T Tareson skrev:
Hur menar du?
Menar du att de som är intresserade av att göra rätt och är stolta över sitt hantverk råkar ut för byråkrater medans de som har ett pärmverk bakom sig och skiter i kund går glatt till lönekassan.
Det finns valhänta kirurger snacka om skräck.
Blir det rättssak och det visar sig att kunden inte kollat upp företaget innan och saknar auktorisation för arbetet kommer det bli svårt att vinna den tvisten.

Varför anlita någon som inte vet vad hen gör?
 
A Amanda91 skrev:
Hej!

Undrar lite om någon har haft liknande problem som vi och hur man i sådana fall har gått tillväga. Vi har totalrenoverat ett hus där samma elektriker har fixat all el i hela huset. Han har även installerat el-buren golvvärme i våra badrum. Båda badrummen totalrenoverades varav det ena badrummet ligger i källaren och byggdes från scratch. Efter att ha bott där i några veckor inser vi att golvvärmen i framförallt badrummet på källarplan inte fungerar. Vi har testat att känna hur det känns när det är avstängt, samt på 25-30 grader, men utan skillnad, vi har även haft andra elektriker som tittat och bekräftat att det inte blir varmt. Golvvärmen i det andra badrummet funkar OK, blir inte jättevarmt trots att man har det på ca 28 grader men ändå skönt under fötterna. Kan tillägga att det är klinkers i båda badrummen.

Vi har påpekat detta för elektrikern som har kommit och tittat, han menar på är att det är isoleringen som inte är ordentlig, samt att det inte finns garantier för att golvvärme i badrum på källarplan funkar. Vi tycker att det låter helt befängt och menar på att han i sådana fall borde informerat oss om att hantverkarna isolerat dåligt innan han installerade golvvärmen. Badrummen är ju lixom färdiga. Alternativen som finns är att vi bryter upp golven och lägger om slingorna alternativt gör avdrag på fakturan för detta då han levererat en produkt och tjänst som inte fungerar alls. Elektrikern vill absolut inte bryta upp våra golv och göra om jobbet då detta kommer att behöva bekostas av honom, så han erbjöd ett prisavdrag. Hela fakturan (allt el-jobb i huset) är på 48 000 kr där 18 000 kr avser "el-material" och 30 000 kr "installation". Han har alltså inte specat vad som berör golvvärmen. Elektrikern vill att vi betalar fakturan och sedan reder ut detta vilket vi absolut inte går med på då en betalning av fakturan = vi accepterar hans jobb. Han hotar med att skicka fakturan till inkasso om vi inte betalar den. Våra frågor är följande :

1. Är det skäligt att betala fakturan innan detta är utrett?
2. Är prisavdraget på 10 000 kr skäligt? Vi yrkade på 15 000 kr vilket han inte går med på, han säger " 10 000 kr eller inget" och går absolut inte med på att bryta upp våra golv
3. Är vi skyldiga att gå med på hans avdrag på 10 000 kr eller kan vi kräva att han gör om jobbet?
4. Hur går man tillväga för att claima honom och bestrida fakturan? Behöver det ske skriftligt? Kan tillägga att all kommunikation hittills har skett live eller via telefon.
5. Bör vi ta hem en tredje part (besiktningsman, elektriker etc) som får ner på papper att golvvärmen inte funkar? Skulle det hjälpa på något sätt eller kan man endast gå på den utförande elektrikerns uttalande?

Sorry för långt inlägg. Supertacksam för svar!!
/A
Du skriver att ni totalrenoverat huset. Om det är ett äldre hus ( tidigare än 60 tal ) så är det sannolikt att någon isolering undet golvplattan inte existerar eller är ytterst sparsam. Golvvärme i en sådan konstruktion kommer inte att fungera med mindre än att man drar på med ett par hundra watt/kvm. Vid golvvärme bör man helst ha minst 30cm tjock isolering t.ex frigolit. Var det ingen som hade kunskap om detta eller varnade för en ohållbar energiförbrukning vid bristfällig isolering ? Skulle vara intressant att få reda på hur mycket ström elslingan suger ( mät med tångampere -mätare ) Då ger det sig hur mycket effekt som är installerat per kvm. En erfaren byggare eller elektriker hade säkert berättat för er att golvvärme i ett dåligt isolerat källargolv inte är att rekommendera. Men den informationen verkar vara utelämnad här ? Vad göra : Börja med att få uppmätt hur mycket ström slingan suger. Kan ju faktiskt föreligga ett fel någonstans.
Om slingan visar sig hel och fungerar skulle jag om jag var du, låta få installerat en exklusiv elradiator men då också acceptera kalla golv.
Men om byggaren eller elektrikern inte antyder att dom varnat för dålig golvisolering, så hade jag drivit det till att göra om och göra rätt. Med andra ord bila upp och lägga i minst 30cm frigolit-isolering.
 
  • Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Läs tråden så vet du haha.
Läst tråden men hittar inget, limmar du den på tätskiktet då eller blandar du den i fixet.
 
P Putte 9497 skrev:
Blir det rättssak och det visar sig att kunden inte kollat upp företaget innan och saknar auktorisation för arbetet kommer det bli svårt att vinna den tvisten.

Varför anlita någon som inte vet vad hen gör?
Detta är en nyhet för mig att kunden har ett så långtgående ansvar i att kontrollera olika auktorisationer att firman har moms och gällande försäkring har man med sig men det andra var nytt.
Så när Asta och Agust 70 bast får problem efter en elrenovering från typ nissesel så skulle de ringt någon först?
 
Det är en konsekvens av den nuvarande ellagstiftningen där du som anläggningsägare har det fulla ansvaret för elsäkerheten och att den som utför arbete på anläggningen har auktorisation för det. Rent krasst bryter du mot elsäkerhetslagen om du inte kontrollerar firmans auktorisation.

6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och 2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

Det räcker inte att kolla om företaget betalar moms...
 
useless useless skrev:
Det är en konsekvens av den nuvarande ellagstiftningen där du som anläggningsägare har det fulla ansvaret för elsäkerheten och att den som utför arbete på anläggningen har auktorisation för det. Rent krasst bryter du mot elsäkerhetslagen om du inte kontrollerar firmans auktorisation.

6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och 2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

Det räcker inte att kolla om företaget betalar moms...
jaha ett nytt idiotiskt pärmverk tycker jag, men fogar mig.
I samma pärm så om firman säger att de är auktoriserade och följer regelverket så skall i princip alla skruvar dras med momentnyckel och dokumenteras det blir dyrt det.
Allt detta och andra bransch regler också har kommit till pga. en osund byggbransch med gästarbetare som inte betalar skatt vare sig här eller i hemländerna och blir tillsagda av lekmän vad de skall göra och gör så för att de behöver inte ta ansvar.
 
P Pelleweirdo skrev:
Läst tråden men hittar inget, limmar du den på tätskiktet då eller blandar du den i fixet.
P Pelleweirdo skrev:
Läst tråden men hittar inget, limmar du den på tätskiktet då eller blandar du den i fixet.
(Obs ett skämt) jag gör ett nystan av Kelvin tråden ner med den i fix hinken trampar försiktigt ut nystanet med sprättande fotrörelser för att få ut det i hörnen och fotograrferar för Documentering.
Ja funktionen efter det arbetssättet har inte heller fungerat någon gång men det kan vara just kicken det hänger på;-)
 
Här föreligger något mycket märkligt. Efter att TS har anmärkt på att det inte blir varmt så har elektriker varit och mätt. Men jag ser inte någonstans i tråden vad resultatet blev. Elektriker pratar effekt (W), ström (A) och ledningsresistans (i slingan) samt kontakt, avbrott och isolaton. Han är stolt över att behärska dessa storheter och kommunicerar stolt dessa. Säger inte bara att det är ok, utan lägger ochså fram bevisen.
Så ta fram bevisen nu, eller ring efter elektrikern igen.
 
