A Amanda91 skrev:
Hej! Lite svar på en fråga som många ställt; hantverkarna och elektrikern jobbar inte tillsammans, dvs de har inte varit alignade kring arbetet. Dock frågade vi innan han började lägga slingorna om hans åsikt kring hantverkarnas arbete, han sa att det såg ok ut och att han kunde börja.
Gällande mätningen så har han inte visat något protokoll. Vi har dock ringt en annan elektriker som ska komma och mäta, så vi får se hur det går. Jag uppdaterar er:) stort tack för all respons, den har varit guld värd!
Har ni kollat innan ni anlitade elektrikern att han var behörig?
 
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Har ni kollat innan ni anlitade elektrikern att han var behörig?
Med behörig antar jag att du menar auktoriserad, som det heter idag.

Men oavsett är det ju lite småbängligt att kolla upp det, man måste ju få personens personnummer, skriva till ESV och sen få svaret någon dag senare.
Och sen är det ju bara typ 10% av elektrikerna som kommer till en som har auktorasitaion, så jag vet inte vad uppgiften sen är värd, de allra flesta saknar auktorsitation.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
E Emilcarlberg skrev:
Han har ju en garanti på att det han levererar håller det den ska, jag jobbar själv med hissar och jag installerar ju inte en hiss på 4 plan och säger att den bara går till 3.. Eller installerar automatiska dörrar men den funkar inte på vindsvåningar för hantverkaren innan mig gjort för dåliga karmar.. Tycker det du skriver låter helt jävla befängt, ursäkta språket. Men tycker absolut ni ska ha tillbaka MINST 15 000kr, men han borde göra om jobbet då ni betalat för något ni inte fått, eftersom ni har fått merkostnader pågrund av hans beslut. Ni borde annars öppna ett ärende i ARN emot hans företag samt kolla med en annan entreprenör som kollar vad det kostar att riva upp och göra om så får han stå för hela den kostaden då det inte är mer än rätt. Hoppas det reder ut sig.
Varför ARN? De ger bara vägledande beslut och är tidsödande.

Vet inte vad ett badrumsgolv kostar men allt över ett halvt prisbasbelopp går man direkt till tingsrätten med utan att passera GÅ
 
E etompau skrev:
Elektrikern ska kontrollmäta och helst fylla i ett mätprotokoll innan slingorna gjuts in.
Spontat tycker jag att elektrikern får komma med klara besked om värmeslingorna - är dom hela, drar slingorna korrekt effekt innan golvet rivs upp eller prisavdrag börjar diskuteras.
Full betalning ska inte ske innan det kan konstateras att golvvärmen drar den effekt de är byggda för.
Ja, han är skyldig att visa upp ett undertecknat mätintyg. Bland annat för att garantin på golvslingan ska gälla. Om intyget säger att strömmen kommer fram som den ska men det inte blir varmt så är ju protokollet en bluff. Låt gärna en annan elektriker mäta resistansen i slingan om du själv inte vet hur man gör. Det är oerhört enkelt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med behörig antar jag att du menar auktoriserad, som det heter idag.

Men oavsett är det ju lite småbängligt att kolla upp det, man måste ju få personens personnummer, skriva till ESV och sen få svaret någon dag senare.
Och sen är det ju bara typ 10% av elektrikerna som kommer till en som har auktorasitaion, så jag vet inte vad uppgiften sen är värd, de allra flesta saknar auktorsitation.
Men nu tänkte jag att firman är auktoriserad. Är den inte det kan det ju få problem för kunden
 
  • Gilla
Kecke70
  • Laddar…
Mikael_L
T Tareson skrev:
Lågvoltsystem Kelvin funkar utmärkt till det
men resten av 230v systemen måste ligga under tätskitet och vi brukar säga minst 1 25kg säck per m2 ca 15mm av fiberflyt vilket inte allt för sällan ställer till det med värmekabel vid fall mot brunn, där man kan bli nödgad till förhöjningsring för att få till det. Men det är som vanligt man får vara glad om brunnen sitter i våg.
Men den är ju så dyr jämfört med vanlig 230V, och så bygger det golvhöjden fasansfullt mycket mer, så jag är förvånad att du ens håller på med dessa system.
Ja om du inte är elinstallatör, eller ingår i en elfirmas egenkontrollprogram så kan jag förstå, iom att då får du inte installera 230V. Men annars måste jag säga att du är en ovanlig fågel som väljer lågvoltssystem om du har rätt att installera 230V-system.
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Men nu tänkte jag att firman är auktoriserad. Är den inte det kan det ju få problem för kunden
Ja det är ju lättare att kontrollera.
Då kan det räcka med företagsnamnet, men organisationsnumret är säkrare:
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

Om man som kund får problem beror helt på vad installationsfirman gör hemma hos en.
Ett ej registrerat elinstallationsföretag som utför ett mangrant och korrekt och fint jobb ger kunden noll problem, men en registrerad firma som utför ett farligt, dåligt skitjobb ger kunden stora problem.

