Hej, jag har en liten omvänd fråga här, jag undrar om det är tänkbart att byta från bergvärme till pellets.

Bakgrunden till frågan:

Jag är spekulant av ett hus som tidigare varit en frikyrka. Det är 250m2 boyta och ett av rummet var tidigare en samlingssal, så det är ett stort maffigt rum med 4 meter takhöjd och typ 8x8 meter stort uppskattningsvis.

Nu sitter det en IVT greenline e9 bergvärmepump i källaren. Något som jag googlat fram att dom verkar lite struliga. Pumpen är sen -99

Uppskattad elförbrukning och elkostnad är 24390kWh/år resp 42000kr i elkostnad per år. Det säljs av ett dödsbo, så det är svårt att vaska fram exakta siffror. Dessutom så har en del hyrts ut som lägenhet och en har fastighetsägaren bott i. Så det har väl gått flera spis och tvättcykler osv än vad man skulle få själv tänker jag.

Jag har planer på att ha lite trämaskiner i källaren, typ bandsåg, kombimaskin osv. Så min tanke är att med en bergvärmepump så kanske elnätet redan är ganska belastat av bergvärmepumpen, kontra en pelletspanna som använder betydligt mindre el. Dessutom så är det lite lätt svartmögel på vinden, så jag tänker att vinden kanske skulle må bra av att få en varm stock igen. Dock är planen att tilläggsisolera. Har en kontakt som kan fixa lösull billigt som isåfall skulle läggas på nuvarande kutterspån. Även trygghetsvakt ligger i planen.

Tak och dränering står på to-do-listan med.

Källaren är tänkt att jag kommer att hålla kallare, och rensa på organiskt material som sitter på väggar osv. Det är ingen mögeldoft eller liknande, källaren känns hyfsad, även om det lokalt finns fuktgenomsläpp på sina ställen.

Så det är alltså en 1,5plans del som tidigare varit lägenheten som ska värmas upp, respektive den stora salen. Källaren ska väl mer underhållsvärmas är tanken. Jag vet inte om det är en dålig idé?

Så frågan lyder:

Om jag ändå tvingas byta värmepump pga ålder och sämre funktion, kan det vara ett alternativ att gå tillbaka till eldning då. Och isåfall välja pellets? Eller ska jag punga upp runt 70lax + installation för tex en nibe 1255 12kW. Om pellets är ett rimligt alternativ, finns det någon panna som är outstanding i driftsäkerhet och funktion?

Kan tilläggas att jag har nära till en grossist av pellets med. Vi snackar ett par kilometer. Så pelletstillgången skulle nog bli hyfsat billig och tillgänglig.

Hur skulle ni gjort? Förlåt för en lång fråga. Men jag tänker att det är bra med grunden till min tankegång för att kunna svara adekvat.

Kan tillägga att borrdjup är okänt med om det har någon relevans.
 
Gör vad du vill, men släng inte ut bergvärmepumpen. Docka en pelletspanna om du har fri tillgång till pellets, när du inte orkar sköta den hanteringen om några år, eller säljer kåken, så knäpper du på bergvärmen....
I all välmening ;) Eller så byter du till en i lämplig storlek direkt, du har stora volymer, ta en inverter med exvis 3-13 kw.
 
Jag säger tumme upp. Ett hus mår bäst av en varm murstock som det var tänkt från början.
 
Jag känner att jag vill ha antingen eller. Pellets lockar för att jag är rädd för vad som ska hända med elpriser och skatter och skit nu när det är sån miljöhysteri med. Om alla i snar framtid ska belasta elnät med elbilar osv så lär väl elpriser stiga med. Typ tillgång och efterfrågan.

Sen är jag ju osäker på om jag har ström nog till kåken för att kunna hobbysnickra lite med. Det är lite av anledningen till att huset är intressant. Stor källare. Men en invertervariant av bergvärmepump kanske inte är så dumt. Finns det märken att titta efter och märken att undvika? Nibe verkar ha bra betyg i tester har jag sett. Och bosch sämre. Och IVT verkar ju lite struliga. Men det kanske är äldre modeller? 30cm lösull till på kutterspånet kanske gör sitt lite för att minska effektbehovet ur en panna med?
 
Bosch äger IVT sedan minst 10 år så det är samma maskiner, Bsh brukar vara lite billigare. Jag gillar inte Bosch av erfarenhet, var dåliga ingående komponenter tyvärr, men de kanske blivit bättre..

Finns flera bra tillverkare, Nibe, Thermia och Daikin exempelvis. De flesta pumparna har antingen inbyggd effektvakt eller som tillbehör, de begränsar vpn tillfälligt om du kör andra maskiner samtidigt så det skulle jag inte tänka på.
 
  • Gilla
helikopterpop
  • Laddar…
Borde vara stor risk för att ditt borrhål inte är djupt nog för en ny pump.
 
I InsidersUnited skrev:
Bosch äger IVT sedan minst 10 år så det är samma maskiner, Bsh brukar vara lite billigare. Jag gillar inte Bosch av erfarenhet, var dåliga ingående komponenter tyvärr, men de kanske blivit bättre..

Finns flera bra tillverkare, Nibe, Thermia och Daikin exempelvis. De flesta pumparna har antingen inbyggd effektvakt eller som tillbehör, de begränsar vpn tillfälligt om du kör andra maskiner samtidigt så det skulle jag inte tänka på.
Så när jag startar bandsågen så får tjejen kallvatten i duschen haha. =)
Det lät som en sjukt bra funktion iallafall. Det är ju att ha i beaktning vid valet.

