Jag har detta:
  • CTC Eco-EL elpanna (låg modell) version 1 som är ca 16 år gammal
  • CTC Eco-Part 7kw bergvärmepump (den fristående modellen) ca 16 år gammal
Jag kör detta på endast värmepumpsdrift, alltså 0 kW tillsats i normaldrift.
Inne och ute-givare monterade.

Uppvärmning av huset har fungerat bra och aldrig under 2 grader i borran (150m).
Det enda irriterande problemet jag har är att vid 12-17 grader (typ) och systemet flyt-reglerar så ger inte pumpen ut tillräckligt för att varmt vattnet så det ger vettig temp på tappvattnet (jag är lågförbrukare) och då är väl tanken att man ska komplettera med tillsatts-el som jag inte vill göra.

Nu frågan:
Eftersom jag tror pumpen ger upp när som helst funderar jag på att behålla El-pannan för jag gissar den kan hålla många år ännu och köpa en ny CTC Eco-part som jag ansluter till pannan.
Köper en CTC Basic Display för fastkondensering av pumpen och laddar tanken till 56 grader via fastkondensering och låter den gamla pannan sköta värmen i huset.

Då slipper jag dålig värme på tappvattnet när det är ljumt ute, slipper använda el-tillsats och sliter mer på den gamla el-pannan (som byts mot en CTC zenith när det är dags).

Verkar det vettigt eller förlorar jag för mycket på fastkondensering?
Sparar ju in 35k plus montage på en ny panna får väl tas med i beräkning.
Tacksam för kommentarer.
 
Du förlorar på att köra fast kondensering jämfört med vad flytande kondensering + extra spets av varmvattnet kostar. Dessutom sliter det mer på värmepumpen att alltid jobba med hög temperatur.

Jag hade antingen bytt ut allt ihop till en helhetslösning med moderna prylar anpassade för varandra och ett riktigt styrsystem eller kopplat in den nya värmepumpen som den gamla, kört flytande kondensering för husvärmen i nedre delen av pannan och spetsat med elpatron i den övre.
Med lite tur är en ny värmepump så pass mycket bättre att det inte blir någon större merkostnad...
 
Hej,
Vågar någon gissa på hur mycket man förlorar i energi på fastkondensering?
Marginalen plus förslitningen ska ju motsvara kostnaden för en ny panna som ligger runt 33000 plus installation.
 
Finns det något case med siffror att räkna på?
 
Nja, vet inte riktigt det men jag förbrukar ca 13-14000kWh per år och då kör jag endast med värmepumpen, ingen el-tillsats alls i praktiken, men med flytkondensering.

Nu tänkte jag fastkondensera istället och även det utan el-tillsats..
Kan det ge någon ledtråd?
 
Ja 13-14 MWh/år total förbrukning är verkligen inget att vara bekymrad över. Räknar med max 55 grader framledningstemperatur i dimensioneringsprogrammet och får fram att fast kondensering ökar elförbrukningen med runt 2 MWh/år.
 
J Josth skrev:
fast kondensering ökar elförbrukningen med runt 2 MWh/år.
Finns nog olika uppfattningar om det, allt är inte guld som glimmar, ta bara kostnaderna för inköp, nästan dubbla priserna mellan inverters som det så vackert heter och ska vara så bra och vanlig VP raka spåret, det är många Kw man får den merkostnaden, så tänka kortsynt är inte bra, men långt är bättre, tänker då mer på all lullull som sitter i en inverter som kan bråka och måste bytas ut. Kostar stora pengar i delar
 
Man brukar säga att fast kondensering är ca 30% dyrare. Men det beror ju på vad man behöver för framledningstemperatur vid flytande kondensering, hur mycket varmvatten man gör av med, etc...
 
J jonaserik skrev:
Finns nog olika uppfattningar om det, allt är inte guld som glimmar, ta bara kostnaderna för inköp, nästan dubbla priserna mellan inverters som det så vackert heter och ska vara så bra och vanlig VP raka spåret, det är många Kw man får den merkostnaden, så tänka kortsynt är inte bra, men långt är bättre, tänker då mer på all lullull som sitter i en inverter som kan bråka och måste bytas ut. Kostar stora pengar i delar
En inverter bergvärmepump är ju knappast dubbel så dyr i inköp.
 
