Om du ändå Duskall ha nytt immre ytskikt kan du ju först blåsa in cellulosa eller liknande i väggarna, oftast enkelt o snabbt. Sen reglar du o kör 45 med installation och mineralull. Då bör du får 100+ mm isolerskikt.
 
B Bulidor skrev:
Jag skulle gärna höra din förklaring till varför alternativ A är det ända vettiga alternativet. Är alternativ C därmed ovettigt, är det så du menar? Hör gärna din mening angående alternativ C, vad är nackdelarna där?
Mvh
Det är min personliga åsikt att plast i huskonstruktioner generellt bör undvikas så långt det går. Plast är poppis därför att det är väldigt användbart och billigt. Plast är dock generellt ett relativt kortlivat mtrl, och med usel hållfasthet, och med fatala hälsorisker vid brand. När det gäller isoleringsmtrl så finns det alternativ till plast. Så där faller alt B och C.

Sedan tror jag inte på metoden i alt C. Även om cellplasten är relativt hård vid ett fördelat yttryck, så tror jag att om ngn kraftigare person t ex råkar luta sig lite vårdslöst mot väggen med en duns, så kommer skruvskallarna att tränga ut när plast/OSB/gips fjädrar ngn mm av det lokala trycket på en mindre yta.

Ja, det blir köldbryggor av reglarna, men den totala skillnaden i energiförlust blir ändå väldigt liten. Fördelarna är en robust konstruktion som vi vet fungerar i alla lägen, och under hela husets livslängd, (som kan vara flera hundra år). Det finns också stumma rejäla ställen att skruva upp/fästa tunga saker. Det går också finfint att spika fast fönsterfoder och lister.

Sammantaget gör allt detta valet enkelt för mig.
Mvh
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.