S
Fel. Fel. Fel. Ingen i denna tråd vet hur gången är. Man utreder inte felet själv. Vid skada som orsakas av hantverkare anmäler man skadan till sitt försäkringsbolag. Sedan är saken löst.
Försäkringsbolaget skickar ut en expert som verifierar felet. Är påståendet riktigt kontaktar försäkringsbolaget hantverkarens försäkringsbolag som får betala vad skadan kostar till 100%.
Bara att luta sig bakåt och vänta in att bandrummen blir fixade. Försäkringsbolagen har egna kontrakterade firmor som inte misslyckas.
Bra försäkringsbolag är exempelvis if, Trygg eller Folksam.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Amanda
Är du säker på att golvvärmen inte fungerar?
Om rumstemperaturen når det inställda värdet fungerar golvvärmen, golven behöver därför inte "kännas" varma.
I välisolerade hus kommer du snabbt upp till kommfortvärme i dina rum utan att golven käns varma.
För att uppleva varma golv kanske du behöver ställa rumstermostaten på 25-30 grader.
/Bernt
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Fel. Fel. Fel. Ingen i denna tråd vet hur gången är. Man utreder inte felet själv. Vid skada som orsakas av hantverkare anmäler man skadan till sitt försäkringsbolag. Sedan är saken löst.
Försäkringsbolaget skickar ut en expert som verifierar felet. Är påståendet riktigt kontaktar försäkringsbolaget hantverkarens försäkringsbolag som får betala vad skadan kostar till 100%.
Bara att luta sig bakåt och vänta in att bandrummen blir fixade. Försäkringsbolagen har egna kontrakterade firmor som inte misslyckas.
Bra försäkringsbolag är exempelvis if, Trygg eller Folksam.
Njae, riktigt där i tid är väll inte entreprenaden?
Jag menar entrepenaden är ju inte avslutat då godkännande och betalning inte är klart.
Så försäkringsbolaget har ju inget färdigt objekt att handskas med.
Reglerna konsumentverket säger ju dessutom att utförande entreprenör skall ges möjligthet efter besiktningsman annan elfirma i detta fallet, att rätta till fysiskt eller ekonomiskt.
Så kan detta verkligen var en sak för försäkringsbolaget?
 
Vår golvvärme slutade också att fungera, jag mätte själv och insåg avbrott/kvasiavbrott. Fakturan var betald men det var bara att kalla dit elektrikern och förklara för honom att vintern var på g osv. Han mätte och ringde Danfoss som skickade ingenjör som med strömgenerator och värmekamera hittade 2 avbrott, ett i skarven mellan värmekabel/installationskabel, ett där badrumsfirman varit med bilningsmaskinen för att justera ett rör. De hade alltså skadat värmekabeln och fick stå för ingenjören och återställandet, han kostade typ 10k/h. Elektrikern fick stämma badrumsfirman för att få badrumsfirman att betala för sitt misstag.

Man behöver alltså inte riva upp allt, man kan åtgärda lokalt, även tätskikt. Dettta enligt LIP-instruktioner iaf och det är allt som spelar roll. Det är ju de som i förlängningen ger garantin.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
S
T Tareson skrev:
Njae, riktigt där i tid är väll inte entreprenaden?
Jag menar entrepenaden är ju inte avslutat då godkännande och betalning inte är klart.
Så försäkringsbolaget har ju inget färdigt objekt att handskas med.
Reglerna konsumentverket säger ju dessutom att utförande entreprenör skall ges möjligthet efter besiktningsman annan elfirma i detta fallet, att rätta till fysiskt eller ekonomiskt.
Så kan detta verkligen var en sak för försäkringsbolaget?
Du kan ju ringa upp ditt försäkringsbolag själv och fråga.
Talar i egen sak. Jag anmälde ett par fel för mitt eget badrum till mitt försäkringsbolag. Expert från försäkringsbolaget bekräftade mina anmärkningar. Nytt badrum, den här gången av proffs. Klantfirmans försäkringsbolag fick betala. Precis så enkelt var det. Ett samtal till försäkringsbolaget, sen rullade det på.
Vad ska man annars med försäkring till?
 
S Sprängkilen skrev:
Du kan ju ringa upp ditt försäkringsbolag själv och fråga.
Talar i egen sak. Jag anmälde ett par fel för mitt eget badrum till mitt försäkringsbolag. Expert från försäkringsbolaget bekräftade mina anmärkningar. Nytt badrum, den här gången av proffs. Klantfirmans försäkringsbolag fick betala. Precis så enkelt var det. Ett samtal till försäkringsbolaget, sen rullade det på.
Vad ska man annars med försäkring till?
Då tycker de nog att hantverkaren ska få möjlighet att göra rätt för sig innan de går in, all enligt konsumenttjänstlagen. Jag tror inte försäkringsbolaget är intresserade av att betala för pågående entreprenad, map att fakturan inte är betald.
 
  • Gilla
Nathalie
  • Laddar…
S Sebster skrev:
Pinsamt när paragrafryttaren har fel fel fel. :)
hur menar du vem har fel? vi för väl fram åsikter i frågeslällningsform eller
 
Redigerat:
  • Gilla
Harback
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.