N niblom skrev:
Har du en sådan med flex zoner eller en med vanliga runda zoner?

Jag har funderat på en electrolux med en 24cm platta + en flex zon, nästa desperata åtgärd är att skaffa Demeyer stekpannor.

/N
Vet inte om frågan var ställd till mig, då det var två inklipp.
Har två runda och en flexibel där grundläget blir två zoner. Sedan kan man välja en hel eller 3+1.
Går även att ställa in hel där man kan skjuta kastrull/panna för att ändra temp men har aldrig använt den funktionen,
Stekning görs på flexzonen och i regel på ena halvan
Högklassig ska visst vara en AEG som IKEA köper från dem.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Om du kör med stekpanna av gjutjärn — dvs det enda som må kallas ”stekpanna” — sköter den värmefördelningen själv.
Gjutjärn har faktiskt ganska dålig värmeledningsförmåga så nja. Aluminium eller en med inlägg av koppar borde vara bäst. Jag köpte en (tror jag) ica keramisk som var helt gryymt jämn i tempen. Den var nästan irriterande jämn om man ville flytta kött "vid sidan av" för det var lika varmt där!

Tror mer på kärl än platta i alla fall, har haft två hällar. Visst, de värmer tekniskt inte i mitten men det blir iaf varmast där pg närheten till slingan från alla håll! Har mätt tempen i min gjutjärnspanna och den blir lita kallare på kanterna, den blir 299 i mitten och typ 270 på kanterna efter en lång stund (vid inbränning, jag lagar inte mat vid tillfället!).
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Nej, nej, nej, nej. Tunnbottnade aluminiumpannor är en styggelse. Dessa hjulsidor med handtaget hör hemma i metallåtervinningen. En stekpanna värd namnet ska man kunna tillfoga sin nästa massiva skallskador med, annars duger den inte ens som dörrstopp.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
S sandos skrev:
Gjutjärn har faktiskt ganska dålig värmeledningsförmåga så nja. Aluminium eller en med inlägg av koppar borde vara bäst. Jag köpte en (tror jag) ica keramisk som var helt gryymt jämn i tempen. Den var nästan irriterande jämn om man ville flytta kött "vid sidan av" för det var lika varmt där!

Tror mer på kärl än platta i alla fall, har haft två hällar. Visst, de värmer tekniskt inte i mitten men det blir iaf varmast där pg närheten till slingan från alla håll! Har mätt tempen i min gjutjärnspanna och den blir lita kallare på kanterna, den blir 299 i mitten och typ 270 på kanterna efter en lång stund (vid inbränning, jag lagar inte mat vid tillfället!).
Fast denna häll fungerar sämre än den gamla. Skulle alla stekpannor o grytor bli sämre över en natt?
 
S sandos skrev:
Gjutjärn har faktiskt ganska dålig värmeledningsförmåga så nja. Aluminium eller en med inlägg av koppar borde vara bäst. Jag köpte en (tror jag) ica keramisk som var helt gryymt jämn i tempen. Den var nästan irriterande jämn om man ville flytta kött "vid sidan av" för det var lika varmt där!

Tror mer på kärl än platta i alla fall, har haft två hällar. Visst, de värmer tekniskt inte i mitten men det blir iaf varmast där pg närheten till slingan från alla håll! Har mätt tempen i min gjutjärnspanna och den blir lita kallare på kanterna, den blir 299 i mitten och typ 270 på kanterna efter en lång stund (vid inbränning, jag lagar inte mat vid tillfället!).
Både koppar och aluminium är dåligt för induktion då det inte är magnetiskt så det krävs en kärna av järn.

Tunna Aluminium och kopparpannor är däremot utmärkt på en gasspis
 
Jag var inne på elgiganten för att köpa en ny häll och förklarade då problemet med den hällen jag hade. Han sa att det troligen var fel på hällen då den hällen jag hade var än av de bättre som fanns.

Enligt de tekniska specifikationerna skall zonera vara 230mm breda och 400 mm långa. När jag provar att värma vatten i stekpannan så blir endast ca 10-11cm varm. Man ser tydligt hur det bara bubblar i mitten av pannan.

På måndag ringer jag Bosch tekniska support och fortsättning följer...

/N
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Har du en sådan med flex zoner eller en med vanliga runda zoner?

Jag har funderat på en electrolux med en 24cm platta + en flex zon, nästa desperata åtgärd är att skaffa Demeyer stekpannor.

/N
Flex med extra zon för stora pannor. Grannens med runda verkar faktiskt bättre.
 
