D
Jag ska bygga vidare altanen runt huset (kortsida).

1) vad är längsta spännvidden med tryckt stolpe på 70x70?

Jag har två bärlinor på 45x145. Mellan (på) bärlinorna lägger jag golvregel på 70x70 istället för 45x70 för att kunna öka avståndet mellan bärlinorna.

golvreglarna kommer sticka ut 20-25 cm på varje sida.

trallen som läggs på är 34x120.

stort tack för svar och allmän input
 
D
Någon?
 
Vet inte om jag riktigt förstår frågan. Men en 70 hög regel är för lite för nästan alla spännvidder, kanske 60 - 70 cm fungerar.

I de spännvidstabeller som ex. finns hos "svenskt trä", har jag för mig att klenaste regel som finns i tabellen är 45x120.
 
D
Om jag lägger en 70x70 regel över två upplag. Vilken är maximala längden mellan upplagen?

Tabeller som visar minsta avstånd mellan plintar och dimensioner för golvbjälkar i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt bifogad tabell är avståndet 1,1m mellan upplagen för 45x70 men frågan är vilket avstånd jag kan ha om jag använder 70x70. En 70x70 är ju bra mycket styvare än en 47x70.
 
J
D Derbyboy skrev:
Om jag lägger en 70x70 regel över två upplag. Vilken är maximala längden mellan upplagen?

[bild]
Enligt bifogad tabell är avståndet 1,1m mellan upplagen för 45x70 men frågan är vilket avstånd jag kan ha om jag använder 70x70. En 70x70 är ju bra mycket styvare än en 47x70.
Varför bara 70-virke? Stor risk att det blir gungigt. Jag har ingen koll på hur mycket just 70x70 tål när de ligger ner, men generellt kan man väl säga att två reglar bredvid varandra dubblar bärigheten jämfört med en medan dubbelt så hög regel fyrdubblar bärigheten.

Altaner går väl sällan/aldrig sönder pga underdimensionering, men svajar, är mjuka och känns b när man går på dem
 
D
Därför att jag vill ha trallen ut från huset men lägga första bärlinan längst med huset. Jag har därmed två lager med golvreglar.
 
J
Ok, och du får inte plats med rejälare reglar och behöver ha en bärlina längs med huset?

Kan du köra balkskor istället och nedsänkt regelverk? Då får du plats med minst 45x145 om jag förstår dig rätt, vilket är normalt för altan även om 45x170 är att föredra.
 
Redigerat:
D
Nej för 70x70 regeln måste sticka ut på varje sida om bärregeln.

alltså ovan tabell visar att jag kan ha en spännividd på 110 cm med 45x70.

Jag skulle kanske vilja ha en spännvidd på 140-150 cm med 70x70
 
D
H hempularen skrev:
Vet inte om jag riktigt förstår frågan. Men en 70 hög regel är för lite för nästan alla spännvidder, kanske 60 - 70 cm fungerar.

I de spännvidstabeller som ex. finns hos "svenskt trä", har jag för mig att klenaste regel som finns i tabellen är 45x120.

Ok hur tänker du nu?

trallvirke lägger man ju cc60 med en dimension på tex 28x120.

menar du att en 45x70 skulle börja svikta redan vid cc 60 cm?
 
J
D Derbyboy skrev:
Ok hur tänker du nu?

trallvirke lägger man ju cc60 med en dimension på tex 28x120.

menar du att en 45x70 skulle börja svikta redan vid cc 60 cm?
Trallvirket lägger man dikt, reglar med avstånd.

Jag får inte riktigt till problemet med uppreglingen. Kan du öva lite Paint och rita upp hur du vill ha resultatet och gärna skicka upp foton också med lite mått!

För att ge svar på frågan verkar du ha tolkat tabellen rätt. Den anger 1,1m mellan bärlinor för 45x70. För 70x70 blir du då kunna ha samma spännvidd som för 45x95. Första lagret 70x70 bör kunna tolkas som ett till lager "bärlinor" för andra lagret och måste läggas ned det avståndet.
 
D
Jag ska rita upp lite i sketch up framöver. Just nu har jag ingen tillgång till dator.

altanen ska byggas runt ett hus med en hel del Berg i dagen. Jag hade ett sluttande Berg på ena sidan av huset och där ville jag använda 45x70 för att få ett ”tight” avslut mot berget.

på kortsidorna vill jag använda 45x70 för att inte bygga så mycket på höjden eftersom golvreglarna måste gå mot grundmuren (för att fästa trallen) Jag lägger trallen utmed kortsidan. Jag har satt pordrän så högt upp (ovan mark) som möjligt för att sedan få in en 45x70.

Max spännvidd för 45x70 är 1,1 meter. Men jag tycker att 1,1 m blir lite för lite så jag tänkte gå upp till liggandes stolpar, dvs 70x70.

jag borde då kunna gå upp till en spännvidd på 1,40 med 20 cm övergång på varje sida om bärregeln.

jag begär inte att ni ska förstå min redogörelse ovan. Mina pedagogiska färdigheter i kombination med avsaknaden av ett ritprogram är förödande :)
 
Varför inte lägga med ett mindre c-c?
Dubbla antalet 45x70......
 
D
Absolut det kan jag absolut göra, men hjälper det?

Det är alltså avståndet X jag efterfrågar vid 70x70. Jag hade tänkt lägga cc60.

Man jag kanske kan lägga 45x70 cc40 även om det då blir betydlig fler trallskruv att dra i.

Handritad skiss som visar dimensionerna 70x70 på en trall samt markerar avståndet X mellan stöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror som Jotsat, 1.5m går nog.

Du kan ju även fultesta lite när du har virket, skruva ihop något som i princip blir som slutgiltiga lösningen. Sedan testa svikten lite :)
 
D
Tack!

jag kör nog 140-150 cm mellan bärlinorna sedan lägger jag 70x70 reglar cc60 på bärlinorna med 20 cm överhäng in mot huset och på motsatt sida kör jag 10-20 cm överhäng beroende på hur svikten känns längst där ute.

skulle det mot förmodan svaja i mitten så kanske jag mellan bärlinorna (under 70x70-regeln) sätter typ 120 alt 145-reglar med balkskor.

det går ju också att använda typ 170 reglar och jacka ur för överhänget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.