Bra tips med plasten! Hur länge bör den sitta för önskad effekt?

Bör man borra i plattan för att kolla vad som finns under?

Hur hade du lagt golvet om du reglat och använt isolering? Alltså lager per lager underifrån.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Molnet24
  • Laddar…
Lånar tråden lite snabbt...

Jag har ett garage på trädgården som är isolerat i tak och väggar, men jag misstänker att betongen är utan. Byggnaden kommer säkert rivas om ett par år för ett annat hus eller om vi säljer den biten av tomten. Kort sagt, inga långsiktiga superlösningar här inte.

Min första tanke var att lägga tjärpapp under träreglar och styrofoam eller cellplast emellan dem och sedan plywood eller liknande och gamla köksplankor från huset på alltihop... Hur dålig ide är detta? (Golvet är ordentligt ojämnt, en djup dal i mitten med flera centimeters skillnad).

Garaget ska vara en snickarbod och jag är nöjd med 5-10c på vintertid. Varmare än så behövs nog inte. Billig och enkel lösning sökes.
 
J Joel Fägerholt skrev:
Lånar tråden lite snabbt...

Jag har ett garage på trädgården som är isolerat i tak och väggar, men jag misstänker att betongen är utan. Byggnaden kommer säkert rivas om ett par år för ett annat hus eller om vi säljer den biten av tomten. Kort sagt, inga långsiktiga superlösningar här inte.

Min första tanke var att lägga tjärpapp under träreglar och styrofoam eller cellplast emellan dem och sedan plywood eller liknande och gamla köksplankor från huset på alltihop... Hur dålig ide är detta? (Golvet är ordentligt ojämnt, en djup dal i mitten med flera centimeters skillnad).

Garaget ska vara en snickarbod och jag är nöjd med 5-10c på vintertid. Varmare än så behövs nog inte. Billig och enkel lösning sökes.
En billig och enkel lösning är att helt enkelt låta golvet vara oisolerat. Ska du vara hålla 5-10C så blir det relativt små förluster ut genom golvet.

Annars fungerat din föreslagna lösning. Se till att palla upp reglarna i ojämnheterna så att du får ett jämnt och stumt golv!
 
  • Gilla
Joel Fägerholt och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
En billig och enkel lösning är att helt enkelt låta golvet vara oisolerat. Ska du vara hålla 5-10C så blir det relativt små förluster ut genom golvet.

Annars fungerat din föreslagna lösning. Se till att palla upp reglarna i ojämnheterna så att du får ett jämnt och stumt golv!
Tackar för snabbt svar! Anledningen till att jag gärna lägger isolering där också är för att våra vintrar hamnar ofta mellan minus 20 och 30 grader. Marken är sandig så jag tror inte fukt kommer vara ett större problem heller.
 
Väcker liv i denna tråd, då jag funderade på detta upplägget:

anders07 anders07 skrev:
Det bästa är i så fall klinkergolv bara men då har du inte någon isolering men du kan ju lägga på mattor...
givet att bygghöjden finns skulle man inte kunna resonera att man kunde ha ett helt diffusionsöppet golv på samma sätt fast med isolering, om man valde Isodrän (som är diffusionsöppet och isolerande)? Dvs

1. Betongplatta (original)
2. Ev avjämning (om ojämnt - singel, lättklinker, avjämningsmassa eller liknande)
3. Isodrän (så mycket som får plats)
4. Betong alt flytspackel med golvvärme ingjuten.
5. Klinker

Tillskjutande fukt skulle då gå genom alla lager och kunna ventilera ut via fogarna i klinkerlagret. Ev kan man ha en extra fuktstyrd fläkt kopplat till frånluften, och/eller en avfuktare + luftfuktighetsmätare som kunde hinta om när man behövde köra avfuktaren.

Vad säger expertisen?

Har själv en förhållandevis torr platta, och tänker mig att detta borde vara tillräckligt om betong + klinker vore tillräckligt.
 
  • Gilla
Niklas i Tomtebo
  • Laddar…
1. Har en ojämn betongplatta och behöver jämna av för att lägga isolering. vill undvika EPS-betong för det blir dyrt.
2. Min tanke här var att allt skulle vara diffusionsöppet, som ett betong + klinkergolv - fast isoerat.

Är det så att EPS-frigolit är diffusionsöppen?
 
Hej vill också låna tråden trots att den är några år gammal för ett delvis relaterat problem.

håller på och förbereder gjutning av platta för litet till bygget av existerande komplementbyggnad. Den existerande byggnaden är äldre och plattan har delvis satt sig under åren så att det lutar ca 7 cm på fem meters längd. Byggnaden är i sig säkert 70 år gammal och står där den står. Är inte orolig för den i sig. Men när jag nu ska gjuta en ny platta som ska sitta ihop med denna gamla kommer det skapas en kant I ena änden.

Min fråga är om jag ska bygga på det viset och sedan justera höjdskillnaden med hjälp av extra isolering under innergolvet. Alltså jag tänker mig 10 cm isolering under innergolvet på den nya plattan och 5 cm på gamla.

tack för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.