Jag ska tilläggsisolera ytterväggar på ett hus byggt 1938. Eftersom huset har eternitfasad lagd utanpå ursprunglig träfasad och som jag inte vill riva, har jag tänkt mig att tilläggsisolera väggarna inifrån (huset är stort så förlorad golvyta gör mindre till) . Det ger också möjlighet att dra ny och "mer" el i huset som har väldigt få eluttag. Väggarna är av timmer utan annan isolering eller fuktspärr. Nuvarande konstruktion: Eternit / träpanel / 6-tum timmerplank / fiberskiva och/eller gipsskiva.

Jag har tänkt mig att lägga på isolering direkt på befintliga väggytor och sedan ett nytt ytskikt. Olika alternativ är att beakta, men frågan är vilken som är att föredra. Jag vill ju minimera arbetet men maximera isolationen utan att materialkostnaderna blir för stora, en kanske omöjlig balans!?

Skivmaterial ytor

För väggytor finns alternativen med vanlig gips och en OSB-skiva bakom eller en fibergipsskiva enbart. Då fibergipsskiva blir dyrare än att använda OSB-skiva + gipsskiva (hela 65% dyrare) undrar jag om det inte är värt att gå på det billigare alternativet, trots mer arbete. Jag får mer material och mer material isolerar mer tänker jag?

Isolering

Alternativ A: Reglat 45x45 med mineralull-isolering - sedan OSB-skiva och gipsskiva

Alternativ B. Reglat 45x45 med cellplast 50 mm - sedan OSB-skiva och gipsskiva

Alternativ C. Cellplast 50 mm sätt-limmat mot vägg- sedan OSB-skiva skruvad igenom cellplast in i timmervägg med långa skruv och gipsskiva

Alternativ A är en traditionell och självklar lösning. Mineralull är väl att föredra som isoleringsmaterial ur brandsynpunkt. Den är också billigare än cellplast. Men den har dock nackdelar. En mineralull-isolerad vägg är ett omständigt arbete med många arbetsmoment och som kräver noggrannhet på reglar och tillskärning för att uppnå gott resultat (ur isolationssynpunkt).

Alternativ C har flera fördelar:
Färre arbetsmoment och mindre material utan regelverket. Isolering läggs dikt an mot varandra, snabbt och enkelt utan spill. Minimalt med tillskärning av skivmaterial och inget spill på detheller. Isoleringen blir bättre utan reglar (reglar fungerar som köldbryggor tänker jag) och skivskikt och isoleringsmaterial kan läggas omlott och tvärs varandra för bättre tätning av vägg.

Frågan är vilka nackdelar det finns:
Är det en risk att ha sätt-lim i väggen, jag tänker på fukt- och kondensationsproblem?
Är det en risk att inte ha reglar som låser väggskivorna linjevis ut i stomme än vad lim och punktvisa skruvar gör?

Tar gärna andras synpunkter på föreslagna lösningar.
Är det någon som har gjort något liknande och vad är era erfarenheter i så fall?



Fukt- eller diffusionsspärr

Ska jag ha fuktspärr i denna vägg, och i så fall var då, mellan gips och OSB eller mellan OSB och isolering?



Ja, vad säger ni om allt detta?
 
Det verkar vara lite isolering du tänker lägga på. Vi har tilläggsisolerat fast utvändigt och då 145 mm för att få en hyfsat bra effekt. frågan är om dina 45 är värt besväret
 
Dom där 45mm gör ju stor skillnad men om du ändå hade så mycket plats hade jag smackat på minst det dubbla.

Lösningen med cellplast låter bra och så skulle jag också gjort om det gick att få bra. Det finns ju dock några nackdelar med en lösningen:
Hur ska du dra el?
Räta upp eventuellt sneda väggar går inte med den lösningen.
 
Se till att åtminstone få isolering med lägsta möjliga lamda.
 
Finns bara ett vettigt alternativ, och det är det första/klassiska.

