någon som vet om det finns nån norm för hur mycket kalk det får finnas i vattnet, hur man mäter det, och om kommunen har någon skyldighet att hålla koll på det här...
 
Kalkhalt mäts oftast i "Tyska grader" dh....
ur hälsosynpunkt ÄR kalk nyttigt.... åderförkalkning tex är åderförfettning!!!! inget med kalk alltså. Däremot finns säkra studier som visar att kalk i vattnet ger visst skydd mot hjärtsjukdomar.
Man avhärdar hög kalkhalt genom jonbyte... kalkjonen byts ut mot calcium... man använder
salt..... men tyvärr binds även nyttiga minreraler mm till kalken... så även det tas bort....
åtminstone en stor del av det "nyttiga"
Varför avhärdar man då och hur hårt vatten kan man acceptera!?
Normal hårdhet får väl anses vara kring 5-8 tyska grader....
Om vattnet har lägre hårdhet... (mindre än) handlar det oftast om ytvatten (vatten från sjöar)
sånt vatten kan vara aggresivt för kopparledningar (beroende på andra saker tex ph-värde) och kan därför va tveksamt ur hälsosynpunkt...... då tillsätter man kalk i kommunens reningsverk.... för att få lagom kalkhalt (hårdhet).
Har man hög kalkhalt tex 10 och mera är det främst varmvattenberedarens elslingor som brinner upp pga kalkbeläggning som tillslut isolerar så mycket så dom överhettas....
även estetiskt är det ett bekymmer med kalkfläckar på tex glas.
Hmmmm din fråga..... jag tror inte det finns nån norm isåfall rekommendation..... jag tror det finns kommuner som levererar ut vatten som håller en bit över 10 Tyska graders hårdhet.....
det vattnet är godare och nyttigare..... men ställer till bekymmer som jag nämt ovan men kan även ge avlagringar i rör, men oftast heta ytor.. och vid avdunstning....
Ny har jag bara resonerat kring kommunalt vatten och jag gissar att du har kommunalt...
Har man enskild vattentäkt då är det helt upp till den enskilde. (jag har själv 10-12 tyska) utan problem.
Vad kan man göra.... beredaren löser man genom att köpa en med utvändig mantel som värmer vattnet istället för invändig elpatron.....
Om man har enskild vattentäkt och avhärdar vattnet rekommenderar många att man sätter in en extra vattenkran för oavhärdat vatten i köket för dricksvatten kaffe matlagning mm. pga av nyttigheterna enligt ovan...
Ring va-verket fråga vad dom kör ut för hårdhet....
mycket om lite... undrar iofs vilka bekymmer kalken ger!?
 
Oj tack för bra svar... bekymret är att allting är vitt. Hur mår då ledningar å rör mm...?
 
Det är ingen fara för rören men det kan bli problem i kaffebryggaren och ångstrykjärnet. Är det riktigt tunga mängder kan tvättmaskin och diskmaskin becka igen, men då är det så mycket att vattnet knappt är tjänligt.
 
Hur gör de på Gotland t.ex.? Hyrde en stuga för ett par år sedan där vattnet var väldigt kalkrikt. Torkade man av badrumsspegeln eller diskbänken blev det en beläggning kvar när det torkat.
 
KarlXII skrev:
Det är ingen fara för rören men det kan bli problem i kaffebryggaren och ångstrykjärnet. Är det riktigt tunga mängder kan tvättmaskin och diskmaskin becka igen, men då är det så mycket att vattnet knappt är tjänligt.
Jaha du vise man ;) Hur säker är du på det där?? Här ser nydiskade kastruller ut som nåt som nån med mjäll haft på huvet.
 
...och bli problem i duschen. Har själv bott i kalkhaltiga Uppsala, där de små hålen i duschmunstycket beckade igen titt som tätt. Går i och för sig och byta rätt lätt. Och avlagringarna i vattenkastrullerna var oförglömliga! Men ingen talade om att vattnet skulle vara otjänligt för det. ;)
 
Nu när vi är inne på kalk i vattnet så tänkte jag komma med ett tips på hur man kan få bort det. Ok, det uppenbara är att man skaffar en avhärdare men om man inte gjort det ännu och har duschen full med kalk så funkar det jättebra med sånt där "svarvspån" (eller vad det nu kallas) som man kan köpa för att rengöra kastruller och liknande.
Svarvspånet kräver visserligen en smula muskelkraft med det gick snabbare och gav bättre resultat än de kemikalier som jag testade.
 
