Hörn av ett rum med en murstock som är ofärdigt inbyggd, med synlig golvbjälklagskant och vattenpass på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en murstock som jag skulle vilja bygga in. Regla upp väg o sätta gips. Har lämnat ca 5 cm runt murstocken för bjälklagret golvet.
Vad säger reglerna för hur man får bygga in murstock. Isolera emot o sen gipsa??
 
Claes Sörmland
Går det aktiva rökgångar i den så ska den vara inspekterbar när brandskyddskontrollen görs. Bygg då inte in. Om den inte används så bygg in.
 
Är troligen bara ett insatsrör som går igenom den.
 
När jag frågade sotaren om samma sak fick jag till svar att om man har satt rör i skorstenen som isolerats med vermikulit eller liknande så behövde man inte lämna något runt skorstenen då detta isolerar så bra att murstocken inte blir farligt varm.
 
Jag pratade nyss med den ansvariga på vår sotningsfirma då jag håller på att inreda vår ovanvåning. Hans svar är att förutsatt att man har ett isolerat rör eller slang i kanalen så är det okej att bygga in murstocken. Han ville gärna att man lämnade ca 5cm luft runtom,dokumenterade och, om möjligt, satte en inspektionslucka så det gick att sticka in näsan där och titta.

Men man bör alltid kolla med sin lokala sotare då det kan variera vad som anses okej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.