Det kan vara bra att undersöka om ångbroms inte är ett bättre alt än ångspärr. Tänker om den gamla fasaden inte är helt säker mot slagregn och blåst så kanske det är bra att den också i viss utsträckning kan torka ut inåt.

Ångbroms/spärr sätts väl normalt bakom OSB.
 
Alternativ A är de som gäller, du skulle upptäcka ganska snabbt vid alt C att ett hus från 38 inte har spikraka väggar, golv eller tak vilket skulle va fördelaktigt med cellplastlösningen, skära till cellplast är förbannat tråkigt,svårt och smuligt jmf med ull.. och oftast lägger man spärr/broms innan 45an isolering för att inte punktera den med alla skruvhål som blir av tavlor,tvapparater hyllor med mera
 
C Carlfile skrev:
Alternativ A är de som gäller, du skulle upptäcka ganska snabbt vid alt C att ett hus från 38 inte har spikraka väggar, golv eller tak vilket skulle va fördelaktigt med cellplastlösningen, skära till cellplast är förbannat tråkigt,svårt och smuligt jmf med ull.. och oftast lägger man spärr/broms innan 45an isolering för att inte punktera den med alla skruvhål som blir av tavlor,tvapparater hyllor med mera
Fast lägga spärr eller ångbroms utanför 45mm isolering är verkligen inte att rekommendera när de 45mm är allt man har (samt lite trä).
Vid ett modernt isolerat hus, absolut. Men inte här, spärren riskerar hamna utanför daggpunkten för inomhusluften vilket är riktigt obra.
 
V vectrex skrev:
Dom där 45mm gör ju stor skillnad men om du ändå hade så mycket plats hade jag smackat på minst det dubbla.

Lösningen med cellplast låter bra och så skulle jag också gjort om det gick att få bra. Det finns ju dock några nackdelar med en lösningen:
Hur ska du dra el?
Räta upp eventuellt sneda väggar går inte med den lösningen.
Om man tar tjockare isoleringen typ 100 mm blir det väldigt långa skruv 130-140 mm och med det går kostnaden på skruv upp rejält, från ca 90 öre/st till 2,5 kr/st. Cellplast 100 mm är ca dubbelt så dyr som 50 mm och med skruvkostnaden blir det hela rejält mycket dyrare. Dubbel tjocklek på isoleringen innebär inte heller dubbel isoleringseffekt, så frågan är vilket som ger mest effekt för pengarna. Med tanke på att jag ska göra ca 260 kvm måste lösningen vara mycket kostnadseffektiv.

Vad gäller el så tänkte jag göra ungefär som i mineralull, men här skära ut och skåra i cellplasten för kabelkanaler och dosor. Går inte det bra?

Sedan undrar jag vad du menar med att räta upp sneda väggar. Menar du väggar som inte är lodräta? Och på vilket sätt skiljer sig cellplast från mineralull i detta hänseende?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Finns bara ett vettigt alternativ, och det är det första/klassiska.

Det kan vara bra att undersöka om ångbroms inte är ett bättre alt än ångspärr. Tänker om den gamla fasaden inte är helt säker mot slagregn och blåst så kanske det är bra att den också i viss utsträckning kan torka ut inåt.

Ångbroms/spärr sätts väl normalt bakom OSB.
Jag skulle gärna höra din förklaring till varför alternativ A är det ända vettiga alternativet. Är alternativ C därmed ovettigt, är det så du menar? Hör gärna din mening angående alternativ C, vad är nackdelarna där?

Mvh
 
Cellplast låter som 70-talet. Ett gammalt hus kommer nog inte må bra av det.
45mm är heller inte mycket. Jag isolerade insidan med 45 mm linull. Resten är vindpapp, 65 mm plankvägg plus panel på ytterväggen. Innanför isoleringen är det 17 mm råspont och 6 mm gips. Väggarna blir kalla på vintern. Kommer tilläggsisolera utifrån vilket år som helst. :).
 
