I ett väldesognat trådlöst slår den inte ut något alls men det har säkert gått vissa i denna typen trådar världshus förbi.
 
Ni får verkligen ursäkta min dumhet men jag fattar inte. Bara att larma sitt hus, vad tjänar det till? Jag är glad varje kväll när jag kommer hem till ett hus som inte är länsat eller brunnit. Men vill jag veta det på jobbet? Vad kan jag göra? Jag vet att brandkåren kommer för sent för att släcka, att polisen kommer inte alls. So what? Gör ingen skillnad om jag ser eländet på kvällen.
Det går många diskussioner mellan tyska och danska stugägare i Sverige som är trötta på alla inbrott och som diskuterar olika larmlösningar. De vill se live hemma när någon rör sig i huset eller trädgården. Vad tjänar det till förutom ökas oro? Ska de slänga sig i bilen och fånga tjuven?
Man kan verkligen göra livet svårt för sig.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Eller, så kommer polisen - eftersom vi ändå är inne på anekdotisk bevisning. Vid flera tillfällen har polis varit på plats relativt snabbt, inom 5 minuter från larm. De har tillsammans med väktare även gripit både vid pågående inbrott och vid ett tillfälle en kille en liten bit bort.

Men det är alldeles rätt att man inte skaffar larm för att man tror att tjuvarna kommer att gripas. Ovan baseras på kanske 10-15 inbrottsförsök & inbrott och några fall av skadegörelse.

Klart det är stor risk att huset redan har brunnit ner innan brandkåren kommer, men tror du sannolikheten ökar eller minskar att huset klarar sig om brandkåren får larmet tidigare?

Extra bonus är ju också att räddningstjänst med större sannolikhet vet om det är personer i fastigheten, vilket garanterat gör att de skickar fler bilar - vet de dessutom var personerna är ökar chansen ännu mer att man klarar sig.

Sen ska man inte glömma poängen med att en uppbruten dörr inte står öppen över en helg jag är bortrest eller liknande.

Tycker att det rör sig om småpengar för ett larm i förhållande till var det potentiellt kan ge. Men så har jag ju villaförsäkring också. Onödiga pengar det med.
 
Märkligt att vissa ifrågasätter nyttan med larm. Det är knappast någon som tror att de förhindrar inbrott eller brand. De lär ju åtminstone till viss del öka chansen för tidig upptäckt, att tjuven grips eller att skadan minskas. Hur mycket varierar från fall till fall. Sen är det en läggningsfråga om man vill veta direkt eller senare men jag gissar att de flesta som får vetskap om inbrott eller brand så fort som möjligt vill åka hem och se med egna ögon vad som har hänt, inte att man får reda på det flera timmar eller dagar senare.

Sen ser jag larm i ett vidare perspektiv inklusive strömavbrott, vattenläckage, servern kraschar, uppvärmingen fungerar inte, kyl/frys har pajat, nätverket eller internet är oåtkomligt etc. Man kan vilja åka hem och åtgärda snabbt beroende på vad det är. Ju mer man vet, desto bättre. Då har man möjlighet att göra något.
 
H hanpa skrev:
Märkligt att vissa ifrågasätter nyttan med larm. Det är knappast någon som tror att de förhindrar inbrott eller brand. De lär ju åtminstone till viss del öka chansen för tidig upptäckt, att tjuven grips eller att skadan minskas. Hur mycket varierar från fall till fall. Sen är det en läggningsfråga om man vill veta direkt eller senare men jag gissar att de flesta som får vetskap om inbrott eller brand så fort som möjligt vill åka hem och se med egna ögon vad som har hänt, inte att man får reda på det flera timmar eller dagar senare.

Sen ser jag larm i ett vidare perspektiv inklusive strömavbrott, vattenläckage, servern kraschar, uppvärmingen fungerar inte, kyl/frys har pajat, nätverket eller internet är oåtkomligt etc. Man kan vilja åka hem och åtgärda snabbt beroende på vad det är. Ju mer man vet, desto bättre. Då har man möjlighet att göra något.
Det låter som en man med starkt kontrollbehov. Om du nu är lagt på det hållet borde du även ha en handlingsplan för alla dessa eventualiteter. "Ju mer man vet, desto bättre." Det skriver jag inte på. Man kan skaffa sig ytterligare orosmoment i denna oroliga värld.
Sätter du även larm på dina barn/fru så att du har full kontroll på dom?
 
Det är inget egentligt kontrollbehov utan mer en konsekvens av ett teknikintresse då jag byggt allt själv för övervakningen. Dock är det ändå bra att få ett SMS om något inte är OK.

Har haft strömavbrott pga att jordfelsbrytaren löst ut och då blir allt förstört i kyl/frys efter ett tag om man inte åker hem och fixar till det. Är det vinter så kan vattenledningar frysa. Jag har åtgärdat grundfelet men om det händer igen så får jag reda på det. Är inte detta bra? Vill du hellre komma hem efter en långresa och upptäcka att en massa saker är förstört?

