Tjenare.

Jag har tänkt börja förbereda mitt pannrum inför byte till värmepump och lite ommålning osv. Men blev lite orolig nu över vissa rör som jag undrar om ni tror att det kan vara asbest? Har skrivit till Ocab och tänkte de får komma hit och ta ett prov för att vara på säkra sidan. Men vad tror ni gott folk?
 
  • Rör isolerat med vitt material som misstänks vara asbest, kopparledningar och kopplingar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör med potentiell asbest misstänkt i pannrum, väntar på professionellt provtagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör insvept i möjlig isolering, rörmokardetaljer och ventiler, misstanke om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör som misstänks vara täckta med asbest i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan mycket väl finnas i böjar och vinklar. Dock ser det lite för modernt ut, men säker kan man aldrig vara.
Kapa rören där det inte sitter isolering eller på längre raktsträckor och kör dom till deponin. Eller så betalar du några hundra för ett test och kapar upp rören sen och kör dom på deponin.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Jag hakar på här..

Hade rörmokare i källaren imorse och han var 100% att jag har asbest runt mina värmeledningar (han pekade på ljust "klet" som satt i böjarna).

Skulle det vara dumdristigt att riva i detta själv om man skaffar bästa andningsskyddet som går att köpa? Vad kan det kosta att sanera en källare med firma? Försäkringar går inte in här?
 
S
G Galten skrev:
Jag hakar på här..

Hade rörmokare i källaren imorse och han var 100% att jag har asbest runt mina värmeledningar (han pekade på ljust "klet" som satt i böjarna).

Skulle det vara dumdristigt att riva i detta själv om man skaffar bästa andningsskyddet som går att köpa? Vad kan det kosta att sanera en källare med firma? Försäkringar går inte in här?
Det finns sk globe bags som sanerarna använder så att de inte behöver plasta in hela rummet. Då blir det inte så många timmar.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det finns sk globe bags som sanerarna använder så att de inte behöver plasta in hela rummet. Då blir det inte så många timmar.
Smart!
 
G Galten skrev:
(han pekade på ljust "klet" som satt i böjarna).
Precis som @useless svarat kan det finnas asbest i krökar men knappast på raka rör.
Plasta och tejpa in kröken ett par dm. Skär undan någon dm och kapa rören där.
Känner du dig nervös så fukta så det inte dammar och spola av väggar o golv när du är färdig.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Fast i mitt fall så hade jag inte tänkt byta några rör.
Kan man bara täcka över det och slippa sanering i så fall?

Jag funderar på att skaffa någon form av svag uppvärmning i källaren för att få bort källardoften, och rörmokaren förslog att ta bort all rörisolering kunde vara ett smidigt sätt att få lite värme. Men om det krävs sanering så finns det nog billigare sätt.
 
Ja, det är nog ingen bra idé att riva lös isoleringen... Låt det vara bara så är det inget farligt.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Kan man bara täcka över det och slippa sanering i så fall?

Jag funderar på att skaffa någon form av svag uppvärmning i källaren för att få bort källardoften, och rörmokaren förslog att ta bort all rörisolering kunde vara ett smidigt sätt att få lite värme. Men om det krävs sanering så finns det nog billigare sätt.
Skär bort all isolering utom böjar, så får du din uppvärmning.
Stryk på någon färg på krökarna om du känner dig orolig för vad som kan finnas där, så får det bli ett senare problem!
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vit asbestisolering och brun isoleringsull runt ett grått rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asbest
 
Hemmakatten
Skulle ändå rekommendera att sanera bort asbesten.

I vårt 60-talshus var det asbest både i böjarna som runt de raka rören. Så att påstå att asbest bara finns i rörböjarna är fel.
 
  • Gilla
Matte84 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skulle ändå rekommendera att sanera bort asbesten.

I vårt 60-talshus var det asbest både i böjarna som runt de raka rören. Så att påstå att asbest bara finns i rörböjarna är fel.
Började riva i isoleringen och du har rätt. Det finns på många ställen, även där det inte är böjar. Så jag lade ner.

Det verkar inte vansinnigt dyrt att få det sanerat. Grannen betalade 10.000 för sin källare.
 
Har lyft på isoleringen på fler ställen nu och jag har banne mej asbest på varenda meter rör i källaren

Finns det regler om att man måste sanera? Eller är det lika bra att bara låta allt vara?
 
Du behöver inte sanera om du låter asbesten vara orörd.

Ska det in någon yrkesarbetare och jobba med dina rör så asbest frilägga då blir det ett saneringskrav innan han gör sitt jobb. Men det är bara där han ska jobba det behövs sanera.

Har också stött på rör med asbest även på raksträckor asbesteen var då närmast själva röret utanpå det typ tagel sedan gasbinda och färg.
 
Har för mig jag betalade lite under 10000 för sanering av Ocab för alla rör i källaren.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.