J jonaserik skrev:
Finns nog olika uppfattningar om det, allt är inte guld som glimmar, ta bara kostnaderna för inköp, nästan dubbla priserna mellan inverters som det så vackert heter och ska vara så bra och vanlig VP raka spåret, det är många Kw man får den merkostnaden, så tänka kortsynt är inte bra, men långt är bättre, tänker då mer på all lullull som sitter i en inverter som kan bråka och måste bytas ut. Kostar stora pengar i delar
Hur kom inverter in i diskussionen? Frågan var väl fast eller flytande kondensering?
 
useless useless skrev:
Hur kom inverter in i diskussionen? Frågan var väl fast eller flytande kondensering?
OK normalt pratas det allitid om flytande kondensering och då gälls att en inverter har flytande kondenseringen, uttempen varierar med varvtalet på kompressorn och fast med en vanlig VP och mest då med kolvtyp. Lämnar samma effekt konstat då den går med samma varvtal. NU är det inte detta med sanningen, Alla VP har flytande kondensering , sen i vad den består är inte skrivet i sten. En VP arbetar med ökande/minskande temp och då flyter kondenseringen omkring ett värde som är för just den tempen som behövs.så lite överkurs att säga flytande respektive inte flytande ( vad det nu är ) är lite av försäljarsnack Å vad bra
 
@jonaserik Förstår inte allt du skriver.

Försäljarsnack?

Det är väl rätt vedertaget vad fast och flytande kondesering är?

TS. Du skriver att du ska köra fast mot din tank och sen ska din gamla panna sköta värmen till huset? Det förstod jag inte riktigt vad du menar.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Förstår inte allt du skriver.

Försäljarsnack?
Vet inte om du är så gammal att du varit med från början av VP tillkomst,först fanns det inte annat än en kompressor som gick efter till/från temperaturer, senare kom det med varvtalstyrda som var så otroligt bra enligt fabrikanterna. Kan hålla med om en del av det, men sväljer inte allt som sades i detta, stora problem uppstod med regleringen av VP, ( klart barnsjukdomar finns på allt ) men att trassla till det med en så massa lullull av datateknik som nu är , en vanlig konsument har nästan inte en chans att
att göra något, allt ska skötas av datan med styrningarna av allt. Att då bygga in en massa och framföra att vår VP sköter allt och ställer in sig efter hus och behov är nog att ta i . Då är det bara att installera en VP, trycka knappen och gå och lägga sig, VP sköter allt , jag behöver inte bry mig.och då ska alla hus vara exakt lika med flöden och värmebehov i vårt avlånga land.
Utopi att ha en sådan inställning
 
Hej,
Ursäkta om jag krånglar till det.
Jag har en gammal CTC elpanna och en 7kW Eco-part bergborra.
Installationen är ca 17 åt så pumpen lär bryta ihop snart.
Idag sköter min CTC Ecoheat kontrollen av inomhustemperatur mha inne och utegivare.
Sedan startar El-pannan värmepumpen vid behov, och eftersom jag stängt av tillsats-el är det ofta.

Det jag frågar är:
CTC säger att om min pump går sönder (troligt pga ålder) så måste jag byta el-panna (som sannolikt håller mycket längre) eftersom de nya värmepumparna inte kan styras av en Version 1 CTC elpanna.

Vill jag behålla CTC Version1 elpanna med ny värmepump behövs en styrdel för några hundra som fastkondenserar (56 grader när returen sjunker till nån nivå).
Alltså, min elpanna mäter ute/inne-temp idag och skickar upp en stigare som ger mig 20 grader.
Den styr oxå pumpens start och stopp - detta kan den inte gör med en moder ecoheat.. den måste då fastkondensera elpannan.
Min elpanna styr hela huset idag och tänkte fortsätta med det.. men då blir det inte flytande kondensering som jag har dag för den gamla pannan kan inte "prata" med den nya pumpen...

Hoppas det blev mer tydligt.
 
Det går att koppla en L/V och nästan vad som helst mot innerdelen om du tar värmen från den genom en form av shuntning, då blir det bara ON/OFF som styrs via max/min termostat på VP, normalt så stoppar dom på returtempen till VP för att inte högtryckskontrollen ska lösa ut och startar på en mintemp som ställs in, fungerar bra, klart det finns olika aspekter på det i detta forum, men för att komma billigt undan få tag i en ON/OFF och anslut, det kan du göra själv då det är bara vatten och el som ska kopplas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.