blev en besvikelse :'( Dovres farhågor att kaminen skulle bli för varm kom helt på skam, den blir inte varmare än att jag kan hålla handen på den >:(
Så det blir inget eldande med pellets i vinter :'(
 
Pelletskorgar är värdelösa. De kostar mer i tändvätska än i pellets för att överhuvudtaget få fyr. Verkningsgraden måste vara usel. Kostade bokstavligen ut min efter tre-fyra tappra försök. Blir glad varje gång jag ser den ligga och långsamt rosta sönder 8)

Härom veckan var jag och tittade på pelletspannor hos en installatör. På ett bord stod det en tom pelletskorgkartong. Herr Installatören själv blev rent förbannad när han fick syn på den: "Vem har ställt hit den här skiten? Det är ju den sämsta reklam för pellets som finns."
 
Trist att de funkar så dåligt. Va själv intresserad av en sådan. Inte som enda uppvärmning utan snarare som extra komplement de gångerna man inte har ved hemma och strömmen går. Tänkte att det skulle vara lättare att låna lite pellets av någon bekant än att låna ved. ;)
 
Jag har också funderat på att testa en sådan i köksspisen på skoj.
Men vaf.., är dom verkligen så dåliga?
Skulle det inte ens gå att koka kaffet på spisen?

Finns det någon som är nöjd?

Själv har jag ingen erfarenhet.
 
RoKe skrev:
Jag har också funderat på att testa en sådan i köksspisen på skoj.
Men vafan, är dom verkligen så dåliga?
Skulle det inte gå att ens koka kaffet på spisen?

Finns det någon som är nöjd?

Själv har jag ingen erfarenhet.
Jo, enligt min förra tråd så finns det ;)
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1128330069
Jag tror att det kan fungera i er köksspis, det ska gå att grilla på den med ett speciellt galler ::) men som uppvärmning istf ved var det inte mycket att ha :'(

De kostar ca 400:- + en liten säck pellets (16 kg) 46:-
Det fungerar alldeles utmärkt att tända med tändgele
 
Har hemmabyggt korg med gjutjärnsbotten - fungerar rätt bra. Har använt den i december, när fjärrvärmen kopplades in - det var varmt i rummet. ;)
Men håller med att det är svårt att få pellets att brinna och de små korgar som säljs är helt enkelt för små :-/
 
borde gå lättare att tända med 6 mm pellets i stället för 8mm..

funkade inte varmluft pistolen?
 
Har byggt en korg i nätgaller som jag fyller med ca 5 vänder "öskar"(sådan man har i båten) denna håller i ca 2,5timmar. Används i kaminen. Tycker det är kanon att fjutta på tex innan man går och lägger sig då man har värme under de kalla natttimmarna. De färdigbyggda man köper är nog för små för min kamin blir var som f-n.
 
Per-Erik skrev:
borde gå lättare att tända med 6 mm pellets i stället för 8mm..  

funkade inte varmluft pistolen?
Jo, den funkade också, men det tog längre tid än med tändgele :D
 
Toy skrev:
Har byggt en korg i nätgaller som jag fyller med ca 5 vänder "öskar"(sådan man har i båten) denna håller i ca 2,5timmar. Används i kaminen. Tycker det är kanon att fjutta på tex innan man går och lägger sig då man har värme under de kalla natttimmarna. De färdigbyggda man köper är nog för små för min kamin blir var som f-n.
Vi köpte den stora runda som tar 6 liter, den brinner halva tiden och glöder resten. Brinntid ca 3 tim. Släpper jag in mera luft brinner det ca 1,5 - 2 tim men det blir inte särskilt mycket varmare :-/
 
Det måste vara jag som är slötänkt men varför inte elda i kaminer/järnspisar/kakelugnar med vanlig hederlig ved? Värmer dessutom flera gånger dels när du hugger/kapar/travar/bär in den och dels när du eldar med den ;D
 
Anledningen till att jag vill ha pelletskorg är att min tanke är att använda den som backup när jag inte har ved hemma. Har inte ved i obegränsad mängd och ska jag nu handla något för att elda så skulle ju pellets i en korg vara ett kul alternativ bara för att hjälpa till lite då termometern kryper ner långt under nollan.
 
Jag använder den till pellets fraktioner som inte funkar i brännaren. Jag ställer in detta i spisinsatsen tillsammans med lite ved. Detta tillsammans gör att det blir fullständig förbränning. Pelletskorgen ensam (med pellets brinner dock dåligt
 
co skrev:
Det måste vara jag som är slötänkt men varför inte elda i kaminer/järnspisar/kakelugnar med vanlig hederlig ved? Värmer dessutom flera gånger dels när du hugger/kapar/travar/bär in den och dels när du eldar med den ;D  
Nej, du är inte slötänkt :D Jag är lat :-[ Vi har en kamin på bottenvåningen och en kamininsats på övervåningen och tanken var att elda i pelletskorgen på bottenvåningen för att slippa springa ner 1gång i tim för att lägga in ved ::)
 
Hmm har meckat mig en egen korg idag .. Rymmer ca 4 liter. Grovt galler i botten.
Slog i 3 liter pellets o ett par kappsyler tändvätska.
Det brann som fanken i över en timme men när halva korgen va tagen så började det mest glöda eller brinna med blå låga. Men varmt blev dte som fanken iaf.
Eldar i en keddy superkassetten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.