Hej jag skall bygga garage i min gamla loge, byggnaden är från början från tidigt 1900 tal. Utrymmet är om ca 70m2 mitt i en ladugårds länga mellan ett förråd och ett stall.
Det är timmer vägg mot stallet, isolerad vägg mot förrådet och oisolerad mot fram och baksidan av lokalen. De sistnämnda väggarna är stående brädpanel med varierande springor. och timmer bjälkar mellan takstolar och grund stenar.

tanken är att gjuta en isolerad platta samt isolera för att kunna använda garaget att skruva i året runt. Hur skall man på bästa sätt isolera en liknande byggnad utan att byta den traditionella fasaden. Alla tipps mottages gladeligen.
 
A
När jag byggde snickeri i vår lada, reste jag nya väggar innanför bara.
 
Vi har pannrum och tvättstuga i ett av våra uthus. Plattan är gjuten i torpargrunden, och sen är det i princip en ny byggnad inuti uthuset med 4 väggar och tak. Uthuset fungerar bara dom yttertak och fasad kan man säga. Skulle tro att detta är de enklaste sättet för att slippa sala och bygga på befintliga väggar mm
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har man gamla slagportar kan man gömma nya porten bakom tex.
 
  • Gilla
Trajja
  • Laddar…
H Henrik-Wessman skrev:
Vi har pannrum och tvättstuga i ett av våra uthus. Plattan är gjuten i torpargrunden, och sen är det i princip en ny byggnad inuti uthuset med 4 väggar och tak. Uthuset fungerar bara dom yttertak och fasad kan man säga. Skulle tro att detta är de enklaste sättet för att slippa sala och bygga på befintliga väggar mm
hur isolerade ni kanterna av plattan eller gjöt ni mot torpargrunden?
 
Där pannrummet står är plattan gjuten mot frigolit, utifrån sett (torpargrund-betong-frigolit-platta) betongen har dom hällt ner mellan isolering och torpargrund. Antagligen för att isoleringen ska bli stadig. Men framför pannrum är det en maskinhall på 100m2 som är oisolerad, där är plattan gjuten mot torpargrunden.
 
  • Gilla
Trajja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.