Det första företaget kan ESV agera mot, och gör det troligen också om det blir känt, det andra företaget får grönt ljus hos ESV, det blir kunden själv som får ta striden.
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Vet inte vad ett badrumsgolv kostar men allt över ett halvt prisbasbelopp går man direkt till tingsrätten med utan att passera GÅ
Ditt råd kan bli dyrt ...
Ty förlorar man så får man pynta motpartens rättegångskostnader så fort tvisten rör ett belopp över halvt prisbasbelopp.

De flesta brukar säga tvärtom, gäller det under ett halvt prisbasbelopp så kan man alltid ta det den rättsliga vägen ty då finns det ett relativt lågt tak för hur mycket man kan förlora, säg max 5000:-
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
Mikael_L
Men åter till TS.
Börja med att säkerställa ifall slinga och termostat fungerar.
Det är utifrån detta man kan välja väg vidare i fallet.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick golvvärme installerad i ett badrum i källare för knappt ett år sedan. T2 Röd. Tyckte inte att det var någon skillnad och började noja över att det kanske var för dåligt isolerat. Har ganska tunn platta och kanske typ fem centimeter isolering. Huset är byggt 1970. Det ligger plast som diffraktionsspärr och golvvärmen är bara på tre, fyra kvadrat av hundra, så jag är inte orolig för fukt. Har bara tätskikt i duschhörnan.

När han väl kom hit i höstas föreföll det vara nollan in i termostaten som var lös. Konstigt, för det var en mycket rutinerad elektriker som gjort snyggt i övrigt. Eftersom jag hade skruvat upp t och kikat bakom termostaten och försökt mäta om den gav något ut var jag, en stund, orolig att jag skulle ha sabbat nåt, särskilt som det knastrade lite när jag höll på. Men när han var klar så fungerade det och har gjort sedan dess. Märker ingen direkt skillnad på elräkningen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men den är ju så dyr jämfört med vanlig 230V, och så bygger det golvhöjden fasansfullt mycket mer, så jag är förvånad att du ens håller på med dessa system.
Ja om du inte är elinstallatör, eller ingår i en elfirmas egenkontrollprogram så kan jag förstå, iom att då får du inte installera 230V. Men annars måste jag säga att du är en ovanlig fågel som väljer lågvoltssystem om du har rätt att installera 230V-system.
Ja ett utdöende släkte har du hört talas om dronten jag var med vid läggningen första året med wirsbo det var länge sedan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ditt råd kan bli dyrt ...
Ty förlorar man så får man pynta motpartens rättegångskostnader så fort tvisten rör ett belopp över halvt prisbasbelopp.

De flesta brukar säga tvärtom, gäller det under ett halvt prisbasbelopp så kan man alltid ta det den rättsliga vägen ty då finns det ett relativt lågt tak för hur mycket man kan förlora, säg max 5000:-
Beror på om man är försäkrad eller ej
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju lättare att kontrollera.
Då kan det räcka med företagsnamnet, men organisationsnumret är säkrare:
[länk]

Om man som kund får problem beror helt på vad installationsfirman gör hemma hos en.
Ett ej registrerat elinstallationsföretag som utför ett mangrant och korrekt och fint jobb ger kunden noll problem, men en registrerad firma som utför ett farligt, dåligt skitjobb ger kunden stora problem.

Det första företaget kan ESV agera mot, och gör det troligen också om det blir känt, det andra företaget får grönt ljus hos ESV, det blir kunden själv som får ta striden.
Därför ska man alltid kolla elfirman. Har man ingen auktorisation för jobbet ska man heller inte göra jobbet
 
T Tareson skrev:
Vattenburen golvvärme lägger man i betong spackel och före tätskikt.
Men elgolvvärme ovan tätskikt just av skälet att man skall kunna reparera det utan att bryta tätskiktet samt att i man vill värma så nära ytan som möjligt för att få temperatur endast i klinkret.
Och ja utveckling går framåt eller åt något håll.
Ena dagen så gäller inte det som var okej igår osv.
Personligen gör jag alla varianter även el under tätskit och ett par varianter till fullt funktionsansvar alltid.
Haha vad heter denna elslinga som läggs i fixet ovan tätskikt?!
 
P Putte 9497 skrev:
Därför ska man alltid kolla elfirman. Har man ingen auktorisation för jobbet ska man heller inte göra jobbet
Hur menar du?
Menar du att de som är intresserade av att göra rätt och är stolta över sitt hantverk råkar ut för byråkrater medans de som har ett pärmverk bakom sig och skiter i kund går glatt till lönekassan.
Det finns valhänta kirurger snacka om skräck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.