fia_mstd fia_mstd skrev:
är det alltså en god i idé att välja treglasfönster iställlet för 2-glas när de nu ändå måste bytas. Right?
Ja, varför inte?

När du byter däck på bilen tar du väl de bästa som finns på marknaden, eller?
Eller nöjer du dig med det som är näst bäst?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, varför inte?

När du byter däck på bilen tar du väl de bästa som finns på marknaden, eller?
Eller nöjer du dig med det som är näst bäst?
:oops::oops:
 
Jag blåser liv i den här frågeställningen. 2 eller 3-glas?

3-glas isolerar väl såklart bäst. Men det är ju förbaskat klumpiga fönster. Tunga och tjocka. Ska man ha någon spröjs eller avdelare så ser det ju inte klokt ut. 2glas är ju nättare och ser helt klart bättre ut.

Är det motiverat att gå på 3-glas om det handlar om ett hus byggt 1972?
 
För egen del utan golvvärme så blev golven behagligare utan kallras.
Som tidigare beskrivet finns 2 glas argonfyllda med samma värden.

Att bara byta för att spara pengar, så lär du få bli gammal.
Jag hatar kalla fötter.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Fick du alltså kallras med 2-glas men inte med 3-glas? Eller vad?

Är det inte argon (eller motsvarande) i alla kassetter oavsett antalet glas?
 
O Olf Oggler skrev:
3-glas isolerar väl såklart bäst. Men det är ju förbaskat klumpiga fönster. Tunga och tjocka. Ska man ha någon spröjs eller avdelare så ser det ju inte klokt ut. 2glas är ju nättare och ser helt klart bättre ut.
Tvåglas eller treglas är väl knappast den största frågan när det gäller gamla spröjsade fönster. Jag tycker inte att det ser klokt ut när moderna fönster har en låtsasspröjs. Men är det ett nyare hus där man inte väntar sig spröjs stör det mindre med klumpiga fönster.
O Olf Oggler skrev:
Är det motiverat att gå på 3-glas om det handlar om ett hus byggt 1972?
Du skriver ingenting om orsaken till att du skall köpa fönster. Men om huset är från 1972 är det gissningsvis inga spröjs att fundera på. För egen del vill jag ha bra isolervärde om jag skall köpa nya fönster och det inte gäller byggnadsvård. Den större frågan för min del är snarare om jag skall byta fönstren.
 
Jag ska byta fönster för att en del fönster är dåliga. Och för att jag har en del terrassdörrar som är felplacerade och små. Och då tänkte jag passa på att omgestalta kåken en aning.

Spröjs är inte att utesluta. Oavsett vad vill jag ha snygga fönster. Ska man göra ändringar på ett hus så är det lika bra att varje ändring blir en förbättring.

Men min egentliga fråga är närmast: Måste kan slå knut på sig själv och försöka hitta snygga 3-glasfönster, vilket verkar vara svårt, när det verkar vara betydligt lättare att hitta snygga 2-glasfönster? Det känns som att skillnaden i isolering förmodligen är ganska liten.
 
Hittar du tvåglas, men inte treglas som duger åt dig är väl valet enkelt? När jag i höstas köpte två nya fönster och en ytterdörr så hittade jag treglasfönster jag var nöjd med. Men ytterdörren fick bli med tvåglaskassett eftersom jag inte hittade en som passade mig med lika bra isolervärde som fönstren. Isolervärdet brukar framgå på tillverkarens hemsida.
 
Kolla med fönstertillverkarna om vad de rekommendera. När vi bytte fönster så sa de att vi skulle ha 2-glas pga där vi bor, för skulle vi välja 3-glas hade vi fått kondens/imma på det yttre glaset.
 
För att vara lite mera konkret så är jag lite nyfiken på Kronfönsters serie so heter sekel. Men detta skriver jag utan att ha sett fönsterna på verkligheten. Jag bor i uppsala. Och tydligen måste jag åka ända till Växjö för att så se ett fönster i verkligheten. Mkt irriterande.

Ett annat fönster som jag är lite nyfiken på är Elits Duo. Det verkar vara lite liknande koncept. Men det gick inte att få tvåfärgat.
 
O Olf Oggler skrev:
Fick du alltså kallras med 2-glas men inte med 3-glas? Eller vad?

Är det inte argon (eller motsvarande) i alla kassetter oavsett antalet glas?
Det var gamla fönster sedan 1932 så ingen argon i mellan utan vadd och ett saltkar i mellan.
På sommaren togs innerfönster ur och monterades och tejpades på hösten. Men i bra skick.
Numera är det treglas och vattenburna element i stället för de gamla brödrostarna
 
Bara för att förtydliga. När jag jämför 2 och 3 glas så pratar jag alltså om moderna kassetter i bägge fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.