Hej,

Har köpt hus och funderar på att stycka av tomten. Eftersom en stor del av marken är prickad och nuvarande hus position, blir det en triangel kvar att bebygga. Inte den smidigaste formen att få in ett hus på.

Testade idag programmet Floorplanner och gjorde ett försök till en planlösning. Detta är mitt första utkast och det jag söker är idéer på hur ni själva hade bebyggt en tomt som denna med dess begränsningar.

Den tredje bilden visar hela tomten där den röda delen är den nya tomten efter avstyckning och den blå det befintliga husets tomt. Har försökt begränsa antalet fönster mot befintligt hus.

Vad har du för idéer för att bebygga en triangel?

/Niclas
 
  • Första utkast av en planlösning för en triangeln formad tomt, innefattar kök, vardagsrum, WC/dusch och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för ett hus anpassat till en triangulär tomt, med markerade rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oversiktlig bild av en tomtplan där en triangelnformad tomt är markerad i rött med ett första husutkast placerat på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina funderingar blir snarare hur sjutton man utnyttjar tomten när huset väl står där? Vad finns åt vänster och nedåt, inget som man behöver insynsskydda mot?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Var ligger infarten?

Är allt som är "ljusrött" som inte får bebyggas (antar antingen prickat eller för nära fastighetsgräns)?
Är det det "mörkröda" som får bebyggas?

Finns det några krav på huset eller bygger ni bara för att sälja vidare med hus på tomten?
 
Det finns både väg nedåt och till vänster. Infarten skulle hamna på vägen nedåt. Det röda är den nya avstyckade tomten. Det som är prickar mark är strecket som går längst med vägarna nedåt och vänster.

Tomten blir lite svåranvänd, det är sant.

Antingen så bygger vi för att bo där själva eller hyra ut. Ser inte att det skulle vara värt för oss att lägga ned energi för bygga och sedan sälja. Tomter går på ca 5 miljoner för 800m2 i området.

Det som ligger närmast är att bygga och hyra ut i några år.

Har gjort några nya planlösningar som drar nytta av en större del av triangeln. Ca 420 m2 blir den nya planlösningen.
 
  • Ritning av en husplan på en avstyckad triangel-formad tomt med dimensioner och rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en triangelformad planlösning för en bostad med möblerade rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en triangulär tomt med planlösning för en bostad, inklusive vardagsrum, spa och andra utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NiclassSs NiclassSs skrev:
Det finns både väg nedåt och till vänster. Infarten skulle hamna på vägen nedåt. Det röda är den nya avstyckade tomten. Det som är prickar mark är strecket som går längst med vägarna nedåt och vänster.

Tomten blir lite svåranvänd, det är sant.

Antingen så bygger vi för att bo där själva eller hyra ut. Ser inte att det skulle vara värt för oss att lägga ned energi för bygga och sedan sälja. Tomter går på ca 5 miljoner för 800m2 i området.

Det som ligger närmast är att bygga och hyra ut i några år.

Har gjort några nya planlösningar som drar nytta av en större del av triangeln. Ca 420 m2 blir den nya planlösningen.

Oj! 420 kvm är ju gigantiskt. Känns som att ytan med vardagsrum och kök framförallt inte bara får rymdkänsla utan kanske till och med kan kännas lite öde,

Om ni hade tänkt bo där själva är ju frågan vilka funktioner ni vill ha boendet? Om ni tänkte hyra ut är ju frågan snarare om det finns en marknad för den typen av hus? Om man betalar för att bo på så stor yta med bio och spa känns det som att man kanske även efterfrågar pool och rejäl terrass, men jag är väl kanske mer en vanlig svensson när det kommer till hus så vad vet jag :)

Finns det några nivåskillnader på tomten eller är den mer eller mindre plan? Finns det någon trevlig utsik åt något håll? Är norr uppåt?
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
Varför triangelformat ? Finns det någon detaljplan ? Är det första huset ?
 
L lillanutten skrev:
Oj! 420 kvm är ju gigantiskt. Känns som att ytan med vardagsrum och kök framförallt inte bara får rymdkänsla utan kanske till och med kan kännas lite öde,

Om ni hade tänkt bo där själva är ju frågan vilka funktioner ni vill ha boendet? Om ni tänkte hyra ut är ju frågan snarare om det finns en marknad för den typen av hus? Om man betalar för att bo på så stor yta med bio och spa känns det som att man kanske även efterfrågar pool och rejäl terrass, men jag är väl kanske mer en vanlig svensson när det kommer till hus så vad vet jag :)

Finns det några nivåskillnader på tomten eller är den mer eller mindre plan? Finns det någon trevlig utsik åt något håll? Är norr uppåt?
Funderar själv på om det kan bli för luftigt på entreplanet. Tyvärr ingen utsikt av kvalitet åt något håll då det är mitt i ett villakvarter. Det är en helt plan tomt.

