Hej!

Tänkte höra om det är några fler här inne som funderar på att bygga vid Sandåsvägen i Kållered? Själv har jag reserverat en tomt och väntar nu med spänning på en kalkyl från säljaren på Modulenthus.  


mvh,
DF

 
Hejsan!

Vi skall bygga på Sandåsvägen i Kållered!

Vi skall bygga i den Norra delen där man inte är bunden till
Modulenthus. Där finns det 9st "fria" tomter varav Modulenthus har köpt
3 av dessa, endast 6st "fria" m.a.o. Vi har köpt en av dessa, de övriga 5
skall eventuellt säljas som ett paket till annan husleverantör beroende på vem
som betalar bäst.
Om tomtägaren inte får något tillräkligt bra bud kommer förmodligen resterande 5 tomter att säljas enskillt.

Så vi väntar nu på att fastihetsbildningen skall vi klar så att vi kan ansöka
om nybyggnadskarta.
Vi kommer förmodligen låta Onsalavillan bygga vårt hus, men vi har även alternativ som vi diskuterat med Mjöbäcksvillan och Götenehus, vi får se...
 
Vi är också inne på sandåsen och har reserverat tomt, det är med modulenthus, men det lät lite intressant att det finns tomter lediga som inte är knutna till dem. Är de tomterna bygglovsklara och till vilken kvm i så fall ?

Just nu är vi inne på ett Dalby 2, men egentligen vill vi ha ett större hus. Vi skall på en visninga av ett Dalby 2 i helgen så då kanske man får en bättre uppfattning. :-*
 
Det är samma detaljplan för hela Sandåsen och detaljplanen har trätt i laga kraft. Dock så är inte fastighetsbildningen klar ännu då lantmätarna inte har speciellt bråttom.
Fastighetsbildningen skall vara klar under januari dock.

Gå in på http://www.sandasen.se/ och klicka på tomter, klicka sedan på Norra området på kartan så kommer du till dessa tomterna.

Jag vet att ägaren av tomterna för diskussioner med husleverantörer så det är inte helt säkert att kvarvarande tomter säljs utan husleverantör.
 
Tack för tipset.

Det verkar som 150 kvm är det största, så än så länge håller vi oss till Modulent. Har ni bestämmt er ännu ? Var i området skall ni bygga ? Vilken typ av hus. Ni måste väl ha kommit en bit längre på väg än vi om det är så att ni hoppat på projeket. Vore kul att höra lite av er erfarehet.

 
Jag gillade verkligen Mjöbacksvillan. Får man fråga vad ni gav för tomten ? Jag var inne på länken du skrev men de andra tomterna var reserverade, det betyder ju inte att de blir sålda iofs. Men det är helt klart ett alternativ. Tycker jätte mycket om området men är inte helt säker på att jag gillar Dalby 2:an, ffa storleksmässigt. Tack också för att du förklarde detta bed Byggarea, glömmer alltid vad som är vad. ::)
 
Nej resterande tomter är inte sålda. Man sitter ju på lite "inside information" då det är min fars bolag som säljer tomterna.

Anledningen till att de står som reserverade är att det pågår samtal med husleverantörer, han försöker nämligen sälja resterande 5 tomter i ett paket. Får han inget bra erbjudande på tomterna från någon husleverantör så kommer han nog att gå ut och sälja dessa till privatpersoner under februari/mars.

Vi kommer förmodligen bygga en modifierad variant av Mjöbäcksvillan jag länkade till.

Angående byggarea kontra boyta så har man ju själv lärt sig den hårda vägen (genom att göra samma tankevurpa ;))

Tomterna är inte prissatta då det pågår förhandlingar, men marknadsnivån ligger på ~1miljon inklusive VA anslutning.

(Tyvärr är det ju hans aktiebolag som äger tomterna så vi åker ju på att betala marknadsvärdet vi oxå :'( annars blir vi förmånsbeskattade + sociala avgifter + arbetsgivaragifter mm då det anses vara ett löneuttag, heja Sverige :-?)
 
Vi har nu varit och kollat in tomterna igen och även varit inne i ett dalby 2 hus. Jag är fortfarande lite missnöjd med storleken ( vill ha tsort som sagt var ). Jag tycker det blir lite dyrt med, men det får man ju leva med här i Göteborg. Å andra sidan får vi bra betalt för vårt nuvarnade radhus. Vet du något om priserna på ert hus, vad slutnotan kommer att hamna på ungefär ?

Det vore kul att jämföra med det pris vi fått från Modulent.

 
02:43, Jobbar du skift eller, du postar alltid så sent ;)

Vissa kostnader är svåra att förutspå, tex markarbeten då tomten lutar mycket.
Men vi kalkylerar med följande:

Hus: 2150' (Nyckelfärdigt).
Byggherrekostnader: 200' (Bygglov, pantbrev, ränta under byggtid mm).
Tomt: 900'
Garage: 100' (Gjuter platta själva & köper byggsats).

Då ingår det en del markarbeten i huspriset, men där kommer det säkert att tillkomma några slantar. Sedan skall man ju ha en trädgård också...

Så det blir en hel del slantar, men vi har gjort vårt livs bästa affär med nuvarande hus vilket gör att detta projekt inte blir så farligt.
 
Nja, jag är nattuggla ;D

Just nu så jobbar jag 50 % och börjar runt 11.30 imorgon, men visst borde jag sova ::)

Vi sitter nog i ungefär samma båt, köpte vårt radhus på Näset - 96, precis innan det började stiga ;)

Er kalkyl blir ändå billigare än vår med Modulent. Usch vi skall bestämma oss i denna veckan. Om det blir bygge av får vi väl gå ihop i området och köpa gräsfrön ihop ;D

God natt
 
Hejsan!

Hur ser er kalkyl ut för Modulenthus?

Vi köpte/byggde vårt kedjehus (bostadsrätt) 1999. Men vi har haft ytterligare tur då makrnaden som sagt exploderat, sedan har området vi byggde i blivit väldigt populärt från att tidigare varit på "landet", så vår avkastning är ~300% :surprised: (300' -> 1.200').

Vart i Näset bor ni? (bodde där som barn).
 
W
Jag måste bara vara lite ordmärkare. Det heter PÅ Näset fredr28 inte i. Har förövrigt bott där i 28 år och blandannat haft radhus där, 200 - 2300 000, iförsig på hyffsat många år men de sunkiga radhusen har verkligen blivit sjukt dyra, specielt som säkert 50% inte äger marken huset ligger på.
 
Wester skrev:
Jag måste bara vara lite ordmärkare. Det heter PÅ Näset fredr28 inte i.
Jag skrev faktiskt PÅ först men ändrade mig då tanken slog mig "varför skriver man i Göteborg, i Örgryte då?". Det är ju en sak att man skriver PÅ Hisingen då det är en Ö.

Heter det "Jag bor PÅ Örgryte då"?

Men men, själv bodde jag PÅ Rödgatan och PÅ Hammarvägen när jag bodde I Näset ;)
 
W
Fel fel fel.
Rödgatan ligger I Åkered det är bara mäklare som säger att den ligger PÅ Näset.
Bodde oxo på hammarvägen PÅ Näset. Så ska det va.  :)
Säg inte till en gammal Näset bo att du bor I Näset, då vet alla direkt att du e nyinflyttat.  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.