Åh vad fint!!! Spontant tror jag att plattsättning är ett så stort jobb att det kanske går bort (bara att få ut vibba i vildmarken på små skogsstigar känns som ett stort projekt...)
 
Jiji: här har jag försökt måla upp vår gårdsplan med väderstreck. Den gula ringen är det jag tänker är den gemensamma gårdsytan mellan husen som jag vill binda ihop. P är där bilen står och x är där jag uppfattar att du tyckte att vi skulle plantera en solrundel. Har jag förstått dig rätt då?
 
Såhär är tanken att planteringen blir. Den gröna randen till vänster symboliserar skog av tall och björk. Den bruna rutan i planteringen är trappan. Den gråa ringen är grusade uteplatsen
 
  • Ritad trädgårdsplan med gröna träd, brun trappa och grå grusad uteplats markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär typ. Jag har ingen dator här, hoppas det går att förstå min teckning
 
  • Handritad teckning av ett rött hus med gult dörrparti, fönster och trädgård med brun cirkulär detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpkarin Torpkarin skrev:
Jiji: här har jag försökt måla upp vår gårdsplan med väderstreck. Den gula ringen är det jag tänker är den gemensamma gårdsytan mellan husen som jag vill binda ihop. P är där bilen står och x är där jag uppfattar att du tyckte att vi skulle plantera en solrundel. Har jag förstått dig rätt då?
Hej,
Kan det vara så att du glömde ritningen?
 
Jiji Jiji skrev:
Hej,
Kan det vara så att du glömde ritningen?
Aj aj, försöker igen
 
  • Handritad skiss av en karta med byggnader, vägar och symboler som "Gästhus," "Torp," och parkeringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpkarin Torpkarin skrev:
Såhär typ. Jag har ingen dator här, hoppas det går att förstå min teckning
Ser jättefint ut. :love:
När det gäller trädgård får man börja i nån ända och sen växer olika bitar fram. Det är det som är det roliga med trädgård.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Aj aj, försöker igen
Ja precis, x kan helt klart komma närmare huvudbyggnaden också, ser jag ju nu.

Ett knep generellt för trädgårdsprojekt är att sätta sig på olika ställen och funderade på vad man ser och vad man skulle vilja se.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Smart! Vi har precis köpt torpet och vet inte heller vad som eventuellt redan växer på tomten. Men att det inte finns rabatt kan vi konstatera. I år blir fokus på en välkomnande entré, nästa år klurar jag på att skapa en äng bredvid gäststugan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Låna Längtans blommor på biblioteket.
Vid gamla hus kommer det ofta fram växter när man börjar rota runt lite i jorden så man ska vara lite försiktig. Getrams, kejsarkrona, digitalis, gamla rossorter allt möjligt kan komma fram.

Ang rosor så är Floralinnea väldigt bra. De ligger på Fredriksdals trädgårdar i Helsingborg, där SLU har sina pom-rosor och de levererar över hela landet. Kolla på deras sida om du letar efter ngt speciellt.

Jag har precis beställt 15 buskrosor av 7 olika sorter till min nya trädgård. :D det ska bli så himla roligt att plantera dem. I dag beskär jag gamla förvuxna äppelträd.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Låna Längtans blommor på biblioteket.
Vid gamla hus kommer det ofta fram växter när man börjar rota runt lite i jorden så man ska vara lite försiktig. Getrams, kejsarkrona, digitalis, gamla rossorter allt möjligt kan komma fram.

Ang rosor så är Floralinnea väldigt bra. De ligger på Fredriksdals trädgårdar i Helsingborg, där SLU har sina pom-rosor och de levererar över hela landet. Kolla på deras sida om du letar efter ngt speciellt.

Jag har precis beställt 15 buskrosor av 7 olika sorter till min nya trädgård. :D det ska bli så himla roligt att plantera dem. I dag beskär jag gamla förvuxna äppelträd.
ok är det bättre än att handla på lokala Blomsterlandet? Dvs bättre kvalitet?
 
jag ska plantera i påsk tänkte jag
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
ok är det bättre än att handla på lokala Blomsterlandet? Dvs bättre kvalitet?
På rosor, absolut men mest för att de har så många sorter. På blomsterlandet och liknande ställen finns iregel bara vanliga sorter odlade i Tyskland eller Danmark vilket gör att härdigheten inte blir så bra.
Men hittar du det du vill ha så köp där det känns enklast.
 
I vilken ordning bör jag ta mig an entreplanteringen? Kan jag anlägga rabatten i år och göra grusade uteplatsen nästa år? Vi kommer bara vara där 4 dagar i påsk och om jag har med mig plantor vill jag hinna få ned dem i jorden. Bara att gräva och ordna med rätt jord tar nog de första två dagarna. Sedan en dag plantering tänker jag. Och vattna... Sista dagen åker vi nog efter lunch.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Om jag ska ha en ros på varje sida, räcker en 50 liters säck då eller bör jag ha två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.