S Spannen skrev:
Flex med extra zon för stora pannor. Grannens med runda verkar faktiskt bättre.
Jag är inne på att skaffa en med runda i stället. Jag har bara flex på min. Electrolux har en med hälften flex och hälften runda. Med 23cm stor på den största plattan. Hade gärna haft större men verkar inte att finnas.

/N
 
Så,

Då har jag bytt!

Sätter min gjutjärnsstekpanna på den nya, i med lite vatten för att se var det bubblar och nä men se, det bubblar nästan överallt! Gör samma sak med en annan stekpanna (Fiskars All Steal) och där bubblar det precis överallt!

Något är vajsing med den andra hällen...

Helt otroligt jättestor skillnad! Nu finns det två alternativ. Antingen är det fel på mitt exemplar, eller så är det ett design fel.

Jag tror det är ett design fel. Att göra avlånga zoner när de flesta grytor, kastruller och stekpannor är runda är fel. Samt att den inte känner av korrekt hur stor grytan/kastrullen/stekpannan man sätter på hällen är.

En sak var bra med Bosch hällen och det var steksensorn. När man öste i mer mat i stekpannan så ökade den temperaturen automatiskt så man fick en jämn stekgrad. Men det hjälper ju inte om det bara blir varmt precis i mitten...

Nu bytte jag till en Electrolux där man (tyvärr) bara har steksensor på vänster sidan, dvs där zonerna är lite mindre. Ingen katastrof men det hade varit bättre om det varit även på den stora plattan.

Tyvärr har ingen tillverkare någon perfekt modell, för mina behov i alla fall. Jag arbetar i med IT och på fritiden flyger jag radiostyd helikopter och drönare. Det har gett mig insikt i hur t.ex. man kan justera värme eller hur man implementerar nya funktioner. Att göra en bra pid-loop som skulle justera värmen kostar typ ingenting. Det finns så mycket spännande funktioner som man skulle kunna göra bättre, men oj vad de har mycket att lära.

P.S. Jobbar du för Elux, Bosch, Simens eller någon annan tillverkare så kontakta gärna mig...

/N
 
  • Gilla
ADEBO och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Både koppar och aluminium är dåligt för induktion då det inte är magnetiskt så det krävs en kärna av järn.

Tunna Aluminium och kopparpannor är däremot utmärkt på en gasspis
Kopparet och aluminiumet brukar vara som en blobba i mitten just för förbättra värmefördelningen, och här finns nog många olika lösningar. Hela pannan är inte gjord i samma material.
 
Jag forskade mkt i denna fråga men gav upp när jag insåg att de få hällar som finns med tillräckligt stora eller väldigt många små kostar tiotusentals kronor.

Näst bästa är en av typen med fyra flexzoner per sida då två ovaler oftast ger större area än en cirkel.
Men elemenstorleken måste kontrolleras före köp.

Bästa stekpannan jag hittat är AMT Gastroguss. Helgjuten i ett stycke alu med
9 mm tjock botten med ingjutet rostfritt för att funka på induktion. Den väger 2kg och leder värmen betydligt bättre än en 3,5kg Skeppshult gjutjärnspanna.

Största fördelen med gjutjärn på induktion är att det är helt tyst och man får ut hällens maximala effekt (även trevligt att steka i). AMT-pannorna får också ut bra effekt. I övrigt är samtliga tunna viktlösa alupannor jag provat eller mätt med värmekamera bara skräp! Och då menar jag skräp med en sådan marginal att inga alupannor under 5mm tjocklek ens borde få säljas.

PS. En rostfri Demeyere leder värme sämre än AMT alu. Och är väldigy mkt svårare att steka i om man är amatör.
 
N niblom skrev:
Det är en sådan här jag har:
[länk]
N niblom skrev:
Så,
Då har jag bytt!
/N
Du fick lämna tillbaks Boschhällen? Hade butiken någon förklaring? Har själv tittat lite på en ny häll som har stöd för stekpannor med botten upp till 23 cm samt ovala grytor. Både Neff och Siemens har modeller som liknar den Bosch du bytte. Lite oroande att det fortfarande finns induktionshällar med ojämn värmefördelning, speciellt om de kostar runt 20kkr.
 
OM den bara värmer upp 10cm på en zon som är 28 så är det nått som är fel, förutsatt att du har ett kärl som täcker HELA 28cm zonen. Enklare hällar (under 15.000:) har ofta två spolar lindade på den stora ytan. En 10-14cm, sen mellanrum på någon centimeter och sen ~16-28 cm på en annan "utanpåliggande" spole.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.