Vi köpte ett hus i höstas som vi flyttade in i för en knapp månad sedan. Idag stod jag ute i trädgården när frugan ropar från köket att induktionshällen lagt av. Några av säkringarna hade gått och hon hade slagit till alla utom en (syns på fotot på elcentralen) som inte gick att så till igen. Som ni ser har ingen av säkringarna någon märkning så gruppförteckningen säger oss ingenting.

Värt att nämna är att torktumlaren kan ha orsakat något då den tydligen inte hade rengjorts på länge och nu också hade lagt av och var onormalt fuktig på ställen en torktumlaren inte ska vara fuktig i mitt tycke (jordfel?)

Det jobbiga är att både tvättmaskin och torktumlare är inte på stickpropp utan fast monterade, så jag kan mig veterligen inte koppla ur för att felsöka. Just nu har jag ingen aning alls hur jag ska få bukt med detta (förutom att ringa en elektriker, så klart). Det ska tilläggas att ingen av jordfelsbrytarna utlöstes när jag tryckte på testknapparna, vilket inte känns superbra.

Någon som kan tipsa oss om hur tusan vi ska göra (förutom att ringa en elektriker, givetvis )
 
  • Elcentral med osäkrade automatsäkringar och utan märkning, potentiellt jordfel relaterat till vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gruppöversikt på en elcentral med olika avsäkrar och ledningsarea utan märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En otydligt ifylld och delvis tom gruppförteckning för en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så inte en huvudsäkring har gått, syns inget så byt alla tre, sen det med JFB inte löser kan bero på det annars blir det att undersöka hur dom är kopplade i centralen
 
Tack för snabbt svar! Gissar på att det är proppskåpet på utsidan? Alla säkringarna ser hela ut, men jag kan ju testa att byta dem.
 
  • Grått proppskåp med fyra vita keramiska säkringsproppar och ett energimärke på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre vita keramiska säkringar på en grå yta, eventuellt från ett proppskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte kan återställa en utlöst säkring så är där sannolikt någon kortslutning på denna sektion.
 
Den säkringen som är nere är en reserv om nu gruppschemat stämmer, den borde således inte vara kopplad till någonting.
 
Går det att lösa ut jordfelsbrytarna med testknappen efter att du bytt huvudsäkringar?
 
useless useless skrev:
Går det att lösa ut jordfelsbrytarna med testknappen efter att du bytt huvudsäkringar?
Jag hade inte tillräckligt med smältproppar så jag provade att bara byta en tills jag köpt fler. När jag gjort detta så kunde jag åtminstone utlösa med testknapparna igen, vilket var positivt! Tyvärr kan jag inte återställa säkringen ännu. Får väl prova att byta de andra två med.
Det jobbiga är att många av sakerna sitter fast monterade, så jag vet inte hur jag ska kunna koppla ur om något orsakar kortslutning.
 
E etompau skrev:
Om du inte kan återställa en utlöst säkring så är där sannolikt någon kortslutning på denna sektion.
frågan är hur jag kan felsöka detta. Är en sektion en rad i elcentralen? Är ju rätt grön på detta. :)
 
frippz frippz skrev:
frågan är hur jag kan felsöka detta. Är en sektion en rad i elcentralen? Är ju rätt grön på detta. :)
Sektion var en fel benämning, grupp är bättre, men tydligen är grupp 16 en reserv.
Vad händer när ni för armen uppåt? "smäller" det till i säkringen?
 
E etompau skrev:
Sektion var en fel benämning, grupp är bättre, men tydligen är grupp 16 en reserv.
Vad händer när ni för armen uppåt? "smäller" det till i säkringen?
mest ett ”klick” och så åker den tillbaka igen.
 
