Hej,

Läs hela trådstarten, jag har provat med gjutjärn och det blir samma problem.

Finns det någon induktionshäll som värmer en hel stor stekpanna (vanlig 28cm)?

Jag hade en IKEA för länge sedan den värmde typ 50% (i mitten), jag skaffade en Siemens lite snare (mellan segmentet) och den värmde något bättre men fortfarande endast 70% av pannan.

Siemensen gick sönder och jag köpte en av de dyraste Bosch som finns med flex-zone och den värmer sämre, det verkar vara mindre spolar och nu har jag tre ränder i stekpannan efter jag stekt bacon...

Det blir samma effekt om jag kokar vatten, dvs man ser tydligt var elementen sitter och de är kanske 10-12cm breda och med 7-8cm mellanrum. Jag har provat med en gjutjärnsstekpanna, kolstål, en Le Cruset gryta, CTX Scanpan och en Fiskars all steel.

Så någon som kan tipsa om en häll som faktiskt kan värme HELA stekpannan, ända ut i kanterna? Gärna 80cm bred och med koksensorer.

Ha en bra dag alla!

/N
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Om du kör med stekpanna av gjutjärn — dvs det enda som må kallas ”stekpanna” — sköter den värmefördelningen själv.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om du kör med stekpanna av gjutjärn — dvs det enda som må kallas ”stekpanna” — sköter den värmefördelningen själv.
Hej,

Jag har provat med en gjutgärnsstekpanna (skeppshult) och men ser tydlig var elementen finns. Både på att maten blir mer/mindre stekt på vissa ställen men även att det blir mer fastbränt där elementen finns..

/N
 
  • Gilla
Christel Bjowi
  • Laddar…
Köp stekpannor med tjockare botten!

Jag kanske inte är tillräckligt förfinad i mitt stekande, men har aldrig upplevt motsvarande problem efter tio år med induktion. Fast då kör jag som sagt med tjockbottnade pannor, främst gjutjärn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
IKEA Högklassig fungerar har haft den nu i ett år. Vad koksensor är vet jag inte.
Och när man ska steka/bryna så ska man inte maxa värmen för då börjar smöret bli brunt innan stekpannan har fått upp tempen i godset. Max kör jag bara när vatten/vätska ska värmas.
Så med en häll som Högklassig som har 1-9 och "boost" värmer jag stekpannan på 7-8 beroende av vad jag sedan ska steka.
Tog mig ett tag efter byte från vanlig häll att förstå att man måste få upp tempen i stekpannans material och inte utgå från när smöret börjar ta färg.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Jag har provat 5 utav de vanligaste stekpannorna på marknaden och jag tror inte det har med pannorna att göra.

Ett enkelt prov ni kan göra är att hälla i 1cm vatten i pannan och sätta på den och se hur vattnet kokar.

Prov nr 2 är att steka pannkakor, där ser man tydligt att det inte blir jämt gräddade utan där elementen är blir det varmare.

Jag inser att detta är ett problem som många inte upptäcker men när man väl upptäckt det är det otroligt störigt...

/N
 
  • Gilla
Subir och 2 till
  • Laddar…
Kör både med gamla gjutjärnspannor Husqvarna, arvegods som har en liten kant runt så de är nog gjorda för vedspis en gång i tiden och sedan nyare med legering, Speciellt de i gjutjärn fungerar utmärkt på induktionshäll.
 
N niblom skrev:
Jag har provat 5 utav de vanligaste stekpannorna på marknaden och jag tror inte det har med pannorna att göra.

Ett enkelt prov ni kan göra är att hälla i 1cm vatten i pannan och sätta på den och se hur vattnet kokar.

Prov nr 2 är att steka pannkakor, där ser man tydligt att det inte blir jämt gräddade utan där elementen är blir det varmare.

Jag inser att detta är ett problem som många inte upptäcker men när man väl upptäckt det är det otroligt störigt...

/N
Njet inga problem, råstekte nu på morgonen skivad potatis till helgfrukosten i gjutjärnspannan och täckte hela botten. Alla blev lika brynta. Däremot om man maxar värmen så ser man vid kokning av vatten att det börjar bubbla lite snabbare i mitten av kastrullen innan det går ut över hela ytan.
 
A AndersS skrev:
Njet inga problem, råstekte nu på morgonen skivad potatis till helgfrukosten i gjutjärnspannan och täckte hela botten. Alla blev lika brynta. Däremot om man maxar värmen så ser man vid kokning av vatten att det börjar bubbla lite snabbare i mitten av kastrullen innan det går ut över hela ytan.
Ok, vad har du för häll?

/N
 
Se mitt första inlägg.
 
Undrar detta också! Valde en dyr, stor Siemens häll häll med stora kokzoner just för att äntligen kunna steka med jämn värme. Borde såklart testat hällen först... För det är som du säger bara ca 50% av zonen som faktiskt värmer. Alltid sämre fräs i utkanten av pannan.

Har både moderna tunnare gjutjärn och gamla hederliga tjocka, gör ingen större skillnad. Steker man plättar hinner man göra 2 i mittenhålet medan de runtom blir klara :/
 
Jag märker av det i viss mån på min fem år gamla flex-siemens, men så länge jag låter pannorna värmas upp långsamt (vilket ändå är bra för pannorna) så har jag inga problem alls med det.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Se mitt första inlägg.
S Spannen skrev:
Undrar detta också! Valde en dyr, stor Siemens häll häll med stora kokzoner just för att äntligen kunna steka med jämn värme. Borde såklart testat hällen först... För det är som du säger bara ca 50% av zonen som faktiskt värmer. Alltid sämre fräs i utkanten av pannan.

Har både moderna tunnare gjutjärn och gamla hederliga tjocka, gör ingen större skillnad. Steker man plättar hinner man göra 2 i mittenhålet medan de runtom blir klara :/
Har du en sådan med flex zoner eller en med vanliga runda zoner?

Jag har funderat på en electrolux med en 24cm platta + en flex zon, nästa desperata åtgärd är att skaffa Demeyer stekpannor.

/N
 
Jag har en 80cm Bosch häll med en stor zon, en liten och en 2 plattors flexzon. Fiskars hardface stekpanna/kastruller. Kör mest på den stora zonen då den är i mitten men märker inte så stor skillnad. Hur som helst är det enormt mycket bättre både effekt och värmespridning än vi hade på gjutjärnsspisen i lägenheten.
 
Den Boschen jag har, har bara flex zoner. Jag tror att flex-zoner är sämre än de vanliga runda zonera. Skall åka iväg och köpa en ny häll strax.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.