Alice B, har troligen en normal villa-elcentral, som är dimensionerad för max 25 A. Alltså kan mätarsäkringarna ökas till 25 A, givetvis utan att elnätsbolaget behöver öka servis-kabeln, sitt elnät eller sina eltransformatorer.Att han nu kör med 20 A mätarsäkringar kan ju inte vara något problem för elnätsbolagets elnät.
Alice B ska väl lämpligen tala med en elektrikare först, vad göra, inte med elnätsbolaget.
Elnätsbolaget byter heller inga passbitar eller säkringar, utan lämnar sådant i uppdrag till någon elfirma. På gamla goda tiden då elnäten i Sverige ägdes av Staten, då bytte elnätsbolaget säkringar och passbitar.
 
Redigerat:
  • Gilla
kest
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
6 kvadrat kabel kanske kan bli lite om ledningen är lång på 20 amp säkringar?
Det kanske har vart dimensionerat max på kabeln för 16 amp.
När det nu sitter 20 amp i så kan kabeln bli överbelastad?
Men beror ju på längd osv.
Jag räknade snabbt och 6 mm2 räcker utan tvekan för 20A huvudsäkringar med hänsyn till längden på huvudledningen.
 
A Alice B skrev:
Jag upptäckte att det sitter 20 A huvudsäkringar (och blå passdelar) i stugan. På elräkningen betalar vi för 16 A sedan urminnes tider.

Är det något att bry sig om? Det har antagligen varit så i minst tio år och det är ganska bra eftersom vi ibland kör en hel del elradiatorer för att värma upp huset vintertid.

Jag ser inga problem med 20A huvudsäkring utifrån elanläggningen i övrigt - huvudledningen är 6 mm2 (iofs bara 6 mm2 PEN eftersom det är en gammal byggnad), fräsch normcentral, JFB etc.
Sätt i 16 A säkringar oberoende av passdel så är det ju i princip rätt på alla sätt. Sen är det som jag ser det märkligt att du kan bedöma allt utgående från ledararea som i ditt senaste inlägg också, kanske du kan beskriva hur man gör?
 
GK100 GK100 skrev:
Sätt i 16 A säkringar oberoende av passdel så är det ju i princip rätt på alla sätt. Sen är det som jag ser det märkligt att du kan bedöma allt utgående från ledararea som i ditt senaste inlägg också, kanske du kan beskriva hur man gör?
Jag har tidigare räknat åt en granne med snarlika förutsättningar, dvs i princip samma matande nät, längd på huvudledningen och längd på gruppledningarna. Då klarade jag utlösningsvillkor, spänningsfall och belastningsförmåga med ganska bra marginaler. Jag har tillgång till El-Vis och ska kolla min egen anläggning för att se att det är lugnt.
 
"20A överbelasta 6 mm² ledning" är en väldigt konstig formulering...

Med 6 mm² ledning som matare till en villa, dvs förlagd i mark eller på byggnadsdel klarar den ledningen under alla omständigheter av 25A som driftström utan att ledningen skadas.

Vad som däremot kan inträffa för en ledning är att om matande nät är svagt och ledningen lång blir det inre motståndet i kretsen så högt att om en kortslutning inträffar så blir strömmen i kortslutningsögonblicket inte så stor att säkringen löser ut inom den tid som är föreskriven. Då kan det i princip uppstå så stor ström att kabeln överhettas, isoleringen smälter etc.

Med "kretsen" är den väg som strömmen måste gå för att komma tillbaka hem.

El fungerar ju bara om det är ett slutet kretslopp - i en transformator knuffas laddningen på, åker i en ledning hem till Dig, gör där någon nytta, och åker sedan tillbaka till transformatorn i återledningen, så att den kan bli påknuffad igen.

Men i ledningar är det motstånd, "det går lite trögt", det är totalt motståndet i ledningarna inuti transfomatorn + motståndet i ledningen till "förbrukaren" + motståndet i ledningen tillbaka till transformatorn som tillsammans med transformatorns spänning utan belastning som avgör hur mycket kraft som går att ta ut.

Och när det blir fel, en kortslutning, långt ut, så räknas på samma sätt, och då jämförs med uppmätta kurvor för en säkring hur lång tid det tar för exempelvis en 20A säkring att gå om det åker 20A, 30A, 50A, 100A 200A etc etc.

Kravet i våra elregler är att för ledningen i marken (huvudledning) skall säkringen alltid lösa ut inom 4 s vid kortslutning i yttre änden. För installationsledningar, inom huset/lägenheten, skall säkringen lösa ut inom 0,4 s.

Om det är en liten transformator som matar är det mer motstånd i tråden innuti den (tunnare tråd) än om det är en stor transformator. "Liten" sitter typiskt i en stolpe och matar några få hus på landet, stor sitter i en kiosk i ett radhus/hyreshusområde... (Industrier glömmer vi just nu).

Ibland blir det nödvändigt att öka arena på ledningen till "bortersta huset" över de "tumregler" som används, men bara till en viss gräns. Om man passerar över den rimliga gränsen är det normalt sett alltid bättre att dra högspänningsledning och sätta en transformator till. Det är givetvis en fråga för "nätägaren" (elleverantören) att avgöra.

En gammal tumregel säger att för 400V är det dålig ekonomi att leda längre än 400m.