Alternativet till ett stort hus är att bygga en vanligt hus och få en större användbar tomt. Men det är inte utmanande och spännande :)



Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför triangelformat ? Finns det någon detaljplan ? Är det första huset ?
Tomten idag är på 1725 m2 och det finns detaljplan.
Detaltplanen säger att tomten måste vara 800 m2 och att 20% av tomten får bebyggas. 200 m2 byggyta för 1-plan eller 150 m2 byggyta för 2 plan.

Bifogar en bild på hela tomten med utmätta linjer.

Den röda + blåa ytan är dagens tomt.
Den röda är den nya avstyckade tomten. Den prickade röda är prickad mark enligt detaljplan.
Jag har också tagit i beaktan att det bör vara 4,5 meter mellan husen. Går väl att dra ned till 4 meter mellan husen.
Resultatet av ovanstående gör att endast en triangel är byggbar.
 
  • Detaljerad karta över tomt med redovisade mått, avstyckad del i rött och prickad zonmarkerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Så då får ni alltså bygga Max 2-plan a 150m2 BYA(byggyta)? Det blir ca 250-260m2 boyta.
 
Jag skulle tänkt och styckat annorlunda. Insynen mot befintlig tomt blir stor, så jag skulle offrat den sidan av nuvarande tomt, kanske låtit gränsen gå 1–1,5 meter från nuvarande hus. På det viset skulle man kunna göra Tarmen i söder mindre, och ytan som är funktionellt byggbar större/friare. På samma vis skulle jag undersöka hur nära husen får stå varandra, givet att det nya byggs med olika grader av förhöjt brandskydd.

Sen skulle jag helt klart göra det i egen regi, så att jag slapp ha en granne med överklaganderätt eller vars idéer jag själv var emot.
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så då får ni alltså bygga Max 2-plan a 150m2 BYA(byggyta)? Det blir ca 250-260m2 boyta.
Plus källare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tänkt och styckat annorlunda. Insynen mot befintlig tomt blir stor, så jag skulle offrat den sidan av nuvarande tomt, kanske låtit gränsen gå 1–1,5 meter från nuvarande hus. På det viset skulle man kunna göra Tarmen i söder mindre, och ytan som är funktionellt byggbar större/friare. På samma vis skulle jag undersöka hur nära husen får stå varandra, givet att det nya byggs med olika grader av förhöjt brandskydd.

Sen skulle jag helt klart göra det i egen regi, så att jag slapp ha en granne med överklaganderätt eller vars idéer jag själv var emot.
Bifogar en bild som du gärna får rita på hur du skulle ha styckat. Du verkar erfaren och ha ideer och uppskattar all input.
Är det byggnadskontoret som kan svara på vad som krävs för att bygga närmare?

På mina planlösningar har jag minimerat antal fönster som är mot befintligt hus och jag tänker likadant om att det är bättre att göra det i egen regi.
 
  • Fastighetskarta med ritade cirklar som symboliserar potentiell markstyckning och byggyta, samt angiven skala och tomtstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Då blir det stort! Innan du kör igång för hårt med ritningarna ska du anlita en arkitekt. Det kan bli ett riktigt häftigt och annorlunda hus med en triangel-form tex :)
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar för förtroendet, men det här är långt utanför mina domäner. Men om jag ska ikläda mig rollen av ”klok gubbe” resonerar jag såhär:
  • I Sverige gillar vi att ha tomten bakom huset, det blir nästan omöjligt på en 800 kvm-tomt med prickmark åt två håll.
  • Näst bäst blir då att få en sammanhängande yta på egen tomt som är stor nog för uteplats och lek och som exempelvis går att skärma av med en häck.
  • När du själv styr över avstyckningen kan du göra oortodoxa lösningar så länge kommunen tillåter det, men även saker som fönster och utsikt/insyn från/i det gamla huset spelar roll.
  • Bäst för den nya tomten vore nog om du inte behövde skaftet till den gamla, utan den kunde nås söderifrån, men som ytterdörr (och garage?) ligger på den förstår jag om det inte är rimligt.
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.