva denna fråga för TSs räkning. Däremot har TS nog möjlighet att utnyttja försäkringens rättsskydd om detta drivs till domstol av någon part.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
S
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sprängkilen, du har fel. Försäkringsbolaget kommer inte att driva denna fråga för TSs räkning. Däremot har TS nog möjlighet att utnyttja försäkringens rättsskydd om detta drivs till domstol av någon part.
Jag vet, efter att ha gjort detta själv.
Jag fick ett nytt strålande fint badrum som kostade klantföretagets försäkringsbolag 250.000kr.
Kom inte och påstå att detta inte är rätt sätt.
Jag har all dokumentation sparad från detta tillfälle.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att ha golvvärme betyder inte att golvet ska kännas varmt att gå på. Möjligt att det är skillnad på vatten- och elslingor. I vårt hus med vattengolvärmeslingor är inte golvet varmt om man går barfota, däremot är golvet inte iskallt. Vattentemperaturen i utgående slingor är väl kanske 27 grader. Däremot är temperaturen i huset på 22 grader eller vad man nu vill ha för temperatur.

Har TS mätt lufttemperaturen i badrummet efter några dygn?
Att golven inte blir varma med vattenburet beror alltför ofta på styrfuntionen. Mätning av temperatur ska inte ske i termostat vilket är standard. En givare ska köpas till så att man mäter i betongplattan/golvet under. Luften i rummet är oftast 21-22 grader och om termostat är inställd på samma så får du känslan av kalla golv
 
R Roadrunner1985 skrev:
Att golven inte blir varma med vattenburet beror alltför ofta på styrfuntionen. Mätning av temperatur ska inte ske i termostat vilket är standard. En givare ska köpas till så att man mäter i betongplattan/golvet under. Luften i rummet är oftast 21-22 grader och om termostat är inställd på samma så får du känslan av kalla golv
Extra termostat, varför?
Termostaten skall styra rumstemperaturen och inte golvtemperaturen.
Att öka temperaturen i golvet medför med automatik ökad rumstemperatur.
I välisollerade hus räcker golvtemperatur på ca 23-24 grader för rumstemperatur på ca 21 grader.
Golvtemperatur på 23-24 grader upplevs inte som varmt golv, speciellt om det är hårda golv (klinker). Det är ett stort missförstånd att golvvärme innebär att golven skall vara "varma". Golven blir inte varmare än vad som behövs för att uppnå önskad rumstemperatur.
/Bernt
 
S Sprängkilen skrev:
Nej. Nej. Nej. Man tar inte in advokat eller anmäler till ARN.
Om du läst hela tråden, så ser du att man ska kontakta sitt försäkringsbolag. Ingen annan.
Driva det här ned advokat kostar mer än själva badrummet.
Det är många hantverkare som är inne på denna tråd och kan tyvärr inte juridik.
Riktiga hantverkare gör inga fel. Det klantföretag som gör dessa. Och de kommer heller inte att betala för felaktiga jobb.
Nja, riktiga hantverkare gör också fel. Men skillnaden är att de tar sitt ansvar och åtgärdar bristerna.
 
  • Gilla
  • Haha
Polyester och 5 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Stämmer bra. Det skall finnas ett protokoll med uppmätta värden hos elfirman dessutom. Har gjort just detta otaliga gånger ute hos kunder och vi (firman) hade alltid protokoll med uppmätt resistans, Inritade slingor på en "relationsritning" detta kopierades och kunden fick en kopia av vad vi gjort. På våra protokoll angavs ex. längd på slingorna, spänning, Resistans , avsäkringm tillverkare och annat som bör finnas. Att det mättes upp innan golvet las igen var självklart. För Elfirman viktigt då golvläggarna kunnat skada slingorna i ett senare skede av olika anledningar. Så för att ha ryggen fri vid ev skador så mättes alltid slingorna upp och data om anläggningen sparades för att ingå i underlaget för hela elanläggningen.
Har elgubben lagt för brett så slingan inte orkar värma ? Har kakelnissen trampa av den ? Svaret finns direkt när pappret om hur fluken och meggen används

för Man ska megga /resistansmäta slingan och sedan göra om samma sak mellan slingan och skärmen före /efter förläggning och så samma sak innan driftsatt... lämna sedan protokoll till kund ... inga funderingar

Fel på slinga hämta pappret och eller mät om

Det var bara ännu ett svar på hur man löser problemet och hittar boven i dramat .. puss på er
 
A Amanda91 skrev:
Hej alla,

Lite mer uppdatering. Så vitt vi vet är de auktoriserade. Vi har nu bett om all dokumentation kring vilken typ av slingor det är som har stoppats in i golvet samt mätningsprotokoll. Elektrikern vägrar lämna ut detta till oss, han säger att i normala fall hade dom gjort det men nu vill de inte ha med oss att göra och vill därför gå den rättsliga vägen. Kan man vägra att lämna ut dokumentation på utfört jobb ?
Bestrida fakturan från elektrikern i alla led från påminnelse till kronofogden. Gör sedan som jag skrev i inlägg 111 men räkna med att det säkert tar några år men betala inte en krona
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.