Jag håller på att bygga om ett badrum, och idén har varit att fräsa spår i befintlig betongplatta för att lägga golvvärme, och därefter flytspackla.

Men det lutar mer och mer åt att jag kommer bila bort denna övre betongplatta som är ca 5 cm tjock, samt plocka bort underliggande isolering på en knapp decimeter, och istället lägga epscement. Därefter blir det ett armeringsnät, golvvärmekabel och flytspackel.

Men min fråga är, eftersom det är lite klurigt att få till fallet, så skulle jag gärna lägga två lager flytspackel, först ett där jag gjuter in armering och golvvärmekabel, och ovanpå det ett tunt för att bygga fall. Totalt tänkte jag mig en minsta tjocklek på kanske 1,5 cm för det undre och 0,5 cm för det övre. Vad jag förstår är det 0,5 cm som är minsta tjocklek för fiberarmerat flytspackel av standardtyp.

Finns det några nackdelar med att lägga två lager istället för ett? Är det något särskilt man bör tänka på, utöver att prima lager ett när man lägger lager två?

Tack på förhand!
 
T
Det funkar bra att göra som du har tänkt men det är svårare att få flytspacklet jämnt när man flyter så tunt som 5 mm, lätt att man får svackor och toppar.

Bättre då att flyta det i ett svep.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
För att förtydliga, 0.5 var minsta, runt brunn osv, snittet på lager två kanske 1.5 - 2.
 
EPS cement, då blir det två lager. Första lagret för att fästa kablar och armering, sedan att till för att flyta fall
Det är enkelt att jobba med eps, och torktiden är kort. Lämnar du den mer än 3 dygn ska du prima även den för att den inte torkar för fort
Vi gjorde samma härhemma, två ”amatörer”, det tog tre dagar. Primer mellan första och andra varvet flytspackel.
Obs ha rätt armering, det ska vara mindre maskor till eps, inte den där ”rot armeringen”. Byggmax har den med minsta maskor. Köp grovgängad skruv för att fästa armering med, eps är nästan som frigolit fast den har torkat
 
H hakan_975 skrev:
Fast 0,5 cm är svårt, Ardex har ett spackel som är riktigt tunt:
[länk]
Vet dock inte hur det är att få till ett fall med
Ok, då siktar jag på lite tjockare i lager två. Fäster man armeringen dikt mot eps, eller ska man ha någon distans?
 
T
Y yens skrev:
Ok, då siktar jag på lite tjockare i lager två. Fäster man armeringen dikt mot eps, eller ska man ha någon distans?
Dikt an.....

Du måste täcka EPS:n med minst 20mm flytspackel så då ska alltså brunnen stick upp 20mm ovanför EPS:n.

Viktigt för bärigheten.
 
T tank77 skrev:
Dikt an.....

Du måste täcka EPS:n med minst 20mm flytspackel så då ska alltså brunnen stick upp 20mm ovanför EPS:n.

Viktigt för bärigheten.
Jadå, jag tänkte mig ju snarare efter ovanstående att brunnen snarare behöver sticka upp kanske 30, så att första lagret flytspackel blir 20, och andra lagret flytspackel blir minst 10 på tunnaste stället, vilket rimligen är vid brunnen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.