E Evamag skrev:
Se till att åtminstone få isolering med lägsta möjliga lamda.
Jag tror cellplast och mineralull har nästan samma lambdavärde, så det är nog ingen större skillnad i isolation mellan de två.

Men om man har reglar (som i lösningen med mineralull) så blir väl isolationen sämre med trä istället för isolering varje 60 cm.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Cellplast låter som 70-talet. Ett gammalt hus kommer nog inte må bra av det.
45mm är heller inte mycket. Jag isolerade insidan med 45 mm linull. Resten är vindpapp, 65 mm plankvägg plus panel på ytterväggen. Innanför isoleringen är det 17 mm råspont och 6 mm gips. Väggarna blir kalla på vintern. Kommer tilläggsisolera utifrån vilket år som helst. :).
Att det låter som 70-talet ansyftar väl till just det faktum att man då började använda nya material i gamla hus, utan att förstå fuktens vandring i väggen, om daggpunkt och att använda, ångbroms/ångspärr, vilket ledde till diverse fuktproblem.

Men med att använda ångbroms/spärr precis innanför isoleringen hanterar man väl denna problematiken. Så vad skulle vara skillnaden att använda mineralull istället för cellplast i detta fallet?
 
B Bulidor skrev:
Att det låter som 70-talet ansyftar väl till just det faktum att man då började använda nya material i gamla hus, utan att förstå fuktens vandring i väggen, om daggpunkt och att använda, ångbroms/ångspärr, vilket ledde till diverse fuktproblem.

Men med att använda ångbroms/spärr precis innanför isoleringen hanterar man väl denna problematiken. Så vad skulle vara skillnaden att använda mineralull istället för cellplast i detta fallet?
Äsch det där är bara nonsens. Ungefär samma resonemang som folk som tycker ett hus behöver andas använder sig av. Har man bara koll på vad man gör så funkar cellplast lika bra eller bättre.

Men, cellplast utan reglar blir bara bättre under förutsättning att du har släta och raka väggar idag. Eftersom det är ett så pass gammalt hus så tvivlar jag på det.
Hade jag inte haft något emot att förlora ytan hade jag istället reglat på 95mm och sedan ångbroms, därefter liggande 45mm med el och isolering.

Klart det går att skära ut för elen i cellplasten men känns som ett riktigt skitgöra. Krångligt och svårt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Äsch det där är bara nonsens. Ungefär samma resonemang som folk som tycker ett hus behöver andas använder sig av. Har man bara koll på vad man gör så funkar cellplast lika bra eller bättre.

Men, cellplast utan reglar blir bara bättre under förutsättning att du har släta och raka väggar idag. Eftersom det är ett så pass gammalt hus så tvivlar jag på det.
Hade jag inte haft något emot att förlora ytan hade jag istället reglat på 95mm och sedan ångbroms, därefter liggande 45mm med el och isolering.

Klart det går att skära ut för elen i cellplasten men känns som ett riktigt skitgöra. Krångligt och svårt.
Menar du reglat stående (vertikalt) 95mm med cellplastisolering, ångbroms, sedan reglat liggande (horisontellt) 45mm med cellplastisolering?

Och hur drar du elen i allt detta? Eller är det mineralull i det andra lagret som är 45mm?

Fastän huset är från 1938 så är faktiskt väggarna riktigt raka och släta, så därav har jag inte reflekterat över att det skulle vara något problem med cellplastskivor.
 
Bor i timmerhus från 1832 och skulle vilja inflika att skarvar och hörn är där du absolut ska lägga krutet. Anslutning golv/vägg och vägg/golv även genomgående balkar bär ses över. Stoppa blåst innan isoleringen.
Tror även det blir helt okej med Cellplast-osb-gips. Jag hade reglar liggande 45-stående 45-osb-gips.

Fundera även på slutligt ytskikt i varje rum. Huset kanske förtjänar pärlspont eller Råspont som inre ytskikt. Då är det onödigt med osb/gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.