Har nyss börjat med finsnickeri efter att ha hållit på med lekstugor och andra byggnader så kan väldigt lite om det mesta inom finsnickeri.

Min fråga är vad ska jag använda för att måla/lacka/olja träet? Vilka är bra och billiga? Har kollat på linolja, är det vettigt och hur ser det ut efter ett tag när det torkat? Jag ska behandla ett simpelt knivställ (och en större hylla) i gran så behöver vara ofarligt. Jag skulle gärna ha något som får träet att "poppa" ut om ni förstår vad jag menar.
Jag har även fått tag på lite akacia, vad skulle vara bra till det?

(Hoppas detta var rätt forum, känns som färg, måla tapetsera var mer för hus)
//Amandus
 
  • Gilla
m97rek
  • Laddar…
Ja olja skyddar mot fukt, lacken ger en yta som tål "användning".
Jag hade nog lackat hyllan, och oljat knivstället.
Det går även bra att olja in med vanlig matolja. Sänk gärna ner matrialet i ett tråg, om du kan, å låt det ligga där i ett dygn. Så oljar jag mina ting.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Ja olja skyddar mot fukt, lacken ger en yta som tål "användning".
Jag hade nog lackat hyllan, och oljat knivstället.
Det går även bra att olja in med vanlig matolja. Sänk gärna ner matrialet i ett tråg, om du kan, å låt det ligga där i ett dygn. Så oljar jag mina ting.
Tack för svar! Rekommenderar du någon viss lack?
 
Jag har prövat allt från biltemas till dyr fin lack. Det är lite utifrån hur du anser det vara värt det, kontra hur slitstark det ska vara.
 
  • Gilla
Amandus Jonsson
  • Laddar…
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Jag har prövat allt från biltemas till dyr fin lack. Det är lite utifrån hur du anser det vara värt det, kontra hur slitstark det ska vara.
Okej tack så mycket!
 
Just matolja är nog inte optimalt, den kan härskna och bli ofräsch. En mineralolja, typ skärbrädeolja, gör inte det. Annars är en rå, okokt linolja som inte innehåller katalysatorer också att räkna som ”matsäker”. Linoljan oxiderar så småningom och ger ett varaktigare skydd än mineraloljan.
 
  • Gilla
Amandus Jonsson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Just matolja är nog inte optimalt, den kan härskna och bli ofräsch. En mineralolja, typ skärbrädeolja, gör inte det. Annars är en rå, okokt linolja som inte innehåller katalysatorer också att räkna som ”matsäker”. Linoljan oxiderar så småningom och ger ett varaktigare skydd än mineraloljan.
okej tack så mycket! Om man vill få träet lite brunare, gör oljorna det eller måste man ha någon slags med färg i?
 
Olika träslag, ger lika nyanser tänker jag mig. Bets, brukar förändra däremot
 
A Amandus Jonsson skrev:
okej tack så mycket! Om man vill få träet lite brunare, gör oljorna det eller måste man ha någon slags med färg i?
Prova på en spillbit och se, blir vanligen lite mörkare av oljan i sig.
Ska du behandla med bets för att göra det mörkare är det effektivast att göra det innan du oljar då det inte suger in så bra annars. Hängaren på bilden är ljus furu med valnötsbets i vatten/etanol, sedan lackad med schellack.som ett exempel på att det går att göra det mörkare. Klädhängare av ljus furu behandlad med valnötsbets och lackad med schellack, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Barnic och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.