General Failure skrev:
"svarvspån" (eller vad det nu kallas)
= Svinto. Kan det va de du menar ???
 
Immobil skrev:
= Svinto. Kan det va de du menar ???
Nix, men man hittar nog svarvspånet i närheten av Svinto i affären. Det ser ut som spånet som det blir när man svarvar ett metallstycke. (Jag provade för övrigt Svinto också men det fungerade inte lika bra)

 
Duschmunstycken med gummipluppar i strilen är kanske en lösning, då kalkavlagringarna kan "gnuggas" ur?
/Ulle
 
problemen kommer om vattnet avdunstar.... då lämnar det kalkfläckat efter sig....
eller där det upphettas kraftigt, tex på elpatroner inne i VVB.
Det brukar gå bra i rör.... har iofs sett relativt kraftig kalkbeläggning i rör oxå, men inget som störde flödet väsentligt.... däremot " kapslar" det in kopparn som inte
alls är bra om den "urlakas"..... det kan hända om man har för "mjukt" vatten....

Gäller särskilt på varmvattensidan, därför skall man aldrig använda varmvatten till konsumtionsvatten..... ettgreppsblandare är lite luriga där många lyfter nog bara armen på armaturen och blandar därmed in varmvatten omedvetet..... och därmed får man i sig mycket höga koncentrationer koppar..... jag vet omnågra sådana fall där ohälsa uppkommit.....
Skall väl inte skrämma upp er för mycket... men ni som har enskild vattentäkt... är vattnet mjukt samtidigt som det har lågt PH då ska ni absolut inte använda varmvattnet.... och kolla så tex barnen först drar kranen mot kallt och sen spolar en stund..... kopprn urlakas ju när vattnet står still..... spolar man en stund sjunker koncentrationen snabbt......
Varför håller då varmvattnet mycket koppar.... jo dom flesta varmvattenberedarna är kopprmantlade..... där måste man ju spola flera hundra liter för att få ned koncentrationen....

Och som sagt... kalken ÄR nyttig den hindrar tom hjärtsjukdomar och den "bär"
nyttiga mineraler som oxå dom försvinner vid avhärdning......
Som sagt estetiskt är det ett bekymmer som nämnts men bättre det än hjärtinfarkt.....
(lite väl krasst kanske)...

Studien jag åsyftar var från två mycket stora städer i England, där den ena hade kalkhaltigt vatten och den andra hade mjukt ytvatten som var "kalkfattigt".
Resultatet var att man hade signifikant mindre hjärtsjukdomar i staden med kalkhaltigt vatten..


Därav rekommendationen om oavhärdat vatten för konsumtion, om man har avhärdare.


Problemen med kalken då::::
Tyvärr får man pilla med strålsamlarna på blandarna då o då... stålborste o sen tryckluft.
Duscmunstycket likaså..... (ättika funka oxå rätt bra) för att inte tala om kaffebryggarn som låter som en ångmaskin....
till stykjärnet måste man använda avhärdat...
Men allt det beror på upphettning/kontakt med syre/avdunstning, inne i rören är det inte nån större risk........

urschääääkta att jag halkade över på koppar, men det ÄR ett hälsoproblem i en del fall...
Jag påstår att kalk aldrig är det utan tvärtom nyttigt.... men ett elände ur estetisk synpunkt iofs.

Tacka vet jag vatten ur kran för ca1 öre/liter mot bordsvatten för tio spänn/liter!!!!!
Vi har ett av världens bästa dricksvatten i våra kranar..

 
Välkommen över till mig på en kopp silverte ska du få se hur ***** bra det är...:)

Sorry...jag är bara BITTER!
 
Jo, det varierar mycket runt om i landet hur vattnet smakar... :p
Flyttade från kalken i Uppsala till Vinäs (i Dalarna) och de började köra ner "vårt" vatten till innekrogarna i Stockholm, på flaska. Men nu är det nog inte inne längre. Men gott är det!
 
Hm Bertil, du verkar påläst, jag tror jag litar på dej och köper nya köksmöbler istället ;). Tack ska du ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.