Ska vaxa in en bordsskiva med vaxolja. Det står att man ska slipa in den våta oljan med ett 300-papper eller en slipsvamp. Vad är detta för grovlek på sandpapper? Grovt eller mer åt det slätare hållet?
 
300 vet jag inte ens om det finns.. vet om 240 och 400.. 400 är riktigt fint och det skulle jag använt om jag skulle följa rådet, 400 våtslippapper finns att köpa på nästan alla byggvaruhus och Jula/Biltema.
 
Det är antal korn per kvadrattum. Lägre nummer är allså grövre papper. Ett rektangulärt ark i närmaste grovlek du hittar är lagom typ 320.

300 räknas som fint papper. Men det står alltid grovlek på baksidan.

Jag föredrar slipapper med kardborre och en matchande platta men vad som helst går bra egentligen. Borsta bort patiklarna du slipar av så hålls pappret lite renare och det går fortare att slipa
 
Nu står det att det ska våtslipas och då ska man använda våtslippapper för vanligt löses upp.
Protte
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är antal korn per kvadrattum. Lägre nummer är allså grövre papper. Ett rektangulärt ark i närmaste grovlek du hittar är lagom typ 320.

300 räknas som fint papper. Men det står alltid grovlek på baksidan.

Jag föredrar slipapper med kardborre och en matchande platta men vad som helst går bra egentligen. Borsta bort patiklarna du slipar av så hålls pappret lite renare och det går fortare att slipa
Har du någon källa på ”antal korn per kvadrattum? Tycker spontant det känns som det borde vara väldigt mycket mer än 300 på en kvadrattum med tanke på hur fint det är.

Det går 645 kvadratmillimeter på en kvadrattum. Skulle det du säger stämma skulle ett 300 papper ha korn som var större än 1mm.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Här finns faktiskt en tabell med kornstorleken
Så kornstorleken i 320- papper är alltså 36 tusendels mm, eller cirka tre hundradels mm.

Har själv använt papper så fint som 1200.
Det var för att polera plastytor, som gelcoat på båtar.
Först slippapper, sedan rubbing, sedan polish, sedan vax.
Då blir det spegelblankt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.