Syns det med blotta ögat om ett golv eller lim innehåller asbest? Bor i en lägenhet byggd -58. Det verkar ligga både en gammal linoleummatta överst och någon form av plastmatta under. Och något typ av papp underst. På måndag kommer en golvfirma och ska lägga nytt golv. Jag oroar mig för asbest, han som var här och beslutade golvet skar ut en bit av golvet och sa att asbest inte ser ut så här. Asbest är oftast gula plattor? Han sa också att de inte är experter men har gått en kurs.. ingav inte någon direkt trygghet. Bor i hyresrätt och vet inte om jag kan kräva någon provtagning på golven som ska rivas innan det görs. Har både litet barn och bebis hemma och vill inte utsätta de för asbest.

Hoppas någon kunnig kan svara!
 
  • Ett hörn av ett gammalt golv med synliga skikt av möjligtvis linoleum och papp, vilket ger intrycket av slitage och ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppskuren golvsektion som visar äldre linoleummatta ovanpå plastmatta, med synlig pappskikt undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det mörka är en papp så tror jag inte du behöver oroa dig. Det man brukar prata om asbest med golv, är limmet.

Det fanns s.k "svartlim" som kunde innehålla asbest. Det limmet siter stenhårt, och därför blir det också en del lösa fibrer när det tas bort.
 
Det finns även asbest som armering i själva mattan.


M Maria787 skrev:
Syns det med blotta ögat om ett golv eller lim innehåller asbest?
Nej. En van betraktare kan säkert se om det är en produkt som brukar innehålla asbest, men för att vara säker krävs en analys.
 
  • Gilla
Matte84 och 2 till
  • Laddar…
@Hemmapularen
Om det är en grå papp längst under mot betongen så kan den pappen vara asbest-papp! Den är i stort sett gjord av ren asbest och inte bundet till något annat material, och är vanligtvis grå!!
Ge inte sådana råd om du inte är 100% säker.
Är TS minsta osäker så skicka på analys!
 
Bild av undersidan av vinylmatta med grå asbestkartong som skikt under vinyllagret, tillverkad före 1977. Flera Svenska tillverkare använde sig av asbest som stabil och brandhärdig bas för vinylmattor
Bit av en vinylmatta med asbestkartong, detaljbild av fibrer, på en blå bakgrund med en myntreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Tack för alla svar. Brukar asbestpapp sitta fast mot undersidan av plastmattan eller kan den ligga löst under? Går det att se skillnad på asbestpapp och lumppapp? Golvfirman sa att de kan skicka in prov och få svar på 15 minuter om golvet innehåller asbest. Har insisterat på att de ska göra det, de hävdar fortfarande att asbest ser ut på ett visst sätt. Vet inte om jag gör bort mig om jag kräver en analys om det klart och tydligt syns att golvet inte innehåller asbest?
 
Den asbestkartong jag visade på bild är en del av själva mattan.
Ser inget på dina bilder som jag tycker indikerar asbest, men vill du vara helt säker ska du kolla, du gör inte bort dig
 
  • Gilla
Hairredundant
  • Laddar…
M Maria787 skrev:
Tack för alla svar. Brukar asbestpapp sitta fast mot undersidan av plastmattan eller kan den ligga löst under? Går det att se skillnad på asbestpapp och lumppapp? Golvfirman sa att de kan skicka in prov och få svar på 15 minuter om golvet innehåller asbest. Har insisterat på att de ska göra det, de hävdar fortfarande att asbest ser ut på ett visst sätt. Vet inte om jag gör bort mig om jag kräver en analys om det klart och tydligt syns att golvet inte innehåller asbest?
Olika skulle jag säga. Det finns mattor med flera skikt där lagret under själva mattan innehåller asbest, och sen den pappen du tänker på brukar vara limmad mot betongen.
Den knäcks väldigt lätt så det blir små bitar.
I allafall de gånger jag har varit med om det.
 
hscn hscn skrev:
Den asbestkartong jag visade på bild är en del av själva mattan.
Ser inget på dina bilder som jag tycker indikerar asbest, men vill du vara helt säker ska du kolla, du gör inte bort dig

Är det här svartlim? Det luktar typ tjära. Har läst om tjärlim, är det samma sak som svartlim?
 
  • Gammalt, möjligen svartlim, på ett betonggolv med rester av lim och slitna spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maria787 skrev:
Är det här svartlim? Det luktar typ tjära. Har läst om tjärlim, är det samma sak som svartlim?
Är vad jag kallar svartlim, kan tänka mig att det haft/har lite olika benämningar, det luktar mycket riktigt tjära.
Innehåller ofta asbest
 
Omöjligt att ha någon åsikt om "farlighetsgraden" utifrån bilder.
Finns dock ingen anledning att drabbas av panik. Asbest innebär en risk men det är huvudsakligen de som haft mycket asbest i sin arbetsmiljö som blivit sjuka. Jag vill inte ge några råd men personligen skulle jag nog måla golvet med någon färg som binder ytskiktet innan jag lade klickgolv. Ett flytande golv fjädrar alltid lite, kan göra så att eventuella fibrer kommer ut med de små luftströmmar som bildas.
Är du väldigt orolig kan du kanske ta kontakt med miljökontoret i din kommun för råd?
 
Fibrerna är till största delen bundna i limmet, så riskerna för någon större exponering är väldigt små. Börja med att skicka ett prov på analys så vet ni om ni behöver göra något över huvud taget.
 
Tack för svaren! Ju mer jag googlar ju mer paranoia för asbest får jag hoppas att det inte är någon fara
 
  • Gilla
Krutkrister
  • Laddar…
M Maria787 skrev:
Ju mer jag googlar ju mer paranoia för asbest får jag
Som vanligt med detta, sluta googla asbest är nog det bästa rådet.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.