Efter 3 år så har det blivit gröna fläckar på vitputsad fasad.
Huset är byggt i lättbetong med glasfiberarmerad putssystem typ STO Nordic. Problemet finns bara på husets fasad mot norr.

Huset ligger kustnära så det finns en del fukt i luften stora dela av året. Jag jämför med andra liknande hus som är byggda ungefär vid samma tidpunkt i området och där kan kan man inte se något av detta problem.
Är det någon typ av fasat som är känslig för detta och kräver någon form av underhåll eller så är det något som blivit fel vi uppförandet av huset. Huset har takutsprång.

Någon som har koll på sånt ?

Se bild:
https://drive.google.com/file/d/1kTU1z0GEgLPcv_hIiKXGZ3U3gXfXpvan/view?usp=sharing
 
Det är alger, tvätta bort med JAPE grön-fri eller blanda egen cocktail med bensaltensid.

Varför bara ert hus är drabbat har jag inget bra svar på, kanske är det bättre isolerat?
 
Ja kanske bättre isolerat!? hehe. Är lite osäker på detaljerna på det hela men mellan lättbetongen och putsen finns väl ingen isolering. Lite tråkigt att isf behöva tvätta fasaden lite då och då.
Tack för tips och svar .

/
 
Asch, grönalger, så fort det blir mer sol och torrare så syns de inte. De syns under den blöta kalla årstiden och sen märks de inte. Går inte att hålla på att tvätta bort sånt hela tiden. Jag bor i Skåne och skulle man tvätta bort grönalger, då skulle vi inte få göra annat på vårt hus, vårt plank, våra hängrännor och stuprör, och allt annat.
 
Ja man kanske får gilla läget. Lite märkligt att det bara syns på min hydda i området. Men det viktiga är att det inte är någon fuktskada. :)
 
Det har mkt med läge, vind och skugga att göra. Men är inte farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.