Om en säkring eller JFB inte stannar kvar i läge , så tryck till ordentligt nedåt så brukar det fungera, är som ett litet snäpp som ska passeras med en låsning i grejerna
 
J jonaserik skrev:
Om en säkring eller JFB inte stannar kvar i läge , så tryck till ordentligt nedåt så brukar det fungera, är som ett litet snäpp som ska passeras med en låsning i grejerna
Ska testa så fort vi kommer hem! Är och handlar proppar nu! :)
 
frippz frippz skrev:
Någon som kan tipsa oss om hur tusan vi ska göra (förutom att ringa en elektriker, givetvis )
Börja med att förklara problemet. Fungerar hällen, fungerar torktumlaren? Var är det som inte fungerar?

Gruppförteckningen är uppdelad i modulplatser i centralen. Varje modul är bred som en enpolig dvärg. Därför tar huvudbrytaren upp två positioner och JFBn fyra. Då ser du att den dvärg som inte går att slå till på rad 2 är "reserv", precis till höger om spisen. Frågan är då vad denna reserv används till, om det öht är ett problem? Har denna vippa varit tillslagen tidigare?
frippz frippz skrev:
När jag gjort detta så kunde jag åtminstone utlösa med testknapparna igen, vilket var positivt!
Betyder detta att en mätarsäkring/huvudsäkring var trasig? Det är en ganska viktig uppgift kring felorsaken, vad nu felsymptomet är.
frippz frippz skrev:
frågan är hur jag kan felsöka detta.
så återigen, felsöka vad?
 
5
Anledningen till att man inte kan återställa en dvärgbrytare är antingen en kortslutning eller att brytaren är för varm pga överlast.
Så är den inte varm så skulle jag börja leta efter en kortslutning nånstans...
 
Ok, nu är vi tillbaka från en lite längre shoppingrunda så jag får summera dagens händelser så alla är lite mer på det klara vad som skett.

Det som dök på förmiddagen var spishällen, samt belysning i köket och torktumlaren. Sedan var det några andra saker som jag upptäckte som t.ex belysningen i förrådet som inte heller fungerade. Tvättmaskinen och diskmaskinen gick ännu, vilket försvårade felsökning då jag inte vill rycka i säkringar medan dessa gick. Därmed så har jag inte haft en full bild av vad som slutat fungera.

Det vi vet är att torktumlaren slutade fungera samtidigt och troligen var det nåt som gick snett med den, men vi kan inte veta säkert. Den är av en äldre modell och något filter i botten var genomblött och vi upptäckte att förra ägaren troligen aldrig rengjort den under de år han bott i huset.

Jag frågade min fru i efterhand nu att markera vilka säkringar som hade slagit ut (se bif. foto). Varken hon eller jag vet om den där reserven någonsin varit på, som @Bo.Siltberg påpekade.

Precis innan vi skulle sticka iväg och handla så skulle jag prova att byta huvudsäkringar och märkte att vi bara hade två i reserv, så jag bytte bara översta enligt tidigare foto. Vad vi inte märkte innan vi åkte iväg var att strömmen tydligen kom tillbaka till spishällen och de andra sakerna jag listade innan. Detta märkte frugan när vi kommit hem igen med två paket nya smältproppar (vilket ändå är trevligt att vi har i reserv nu :)). Så det enda jag kan gissa på är att en huvudsäkring gått, kanske på grund av torktumlaren eller kanske på grund av överbelastning?

Hur som helst, tack alla som kom med förslag och information för att hjälpa mig felsöka detta! Jag har tyvärr inte lärt mig så mycket som jag önskade (t.ex. fattar jag ännu inte vilka säkringar som leder vart i gruppförteckningen, så om någon vill förklara den biten för mig så vore jag oerhört tacksam :giggle:), men nu har vi ström igen i alla fall. Även om jag är uppvuxen i ett liknande 70-talshus under 20 års tid så har jag så mycket att lära nu när jag äger ett själv. :D

edit: Efter en öl och en bit mat så läste jag igenom @Bo.Siltberg kommentar om gruppförteckningen igen och nu känner jag nog att jag lärde mig nåt om hur jag ska utläsa den, så stort tack för det! (y):giggle:
 
  • Elcentral med säkringar markerade i rött för identifierade problem i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.