Vissa av oss känner trygghet av att få veta om något händer i hemmet. Och att det är kul att kolla upp status när man inte är hemma. Du verkar fungera helt tvärtom och vill veta så lite som möjligt. Men det är upp till dig givetvis.
 
Redigerat:
D
D DMOL skrev:
Kan lägga till mig själv nu i listan.
Var på Ica Maxi och ska låsa bilen. Inget händer, trycker några gånger och fattar vad det som är på gång.
25 meter bort står han, den hederlige öststatsarbetaren med neddragen svart mössa och läderväska. Så fort han ser att jag tittar på honom stänger han av apparaten, bilen går att låsa igen, och därefter ger han sig fort iväg i motsatt riktning.
Polisen har nu gripet personen efter att han stulit en ipad från en bil. Åtalas vid Nacka tingsrätt. Återkommer med domen
 
D
D DMOL skrev:
Polisen har nu gripet personen efter att han stulit en ipad från en bil. Åtalas vid Nacka tingsrätt. Återkommer med domen
Glömde bort denna. 4 mån fängelse och utvisning.
För den som är intresserad av störsändaren kan hämta ut förundersökningsprotokollet via Nacka tingsrätt mål nr B 6352-17
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Fairlane Fairlane skrev:
jag är övertygad om att om någon vill in utan att störas av väktare så klipper de fibern ute och stör ut GSM-delen
Klipper fibern? Har inte de flesta fibern nergrävd i marken?
Antar att det blir lite jobbigt för tjuven att först lokalisera var ledningen är dragen i marken, och sedan sätta spaden i jorden och börja gräva :D
Samma torde gälla matarledning för el, i synnerhet i de fall elmätaren sitter inne i huset. Finns med andra ord inget att kunna komma åt att klippa utifrån.

Värre är det i så fall i nybyggda hus där man envisas med att sätta elskåp utvändigt på fasaden. Idioti med tanke på säkerhet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
I många fall går el/fiber/tele från marken till fasaden (ibland enbart på sockel) för att försvinna in i huset
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Även om elen är nedgrävd och mätarplatsen sitter inomhus så är det ”enkelt” att bryta strömmen till fastigheten, nämligen genom att öppna nätägarens markskåp (fördelarskåp) och ta servicesäkringarna.

Sedan är det ”enkelt” att öppna dragbrunnar, skarvlådor mm för fiber å klippa all fiber, ja det hände för snart tio år sedan i kommunen när någon/några gjorde inbrott i Netto-butiken, även ett stort KK-skåp för kopparnätet slogs sönder, allt för att sätta butikens larmväg till vaktbolaget ur spel.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4969138
Vi blev drabbade men fick tillbaka internettrafiken under dagen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Ett eluttag, utomhus, skyddat av jordfelsbrytaren är en bra angreppspunkt. Med en liten testpenna så bryter man eltillförseln för hela fastigheten.
 
Martin_B
E etompau skrev:
Ett eluttag, utomhus, skyddat av jordfelsbrytaren är en bra angreppspunkt. Med en liten testpenna så bryter man eltillförseln för hela fastigheten.
Då kanske man bör sätta separat jordfelsbrytare på alla utvändiga uttag?

Sedan kan man också sätta brytare på utvändiga uttag så de går att bryta invändigt, så kan de hålla på att försöka kortsluta allt de vill.
 
Martin_B
Demmpa Demmpa skrev:
Även om elen är nedgrävd och mätarplatsen sitter inomhus så är det ”enkelt” att bryta strömmen till fastigheten, nämligen genom att öppna nätägarens markskåp (fördelarskåp) och ta servicesäkringarna.

Sedan är det ”enkelt” att öppna dragbrunnar, skarvlådor mm för fiber å klippa all fiber, ja det hände för snart tio år sedan i kommunen när någon/några gjorde inbrott i Netto-butiken, även ett stort KK-skåp för kopparnätet slogs sönder, allt för att sätta butikens larmväg till vaktbolaget ur spel.
[länk]
Vi blev drabbade men fick tillbaka internettrafiken under dagen.
Jovisst, allt går så klart, men jag tänker att om tjuvar är såpass ivriga att bryta sig in hos en att de är villiga att gå igenom alla de punkterna så har man nog större säkerhetsproblem än lite fiberledningar och elledningar :D ...då behöver man förmodligen livvakter dygnet runt och ett enormt kassavalv inne i den 5000 kvm stora bostaden med 50 badrum :D
 
Fairlane
De gräver troligen inte upp halva trädgården, men många inkopplingar av fiber kommer upp på utsidan av huset och gå sen in. Om man som tjuv orkar släpa med en störsändare så orkar man nog ta med en avbitartång också. Det behöver inte vara ett hus för 50 miljoner för att det ska ske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.