En effekt av "lång och klen ledning" är förstås att det blinkar mer i gamla lampor när något effektkrävande startas i huset, spisen , elelement, vattenpump etc.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Om jag inte minns fel så får man inte ha 16A huvudsäkringar om man har 16A säkringar inne utan huvudsäkringarna måste upp minst en storlek för att det ska vara godkänt. Sen är det lite olika mellan bolagen vad som står på fakturan och vad det sitter för huvudsäkringar. Hos oss har de endast abonnemang med 16A och 25A, men väljer man ett 16A abonnemang så sätter de in 20A huvudsäkringar bara för att det ska vara godkänt och då står det 16A på fakturan. Så egentligen betalar vi för 20A, men bara för att inte folk ska tro att de kan sätta in 20A säkringar inne eller sänka till ett 16A abonnemang så står det 16A överallt.
Så det kan vara helt i sin ordning för TS att det sitter större säkringar i skåpet än vad det står på fakturan att TS betalar för
 
H hjulia skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte ha 16A huvudsäkringar om man har 16A säkringar inne utan huvudsäkringarna måste upp minst en storlek för att det ska vara godkänt. Sen är det lite olika mellan bolagen vad som står på fakturan och vad det sitter för huvudsäkringar. Hos oss har de endast abonnemang med 16A och 25A, men väljer man ett 16A abonnemang så sätter de in 20A huvudsäkringar bara för att det ska vara godkänt och då står det 16A på fakturan. Så egentligen betalar vi för 20A, men bara för att inte folk ska tro att de kan sätta in 20A säkringar inne eller sänka till ett 16A abonnemang så står det 16A överallt.
Så det kan vara helt i sin ordning för TS att det sitter större säkringar i skåpet än vad det står på fakturan att TS betalar för
Det där va intressant. Stämmer detta verkligen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Tacka och ta emot. Väck inte en björn som sover!

Håller med lite grann, men kommer nätägare folk ut så lär det bli dyrt. Stöld av el ses inte med blida ögon. För inte så länge sedan jämställdhet det med häststöld och hängning var ett möjligt straff ellagen släpade efter långt in på 80 talet så ts slipper iaf att hängas.
 
H hjulia skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte ha 16A huvudsäkringar om man har 16A säkringar inne utan huvudsäkringarna måste upp minst en storlek för att det ska vara godkänt.
Ja, visa en källa till det påståendet. Jag har 16A mätarsäkringar (inklusive passdelar) och betalar för det. Jag kan välja 20 eller 25 A om jag vill.
 
H hjulia skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte ha 16A huvudsäkringar om man har 16A säkringar inne utan huvudsäkringarna måste upp minst en storlek för att det ska vara godkänt. Sen är det lite olika mellan bolagen vad som står på fakturan och vad det sitter för huvudsäkringar. Hos oss har de endast abonnemang med 16A och 25A, men väljer man ett 16A abonnemang så sätter de in 20A huvudsäkringar bara för att det ska vara godkänt och då står det 16A på fakturan. Så egentligen betalar vi för 20A, men bara för att inte folk ska tro att de kan sätta in 20A säkringar inne eller sänka till ett 16A abonnemang så står det 16A överallt.
Så det kan vara helt i sin ordning för TS att det sitter större säkringar i skåpet än vad det står på fakturan att TS betalar för
Jag har aldrig hört talas om det. Att ha samma storlek på huvudsäkringarna som på gruppsäkringarna är opraktiskt eftersom man inte får någon selektivitet (även om dvärgbrytare i en modern normcentral oftast löser snabbare än diazed i mätarskåpet) men det finns mig veterligen ingen regel som hindrar detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Be en elektriker säkra ner till 16A eller att rapportera 20A till elleverantören. De har rätta att ta ut mellanskillnaden annars vid upptäckt och är plomberingen bryten i mätarskåpet så blir det ännu mer tråkigheter.

Håkan
 
E Evamag skrev:
Det är stöld. Kan bli dyrt om det upptäcks.
Stöld kan det inte vara, de tar ju inget. De får ju inte mera kilowatt och betalar för mindre. Däremot kanske att det går under bedrägeri möjligtvis. Och hade det varit frågan om att de tar ström så är det inte stöld utan olaga kraftavledning det går under.
 
F fastighetsskötaren skrev:
De får ju inte mera kilowatt och betalar för mindre.
Jo, man får fler kW på en 20A säkring än en 16A (2,76 kW mer närmare bestämt). Däremot får man inte fler kWh än man betalar för via elmätaren.
 
useless useless skrev:
Ja, visa en källa till det påståendet. Jag har 16A mätarsäkringar (inklusive passdelar) och betalar för det. Jag kan välja 20 eller 25 A om jag vill.
A Alice B skrev:
Jag har aldrig hört talas om det. Att ha samma storlek på huvudsäkringarna som på gruppsäkringarna är opraktiskt eftersom man inte får någon selektivitet (även om dvärgbrytare i en modern normcentral oftast löser snabbare än diazed i mätarskåpet) men det finns mig veterligen ingen regel som hindrar detta.
Jag är som sagt inte säker på om det är ett krav, men jag har för mig det. Vet att jag har läst om det här på BH tidigare samt att flera släktingar som är elektriker har pratat om det och då har jag tolkat det som att det är ett krav för att uppfylla selektivitetskriterierna. Även svaret jag fick från nätägaren när jag frågade om varför jag betalar för 16A när det sitter 20A tolkade jag på det sättet. Men det är mycket möjlligt att det bara är rekommendation/brukligt att göra så och inte att det faktiskt är ett krav.
 
Stöld av el var i den gamla lagen jämnställt med boskapsstöld. Poängen var att ellagen var väldigt gammalmodig fram till runt 1989 och 1997 då nya ellagen antofs. numera är det stöld och bedrägeriåtal som folk kan åtalas för.

med 20A huvudsäkring kan en husägare plocka ut mer ström an vid 16A samt att denne inte betalar avgiften för 20A
lite som att åka på barnbiljett på tåget då man skall betala för vuxen.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.