Hej, vi ska sälja vårt hus och står nu och väljer mäklare.
Finns det någon som har en smart räknesnurra för beräkning inför förhandling med de olika mäklarna? Hittar massor med info om att köpa hus - men att sälja är det inte lika fullmatat med.
Tar tacksamt emot alla erfarenheter

Beträffande ersättning - de flesta ligger på en fast ersättning om ca 90-100' samt en procentsats (5-10%) vid försäljning utöver målpris. Sedan tillkommer
- besiktning till en kostnad om 7 500 kronor inkl moms,
- energibesiktning till en kostnad om 2 475 kr inkl moms.
7 800 kr max 1 000 000 kr i försäkringsbelopp

Vad har ni för erfarenheter kring detta med arvode för villa i Stockholm (Bromma)
 
Spontant tycker jag det låter dyrt. Vi sålde för två år sedan (Nacka) och arvodet var 55 000 + 8% över utgångspris. Ungefär samma pris från Länsförsäkringar och Bjurfors.

Jag gjorde en egen kalkyl i Excel, helt enkelt för att kunna jämföra olika utfall.
 
Det går alltid att förhandla med mäklarna. Jag personligen gillar när de har ett grundarvode som är ganska lågt sedan får de 10% över en viss summa.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi sålde lgh i innerstan. pris var mellan 1,25 till 1,75 av målpricet. Eller faktiskt utfall. Vid över målpriset 10 % på överskjutande
 
Det beror förstås på objektet, men utgångspunkten bör vara att mäklaren inte ska ha mer betalt bara för att objektet är dyrare. Det innebär inte mer jobb för mäklaren att sälja ett dyrare (läs mer attraktivt) objekt. Därför är en fast procent på försäljningspriset inte att rekommendera för lite dyrare objekt.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.