Hej, har länge velat byta ut dörrarna i min lägenhet mot spegeldörrar och nu har en av dörrarna i lägenheten gått sönder så då tänkte jag att det kunde bli ett trevligt projekt för mig och min far att ordna som en aktivitet ihop.
Sammanlagt är det 6 dörrar som måste tillverkas i 3 olika mått och inget av dem verkar vara standard då lägenheten är lite äldre. Jag söker därför efter någon bra guide som beskriver hur man gör, samt tips i allmänt.

Jag är en glad amatör, har lite verkstadsvana men har inte arbetat med det professionellt. Jag har tillgång till en maskinpark med planhyvel, rikthyvel, bandslip, skivslip, cirkelsåg med bord, bandsåg, pelarborr och vertikalhyvel. Har även en del handverktyg, bland annat en överhandsfräs och limknektar.

Jag har även en allmän fråga. Det finns billigare dörrar som är lite överdimensionerade, men om man sågar av en cm i botten och en cm i toppen så bör de passa. Är det mer värt att göra så med avseende på tid/pengar/komplexitet? Kommer det se dumt ut?
 
Redigerat:
Att korta in färdiga dörrar måste vara mycket enklare om resultatet blir bra. Annars verkar du sakna den viktigaste maskinen om du ska göra många spegeldörrar, nämligen bordsfräsen. Med hjälp av en sådan och rätt uppsättning stål är det inte så svårt. Sök bland tillverkarna av frässtål så kanske du hittar en handledning. Jag har för mig att jag har sett det även om det var länge sedan. Det finns nog inga svenska, men däremot tyska och österrikiska. Leta även efter amerikanska.
 
J justusandersson skrev:
Annars verkar du sakna den viktigaste maskinen om du ska göra många spegeldörrar, nämligen bordsfräsen. Med h
J justusandersson skrev:
Att korta in färdiga dörrar måste vara mycket enklare om resultatet blir bra.
Bordsfräs finns, även en stor uppsättning stål. Vet att någon gjorde köksskåp av spegelvariant i den verkstaden och lämnade kvar skären bland annat. Det var den jag menade med vertikalfräs, hehe. Amatör, som sagt.

Det jag är orolig över är att resultatet ska bli dåligt med en sådan lösning. Att det blir osymmetrisk och att det syns. Brat ips, ska titta om jag hittar något hos tillverkarna.
 
Med vertikalfräs trodde jag du menade överfräs, men jag kan blanda ihop beteckningarna också. Då är det ju bara att tuta och köra. Det låter som ett roligt far och son projekt. Med riktiga maskiner och en viss noggrannhet tror jag inte du behöver vara så orolig för resultatet. Det viktiga är att spegarna kan röra sig i ramarna.
 
J justusandersson skrev:
Med vertikalfräs trodde jag du menade överfräs, men jag kan blanda ihop beteckningarna också. Då är det ju bara att tuta och köra. Det låter som ett roligt far och son projekt. Med riktiga maskiner och en viss noggrannhet tror jag inte du behöver vara så orolig för resultatet. Det viktiga är att spegarna kan röra sig i ramarna.
Ja det är lite så jag tänker. Finns det någon bra guide på hur man gör speglarna? Tips på material?
 
Jag tror att det är fur som gäller. Lövträ blir för tungt och gran är svårbearbetat. Jag vet att det finns handböcker, men då ffår man nog leta på antikvariat alternativt googla på bokbörsen (begagnade böcker) på nätet.
 
T
Jag skulle säga att det är klart möjligt med den maskinpark du har att bygga spegeldörrar, för att inte säga att du har alla verktyg du behöver (även om du behöver köpa lite profilstål)

En snabb sökning här på forumet kommer ge dig massor med trådar som handlar om detta. I en av dem så låg t o m ett boktips: Make your own handcrafetd doors and windows

Sen finns det flera snickarkunniga som jobbar med dörrar som brukar dyka upp och ge råd, tex Daniel_N, findus42 och heimlaga.
Har även sett flera personer som gjort egna spröjsade fönster och principen är ju densamma med sammanfogning.

En liten fråga bara: Skulle ni inte kunna laga de befintliga dörrarna? (om du funderar på en snabbare/billigare lösning?)

Att kapa en nytillverkad spegeldörr med träram (och inte MDF/kartong+board) brukar inte vara något problem så länge inte ramstyckena minskas fööör mycket. Bra ofta då att ta lite i över- och underkant och inte allt på ett ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.