Veckans fredagshus är byggt 1964, men är renoverat med sikte på att bevara 60-talsstilen.

Du kan läsa artikeln här: Tidtypiskt 60-talshus i Stocksund

Här kan du se planlösningen:
Planritning av ett renoverat 60-talshus i Stocksund med betecknade rum och terrasser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning av ett 60-talshus med etiketterade rum och möblemang, renoverat för att bevara stilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Underbart hus!
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Det där var jättefint! Bra att de behöll ytterdörren.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jättefint hus underbart kök, men herregud vilka fula lådor med spottar i köket det var fulaste jag sett.
 
Hemmakatten
Härligt hus! Jättefint! Väldigt många 60-talshus är fantastiska.
 
  • Gilla
misingen och 2 till
  • Laddar…
N
Bra 60-tals hus med kvalité. Inte mycket att gnälla över.
 
Jäkligt snyggt i många av detaljerna - jag hade gärna bott där! Med lite eftertanke och god känsla kan man uppenbarligen vara husets ursprung troget utan att folk lär uppfatta det som omodernt. Jag tror knappast att all den goda karaktär som är beverat i ursprungsdetaljer är en nackdel nu när budgivning pågår, jämfört med om man hade förvanskat och förnyat allt som många gör.
 
Toppenfin arkitektur! Kan tänka mig lite fler tidstypiska inredningsdetaljer. Eyeball, PH-lampa, Weltron mm :)
 
1964? Yxhult startade tillverkning av mexistenen först 1965
 
A Ahuran skrev:
1964? Yxhult startade tillverkning av mexistenen först 1965
Vem säger att det är mexisten? Jag skulle gissa på slammat lertegel.

I övrigt skulle jag tro att nuvarande ägare rustat upp ett tämligen förvanskat hus, vilket man anar i sällskapsrummens spröjsfönster. De är definitivt inte monterade innan 1970. Jag gissar att köket - tillsammans med matplats/serveringsgång ) .- ursprungligen låg i sovrum 1. Ingen människa på 60-talet skulle drömt om att lägga fiskbensparkett i sitt kök.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
60-talet var verkligen ingen höjdare när det kommer till hus. Eller egentligen allt efter 1925 är väl inte mycket att hänga i granen egentligen.
 
  • Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
"60-talskök" Det finns väl inte en kvadratcentimeter i det där köket som påminner om 60-talet överhuvudtaget? Nästan allting i huset är sönderrenoverat i svennig still med noll smak där man bara målat allting vitt och grått för att man inte vågar ha någon specific stil.

Jag skulle tippa på att den invändiga tegelväggen var rent tegel från början men är nu för alltid totalförstörd med vit färg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Ozric skrev:
"60-talskök" Det finns väl inte en kvadratcentimeter i det där köket som påminner om 60-talet överhuvudtaget? Nästan allting i huset är sönderrenoverat i svennig still med noll smak där man bara målat allting vitt och grått för att man inte vågar ha någon specific stil.

Jag skulle tippa på att den invändiga tegelväggen var rent tegel från början men är nu för alltid totalförstörd med vit färg.
Köket är ett superklassiskt 60-tal. Ritat av Edvard Munch 1968
 
E Ellahaga skrev:
Köket är ett superklassiskt 60-tal. Ritat av Edvard Munch 1968
Arne Munch. Icke Edvard. Uno Form nytillverkar modellen. Och jag vidhåller att fiskbensparkett inte alls var gängse i vare sig designade eller mer vardagliga kök 1968. Stödstolpen och innertaket i sällskapsrum och kök antyder att planlösningen ändrats i efterhand.
 
B billy_baver skrev:
Arne Munch. Icke Edvard. Uno Form nytillverkar modellen. Och jag vidhåller att fiskbensparkett inte alls var gängse i vare sig designade eller mer vardagliga kök 1968. Stödstolpen och innertaket i sällskapsrum och kök antyder att planlösningen ändrats i efterhand.
stämmer bra. Arne ska det vara. Så snyggt, hållbart och klassiskt. Rätt val.

B billy_baver skrev:
Arne Munch. Icke Edvard. Uno Form nytillverkar modellen. Och jag vidhåller att fiskbensparkett inte alls var gängse i vare sig designade eller mer vardagliga kök 1968. Stödstolpen och innertaket i sällskapsrum och kök antyder att planlösningen ändrats i efterhand.
B billy_baver skrev:
Arne Munch. Icke Edvard. Uno Form nytillverkar modellen. Och jag vidhåller att fiskbensparkett inte alls var gängse i vare sig designade eller mer vardagliga kök 1968. Stödstolpen och innertaket i sällskapsrum och kök antyder att planlösningen ändrats i efterhand.
B billy_baver skrev:
Arne Munch. Icke Edvard. Uno Form nytillverkar modellen. Och jag vidhåller att fiskbensparkett inte alls var gängse i vare sig designade eller mer vardagliga kök 1968. Stödstolpen och innertaket i sällskapsrum och kök antyder att planlösningen ändrats i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.