emil.z800 emil.z800 skrev:
Oki nä brukar aldrig röra utan går förbi men känns olustigt för man vet ju inte om någon varit där innan och petat. Gällande garaget där dem kommer sanera röret, finns det risk att jag ändå kommer andas in asbest där? Någon nämnde ovan att även om man sanerar efter konstens alla regler så finns det ändå kvar i luften. Funderar på spruta vatten på väggar och tak, golv efter saneringen. Men frågan är ju bara om väggarna med putsen klarar det
ja men återigen, asbest finns i luften helt naturligt......inte bara där man hittat asbest. Du kan sila en kubikmeter luft precis vart som helst och du kommer att hitta åtskilliga farliga ämnen om än i väldigt små koncentrationer. Sanerar man ett område så måste man släppa saken, man kan inte gå och tänka på att de missat nåt för det har de garanterat gjort. Man kan inte sanera bort ett ämne till 100% utan man gör det man kan. Sen anser man att det som är kvar inte är värre än vad som finns omkring oss normalt.
 
emil.z800 emil.z800 skrev:
Oki nä brukar aldrig röra utan går förbi men känns olustigt för man vet ju inte om någon varit där innan och petat. Gällande garaget där dem kommer sanera röret, finns det risk att jag ändå kommer andas in asbest där? Någon nämnde ovan att även om man sanerar efter konstens alla regler så finns det ändå kvar i luften. Funderar på spruta vatten på väggar och tak, golv efter saneringen. Men frågan är ju bara om väggarna med putsen klarar det

Som sagt var; Det finns minst lika mycket asbest i luften ute på gatan som i ditt garage. Du kan inte sluta andas, men du kan förhoppningsvis sluta oroa dig för irrelevanta faror.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
och kom ihåg att O2 (syrgas) och UV (solljus) är synnerligen skadliga och orsakar oräkneliga dödsfall.
Ska man vara rädd? Nä.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
J Jehu skrev:
och kom ihåg att O2 (syrgas) och UV (solljus) är synnerligen skadliga och orsakar oräkneliga dödsfall.
Ska man vara rädd? Nä.
Min mamma dog en plågsam död efter 5 års kamp mot malignt melanom. Tycker du det är bra råd att inte bry sig om känd fakta, som att UV-strålning orsakar olika former av hudcancer och asbest lungcancer? Att vara rädd är bra och får folk att stanna upp och tänka efter och inte sola vettlöst eller riva asbest utan skydd.
Syrgas är helt ofarligt och livsnödvändigt i normala koncentrationer så varför du blandar in det förstår jag inte.
 
  • Gilla
rusta och 1 till
  • Laddar…
Ozon, O₃ är skadligt men inte syrgas. Iallafall inte i normala doser...
 
Staffans2000
useless useless skrev:
Ozon, O₃ är skadligt men inte syrgas. Iallafall inte i normala doser...
Jodå.
Syre påskyndar åldrandet.
 
MultiMan
Utan syre åldras du ännu snabbare. Träfrack inom några minuter.

Är du en anaerob organism som lyckats använda ett tangentbord?
 
  • Gilla
480Mogge
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min mamma dog en plågsam död efter 5 års kamp mot malignt melanom. Tycker du det är bra råd att inte bry sig om känd fakta, som att UV-strålning orsakar olika former av hudcancer och asbest lungcancer? Att vara rädd är bra och får folk att stanna upp och tänka efter och inte sola vettlöst eller riva asbest utan skydd.
Syrgas är helt ofarligt och livsnödvändigt i normala koncentrationer så varför du blandar in det förstår jag inte.
Skrev jag att vi inte ska skydda oss? Använd solskydd med bra faktor. Jobbar du med skadliga ämnen som asbest, använd skydd och följ anvisningarna.
Däremot ska vi inte ligga sömnlösa av rädsla.

Syrgas är så reaktivt att för tidigt födda spädbarn får skador på lungans slemhinnor om de inte läggs i kuvös med nedreglerad syrenivå.
Ta en tugga ur ett äpple och du kan se hur snabbt det blir brunt av oxidation.
Finns det syre finns det också fria radikaler som attackerar allt i sin omgivning, även DNA.
Därav vurmen för antioxidanter.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Eftersom vi redan är inne på "farligheter" i vardagen, så borde man ju även slå ett slag för kvartsdammet. Undrar hur många som tar på sig en ordentlig mask, har luftrenare och sanerar när de borrar för att sätta upp någon tavla eller lampa i sin lägenhets- eller källarvägg. Det är nästan lika många som dör till följd av kvartsdamm som av asbest, men folk verkar inte lika nojiga över det...

Eller de cancerogena ämnen som frigörs när du ställer dig och kapar en regel med din såg hemma i garaget.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Anledningen att vi får mesoteliom och andra former av cancer är inte att hälsan generellt blivit sämre.
Inte att omgivningen vi rör oss i blivit farligare, att vi blivit mindre motståndskraftiga eller att sjukvården gått bakåt,

Det finns bara en anledning - att vi lever längre.
Det tar decennier för de flesta former av cancer att utvecklas.
För tvåhundra år sedan var medellivslängden 35 år. Vid den åldern har väldigt få hunnit utveckla tumörer.
När den steg till 50 och 60 började cancer bli en vanlig dödsorsak.
Idag kan vi bota det mesta i form av infektioner och hjärtinfarkt har god prognos.
Men vid 70 och 80 års ålder har en god del av oss fått cancer.
Således har jag cancer, i prostata, liksom hälften av alla åttioåriga gubbar.
Den goda nyheten är att vi numera har bra behandling mot cancer.
 
Ha ha, så att vi importerade mest asbest 1960 resp 1970 har inget med utfallet att göra?
Att slavar som bröt asbest under den egyptiska forntiden dog av skadorna i gruvorna, hur kopplar man det till dagens livslängd?
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
Men sluta nojja över asbest nu! Vi kommer att dö av coronaviruset betydligt snabbare!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.