Wester skrev:
Säg inte till en gammal Näset bo att du bor I Näset, då vet alla direkt att du e nyinflyttat.  ;)
Bara för det är det inte "korrekt" att säga på Näset om man nu inte avser själva "halvön" istället för området.

För 30 år sedan när vi flyttade till Rödgatan ansågs det tillhöra Näset och att radhus/kedjehusområdet (Karmosingatan osv) tillhörde Åkered.

Men men, ämnet för tråden var Sandåsen I Kållered.
 
... och då bor jag I Åkered då. Är man här ute från så vet man ju att det är Åkered men resten av stan har inte en aning om vart det är så därför brukar det vara enklare att säga Näset. Vi bor väl ca 50 meter från vägen som anses som skiljeväg mellan Näset och Åkered. Det är på Karmosingatan, gavelradhus som är tillbyggt och relativt omgjort inne i, dessutom har vi en stor tomt på 600kvm, även om det är tomträtt så är det ju lite attraktivt om man jämför med grannarna runt omkring som har normala 200 kvm. Vi köpte - 96 för 1050000 och det var dyrt då ;) Men igår var mäklaren här och värderade det till 2,5 - 2,6 miljoner ;D Jag själv kan absolut inte fatta att någon är villig att betala det priset, även om jag INTE håller med om att radhusen är sunkiga.

Vi trivs egentligen väldigt bra, både med område och hus ( nu är vårat på 140 kvm, så det skiljer inte så mycket till Dalby 2 som är på 154 kvm ) men längtan ut i "skogen" är stor, därför tycker jag Sandåsen är perfekt. Det är nära till allt men ändå lite skog runt omkring utan att vara mitt inne bland vargarna.

Min dotter går förövrigt på Hammarvägensförskola , kanske du också gick där som barn :cool:

Kalkylen för modulenthus är

Tomt 950'
Hus, utan tillval 2 845'
Byggherrekostnader 69 585
= 3 855 582

Nu är de Dalby 2 som de skall bygga lite mera utrustade än normalt så vi började med att räkna 150' i tillval med det lutar nog åt att det blir runt 75' bara :-*

Vi håller fortfarande på att velar fram och tillbaka. Jag har hittat ett hus med Sjödahlshus som jag tycker jätte mycket om som ev. kunde vara ett alternativ om de andra fem tomterna blir lediga. Sen skall vi ut och kolla på en tomt i Landvetter ( dit vi från början egentligen ville ) till helgen. Men jag tror att Sandåsen kommer att bli ett kanonområde när det blir klart och det lockar lite det med.

Generellt så tror jag det finns så himla bra förutsättningar för att nya områden kan bli väldigt trevliga då alla ju är "nya", för hoppningsvis kanske det blir endel barnfamiljer osv.

Nu skall jag sova börjar faktiskt redan 8.00 imorgon :-/
 
2 845' för hus utan tillval var inte direkt billigt, hm. De passar på att ta betalt när man inte kan välja husleverantör. Är markarbeten inräknat i det priset då?

Jag gick inte på förskola då min mamma arbetade dom dagmamma på den tiden.

2,5 miljoner, jösses, undra vad mina föräldrar hade fått för villan på Rödgatan om de
hade haft kvar den, vår tomt var säkert på 2000kvm, hade nog fått 2mille för bara tomten.

Sandåsen blir nog trevligt. Promenadavstånd till Tulebosjön som är en fin badsjö.
En hel del barnfamiljer blir det nog också när det byggs så många nya hus. Modulenthus har ju byggt/bygger en hel del vid Tulebosjön också som ligger 1km därifrån. Så risken är nog att det blir svårt att få dagisplats till vår lilla prinsessa.
 
jo då, det hade fått ungefär 2,5 millar för enbart tomt !!! Det är vad tomterna kostar här omkring.

I det priset jag skrev om i tidigare inlägg så ingår typ allt, t.o.m sotarbesiktningen på 1700 :surprised:. Det enda som tillkommer då är ev. extra tillval och att iordningställa trädgård ( alltså sätta gräs och göra mura eller vad man nu vill ha ). Den är grovplanerad och det är grusat för väg till och från garage och hus och liten plätt utanför dörrarna.

Men visst är det dyrt för huset, det är lite det jag blir tvär emot att de lägger på endel extra bara för att det liksom inte finns något annat val direkt :-[

Hur gammal är er dotter ? Vi har också en tjej , fast hon börjar i sexårsverksamheten till hösten så där är inte dagisplats ett problem.

Jag antar att det är östergårdsskolan som blir närmst ? vet du ? Men jag har hört att Mölndal är väldigt bra vad det gäller förskolan ( är förskollärare själv så vi har endel samröre med varnadra i olika projekt ) både personal och familjer jag träffat har varit väldigt nöjda med Mölndal, enda man kanske kan klaga på är att de i vissa fall blir stora barngrupper
 
Vår dotter är 8 månader.

Östergårdsskolan är nog närmsta lågstadieskolan. Streteredsskolan ligger närmare men tror det endast är högstadieskola?

Skall åka ut och kolla på tomten till helgen, stödmurarna har tydligen kommit på plats i norra området.
 
