Vi vill ha synpunkter på om vi ska ha ryggåstak i v-rumsdelen som är på 20 kvm eller om vi istället ska välja 2.70´s takhöjd i hela huset istället. Ska ev bygga ett modifierat fagerås hus fr GH. Alla synpunkter och tips tas emot :)
 
Är inte det en smaksak vad tycker ni sj??

Själv tycker jag att det är läckert med ryggåstak. Men kommer inte att ha det i vårat hus. Vi kommer att ha ö-våning ovanför vårat v-rum :( Så vi har valt 2,50 i takhöjd i stället. Men som sagt det en smaksak men har ni möjlighet så skulle jag absolut välja till ryggåstak.
 
ryggås 2-0
 
Eftersom alternativen är ryggåstak över endast 20 kvm alternativt 2.70 i HELA huset känns det som att det senare vinner, tycker jag. Tycker båda alternativen är snygga, men det är ju inte så roligt med 2.40 i takhöjd i resten av huset... :-/ "Standardiserad bunker" *rys*...

Tänk vad härligt att ha 2.70 i köket, ert sovrum och i entrén. Sedan har ni andra sällskapsytor också, trist om de ska behöva vara 2.40.

Lycka till!
:)
 
Går det att få båda? Eller är det en kostnadsfråga?
 
Jag håller på båda eller om det inte går 2,70 i hela huset.
 
Kul med svar :)! Vi vill nog gärna ha både ryggås o 2.70 men eftersom det är en kostnadsfråga så vill jag nog hellre bara ha 2.70 i hela huset istället. Blir nog snyggare.. Tror att det kan se konstigt ut med ryggåstak i bara 20 kvm.
 
Vi byggde med västkustugan tillägget för att höja taknivån från 240 till 270 var 5000:- på ett plan 80 kvm. Är då nyfiken vad ni har fått för pris. Ryggås är oftast jäkligt snyggt, men det skall passa in med resten av huset, det känner du bäst själv.
 
Stinger skrev:
Vi byggde med västkustugan tillägget för att höja taknivån från 240 till 270 var 5000:- på ett plan 80 kvm. Är då nyfiken vad ni har fått för pris. Ryggås är oftast jäkligt snyggt, men det skall passa in med resten av huset, det känner du bäst själv.
Jag är också nyfiken vad ni räknar med att en höjning till 2,70 skulle kosta... om det rör sig mellan 5-15 tusen kan det absolut vara värt det. Jag funderar själv på ryggåstak i kök och vardagsrum, men det blir kanske väldigt högt om man också har 2,70 i resten av huset eller...?
 
det är kul o ha nån del av huset lite annorlunda, så jag föreslår ryggås i v-rummet även om det bara är på 20m2
 
om jag har förstått saken rätt är det rätt oekonomiskt ur värmesynpunkt att ha ryggåstak.

jag har precis tillbringat tre veckor i en vinterisolerad stuga med braskamin och ryggåstak.

det kändes som att det gick åt dubbelt så mycket brasved som om taket hade varit normalt.

vad ska ni annars med en synlig ryggås till ?? kommer det att finnas fönster, en utsiktsplatå, arbetsplats eller katthus däruppe ??

man kan lätt känna sig liten i ett rum där det är högt, men tomt, i tak
 
Fagerborn skrev:
man kan lätt känna sig liten i ett rum där det är högt, men tomt, i tak
bra beskrivet! Får själv en "kyrkorumkänsla" - man blir medveten om hur liten och obetydlig man är och vågar knappt höja rösten för att inte överröstas av sin egen eko  ;D. Skulle helst vilja slippa det i mitt vardagsrum. Och inte heller skulle jag avsätta dyrbara m2 av boytan för att ha ett rymd över mitt huvud som är till ingen nytta, enlig min syn på saken. Höga tak behövs i stora samlingslokaler där det underlättar att hålla bra ventilation men i ett bostadshus verkar det vara helt omotiverat att ha det så. Inte minst ur uppvärmningens synpunkt kan det bli en belastning. Att stå 5m uppe och måla, tapetsera? Det är inte ofta man vill göra det jobbet.
Mina erfarenheter av höga tak begränsas till en tillbyggnad från 1958 ( tänkt som en atelje?!?) med 4,5m öppet till nock. Det rummet är inte så lätt att inreda för att inte kännas tomt. Används  ibland som matsal för stora fester men ingen vill sitta där och mysa till vardags . Det gör ju inget för som tur är så resten av det stora huset har 2,7m till tack och mycket mer hemtrevligt. Det var definitivt inte ateljen som avgjorde att vi köpte huset ;).
gaia
 
PAF skrev:
Jag är också nyfiken vad ni räknar med att en höjning till 2,70 skulle kosta... om det rör sig mellan 5-15 tusen kan det absolut vara värt det. Jag funderar själv på ryggåstak i kök och vardagsrum, men det blir kanske väldigt högt om man också har 2,70 i resten av huset eller...?
Nu citerar jag mig själv men ändå...

Har tänkt om lite och har tittat på Ekeforshus, de ville ha 20 000 för kostruktionomritning samt 10 000 för extra material för en höjning från 2.40 till 2.70 på deras hus Ekonomen 96. Totalt 30 000 kr känns ganska mycket, men samtidigt ger det en helt annan känsla av rymd. Man får väl se vad resten går på...

/P
 
Eksjöhus tar ca 14tkr för att höja taket i entreplanet (90m2) från 2,40m till 2,60m
 
Götenehus tar ca 34 000 för att höja taket på ett plan på 120 kvm, från 2.40 till 2.70.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.