Jag undrar dock hur man vet om borrhål är djupt nog och om det finns tillräcklig energi att hämta där. Är det något som kan avta på något sätt med tiden. Eller är det bara så att det kan vara för grunt borrat från början om det skulle vara något problem?

Jag såg någon annan som hade problem med ett för grunt hål i annan tråd. Där det snackades om dobbler osv för att överkomma det?

Det värsta är att det finns så lite information att få tag i. Och jag är i budläge liksom. Får ringa lokal vvs och forska lite om det finns dokumentation på installationen.
 
[SH] [SH] skrev:
Borde vara stor risk för att ditt borrhål inte är djupt nog för en ny pump.
Var det vanligt att man gjorde för grunda hål i början av 2000talet eller vad menar du? Kan effekten av ett borrhål minska med tiden typ?
 
Magnus E K
Om borrhålet räcker till så bör det bli klart billigare med bergvärme än pellets, särskilt med 2020 års låga elpriser (såvida du inte har extremt mycket högre rörlig elnätskostnad än genomsnittet). Om elpriset på sikt ökar så lär dessutom även priset på pellets öka. Fast allra bäst vore att ha båda delarna, köra med timspotpris och välja att elda under de dagar/perioder som priset blir högt.

Om kutterspånet på vinden täcks av isolering som inte kan buffra fukt (så som kutterspån kan) kommer eventuella fuktproblem på vinden att öka.
 
H helikopterpop skrev:
Så när jag startar bandsågen så får tjejen kallvatten i duschen haha. =)
Det lät som en sjukt bra funktion iallafall. Det är ju att ha i beaktning vid valet.

Jag undrar dock hur man vet om borrhål är djupt nog och om det finns tillräcklig energi att hämta där. Är det något som kan avta på något sätt med tiden. Eller är det bara så att det kan vara för grunt borrat från början om det skulle vara något problem?

Jag såg någon annan som hade problem med ett för grunt hål i annan tråd. Där det snackades om dobbler osv för att överkomma det?

Det värsta är att det finns så lite information att få tag i. Och jag är i budläge liksom. Får ringa lokal vvs och forska lite om det finns dokumentation på installationen.
du kan börja med att kolla här om ditt borrhål finns med https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Problemet är väl om det skulle vara för grunt borrat tidigare.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om borrhålet räcker till så bör det bli klart billigare med bergvärme än pellets, särskilt med 2020 års låga elpriser (såvida du inte har extremt mycket högre rörlig elnätskostnad än genomsnittet). Om elpriset på sikt ökar så lär dessutom även priset på pellets öka. Fast allra bäst vore att ha båda delarna, köra med timspotpris och välja att elda under de dagar/perioder som priset blir högt.

Om kutterspånet på vinden täcks av isolering som inte kan buffra fukt (så som kutterspån kan) kommer eventuella fuktproblem på vinden att öka.
Han isoleringssnubben snackade om lösull på 30-40cm och han jobbar ju med det. Men det kanske är en dålig idé. Hade ju som sagt tänkt en trygghetsvakt med som väljer när man ska ta luft uifrån. Dessutom så blir det väl ett övertryck som minskar att husets varma luft läcker igenom med. Någon annan snackade om ekofiber vilket skulle bilda en ångspärr med.
 
J jonjoh skrev:
du kan börja med att kolla här om ditt borrhål finns med [länk]
Problemet är väl om det skulle vara för grunt borrat tidigare.

Tusen tack. Älskar sån här information!


Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 20000327
Vattenmängd (liter/timme)
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20000327
Totaldjup (m) 140
Jorddjup (m) 3.5
Bottendiameter (mm) 115
Rörborrning till (m) 6
Stålfoderrör till (m) 6
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING
Gradborrning
Användning ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning
N 6361070
E 589378
 
Läs lite om Trygghetsvakten i dess olika versioner innan du köper en, finns milt sagt olika åsikter om dess effektivitet/funktion... Sedan några år sedan förespråkar "de vise" , minskad ventilation på vind. Framförallt kolla om du verkligen har ett problem innan du köper(y) 5cents lycka till !
 
  • Gilla
helikopterpop
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Läs lite om Trygghetsvakten i dess olika versioner innan du köper en, finns milt sagt olika åsikter om dess effektivitet/funktion... Sedan några år sedan förespråkar "de vise" , minskad ventilation på vind. Framförallt kolla om du verkligen har ett problem innan du köper(y) 5cents lycka till !
Yes, ska byta tak först och eventuellt byta råspont i ett fack. Dåligt med landgångar på vinden. Men inget såg kritiskt ut. Det var ytlig svartmögel. Men jag tänkte gå över med boracol och försöka behandla bort det. Men sen får man väl se hut vinden beteer sig av tilläggsisoleringen då och ta det därifrån.

Det tråkiga med trygghetsvakten är ju att det egentligen är ett flexrör kopplat till en spirokanalfläkt och det kostar väl typ 2000kr att köpa, men sen får man punga ut med ytterligare typ 13000 bara för att den ska styras av fuktgivarna. Så man blir ju rätt blåst för vad det lär kosta att tillverka en själv om man haft koll på styrningen.
 
Det är inga problem att tilläggsisolera med cellulosa på kutterspån, däremot ska man undvika glasull och stenull ovanpå kutterspån.
 
  • Gilla
helikopterpop
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.