Tanken är att jag ska uppgradera mitt akvarium till antigen ett 350L eller 450L. Problemet är bara, pallar bjälklaget tyngden?
Har krypgrund med fribärande betongbjälklag(erge).
Räknar vi 450L vatten + möbel + akvarium + inredning landar vi med lite marginal på ca 660kg. Sedan också lägga till några vuxna personer står nära.
Pallar det tyngden? Någon som är mer kunnig på detta?
 
Det finns säkerligen folk som kan räkna på sånt här. Jag är dock inte en av dom. :)
Själv har jag haft ett 720l akvarium med en sump på drygt 100l på en yta på 200x60, dvs 1,2m2 på krypgrund utan problem. Med grus och övrig inredning så vägde det nog närmare tonnet.

Ett tips är att se till att möbeln har en hel botten, dvs en skiva så att du inte får så hög punktbelastning från ben.
 
M MatCan skrev:
Det finns säkerligen folk som kan räkna på sånt här. Jag är dock inte en av dom. :)
Själv har jag haft ett 720l akvarium med en sump på drygt 100l på en yta på 200x60, dvs 1,2m2 på krypgrund utan problem. Med grus och övrig inredning så vägde det nog närmare tonnet.

Ett tips är att se till att möbeln har en hel botten, dvs en skiva så att du inte får så hög punktbelastning från ben.
Okej, tack
Räknas det som hel botten även om det sitter fötter under plattan. Fötterna är för kunna ställa eventuella ojämnheter. Små detaljer, men ändå
 
B BjoLil skrev:
Okej, tack
Räknas det som hel botten även om det sitter fötter under plattan. Fötterna är för kunna ställa eventuella ojämnheter. Små detaljer, men ändå
Nej det tycker jag nog inte att det gör. Då får du ju punktbelastning där varje vot möter golvet och det är det du inte vill ha.
Om det är ojämt så kan du istället försöka "shimsa" upp det med något tunt under skivan. Jag vet att folk använt spelkort men vet inte själv om det fungerar bra.
 
Bjäklag i bostäder ska vara dimensionerade för en nyttig last (möbler och människor) på 200 kg/kvm, även erge bjälklag. I generella termer håller golvet säkert. Betraktar man akvariet som en punktlast så beror dess inverkan mycket på var det står i förhållande till balkarna. Ju längre bort från balkens mittpunkt desto större punktlast klarar balken.
 
J justusandersson skrev:
Bjäklag i bostäder ska vara dimensionerade för en nyttig last (möbler och människor) på 200 kg/kvm, även erge bjälklag. I generella termer håller golvet säkert. Betraktar man akvariet som en punktlast så beror dess inverkan mycket på var det står i förhållande till balkarna. Ju längre bort från balkens mittpunkt desto större punktlast klarar balken.
Placeringen kommer att intill en innervägg, ganska säker på att den inte är bärande. Sen närmsta sidan på akvariet har ca 1m till en hörna i rummet som då innerväggen ansluts till en yttervägg.
 
Om du kan visa en planritning kan jag uttala mig lite mer precist.
 
Såhär har jag gjort.
375 liter, drygt 500 kilo.
45x120 reglar.
Hembyggt akvarium på en vit och brun ställning med elektrisk utrustning under, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Om du kan visa en planritning kan jag uttala mig lite mer precist.
Parhus. Rött är grannens sida och blått är placeringen av akvariet.
Tack på förhand (y):)
 
  • Ritning av ett parhus med markeringar, röd kryss för grannens sida och blå linje för akvarieplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av parhus med rött kryss på grannens sida och blå markering för akvariums placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en utmärkt placering ur lastsynpunkt. Jag tror inte det blir några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.