Ja, stretered är ganska nära, vi var och kollade in tomterna förra helgen och passade på att ta en sväng bort dit. Jag tycker faktiskt det är rätt Ok, när de är små så kör man ju ändå och när de blir större så kan de ju cyckla ( eller åka med när man kör till jobbet ). Tonåringar har ju en benägenhet att vilja sova länge på morgonen ( även om vår 5 åring verkar vara tonåring i det avseendet ) så då är det ju bra man skolan nära. :D

Vad spännande, varje gång man är där uppe så tycker jag det hänt något nytt. Vi skall bestämma oss i heleg och ev. skriva kontrakt på söndag :-/

De tomterna borte hos er, hur kommer de att bli ? Blir de terasserade eller blir det mycket sluttning ? Alltså endel kan man ju göra själv men vad är det som ingår på dem för jag tycker de ser ganska branta ut idag ?

Du vet inte mer hur långt de kommit i förhandlingar med andra eller om de kommer att släppas till försäljning ? Och de tomterna som inte modulent har där kommer de också att göras iordning ? och till vilket pris ?

Egentligen hade det varit perfekt att få en av dem, då jag hittat ett så fint hus för en sluttningstomt. Sen är det ju så att om man gör så platåer på tomten så kan man ju få en bra tomt för lek och annat ändå ;)

http://www.sjodalshus.se/dagsnasplan.html

Marie
 
Vad det gäller tomterna som ligger längst ned så kommer det att ligga en stödmur som är ca 3 meter hög för att plana ut tomten något. Hur man gör sedan är upp till varje köpare (tror jag). Så som vi skall göra (vilket rekomenderas) är att även lägga en stödmur 3-4 meter från huset som är ca 1-1,5 meter hög.

Så vår tomt kommer att vara hyffsat plan på entrésidan, sedan en sluttning längs med huset för att sedan bli en plan "plätt" bakom huset. Sedan kommer en sluttning med första stödmuren. Så vår tomt kommer att ha 3 plana terasser. Utan murar så sluttar vår tomt ~12 meter från framkant till bakkant, och det är ju en hel del, men tror det bli bra med murarna.

Man kommer ju definitivt inte stirra in hos grannen nedanför ;D.

Jag skulle gissa på att tomterna kommer att gå ut till försäljning. Om detta sker blir det förmodligen först i slutet februari/mars då tomterna har hunnit bli lite mer "respektabla".

Notera mina understrukningar, absolut inga garantier.
 
vi var ute för att kolla lite vad som hänt med tomterna och det händer en del på en vecka. Min syrra och hennes kille har nu bestämt sig för tomt 28, men vi har fortfarande beslutsångest. Imorgon MÅSTE vi ta ett beslut, men det är svårt, vi trovs ju ganska bra som vi har det idag, skolan ligger nära och granntjejen är jämngammal med min dotter. Men samtidgt är ju allt nytt där ute....

Å andra sidan skulle vi lägga typ 300 000 på lite renovering och nya möbler så får vi ett tipp topp hus här med, USCH vad svårt :-/
 
Nya möbler köper ni väl on ni flyttar också (om de nu behöver bytas ut)?

Så, vad har ni bestämmt er för?
 
Vi hade bestämt oss för att hoppa av, men så fick vi lite mer betänke tid och nu vet vi inte riktigt igen. Ena dagen känns det så rätt men sen nästa....

Vet inte om denna beslutsångest kommr av att det är ett stort beslut, annars brukar jag känna ganska fort vad som är rätt eller inte. :-/

Jo visst behövs det nya möbler i det nya huset , våra gamla är väl inte så himla fy skamm men det känns som lite färg på väggarna och nya möbler skulle göra susen här hemma. Och där kommer den stora frågan är det värt 2 miljoner mer att få 20 kvm extra ( plus iofs 400 kvm mer i tomt och fristående, men vi har inga problem med att vi bor i radhus ) :D

Idag är jag inne på att bygga iaf, men hur det är imorgon vet jag inte ;D
 
mammami skrev:
Idag är jag inne på att bygga iaf, men hur det är imorgon vet jag inte  ;D
Publiken undrar vad beslutet blev? :)

Vi tänkte blåsa liv i den här tråden igen. Finns det fler som tänker bygga på Sandåsen? Själva är vi ytterst nära att skriva kontrakt för ett Modulenthus i veckan.. fi fan! :p

Therese & Ola
 
Inte för att jag kommer bygga i sandåsen, äger redan ett formidabelt skrutthus i Lindome men jag rider där uppe! Det ligger jättefint, hade inte backat för en tomt där :)

Kanske tar jag en sväng förbi och spanar lite  [smiley=vrolijk_26.gif]
 
Du får väl säga till när vi ska slå på kaffet... :)
 
Nej, vi bestämde oss ändå för att hoppa av, men jag är övertygad om att området kommer att bli bra på lite sikt. :)

Nu letar vi vidare, ffa tomter, men även hus. Fast jag måste säga att nu nä'r sommaren kommer så bor man ganska bra här ute ändå :D

Min syrra däremot har skrivit på för ett hus i Sandåsen, tomt 28 tror jag det var.
 
Vi har köpt tomt 34 så vi och din syster blir nästan grannar  :)

/Ola o Therese
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.