Papphammar666 lilllasrne skrev:
I Norge satt jag 4 knappar i en brytare som en 4kant med dipp switsh
Det hade såklart fungerat att göra så om man bara ska ha strömbrytare. Alla dessa ska dimmas med Plejd så de måste också få plats.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Excel
Imponerande!
 
F falkn skrev:
Det hade såklart fungerat att göra så om man bara ska ha strömbrytare. Alla dessa ska dimmas med Plejd så de måste också få plats.
Jag hade tänkt svara: Varför sätter du inte tre dosor med var sin dubbelbrytare. Men skall det vara plejd (eller likvärdigt) bakom så hade inte det heller fungerat.....
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
R roli skrev:
Jag hade tänkt svara: Varför sätter du inte tre dosor med var sin dubbelbrytare. Men skall det vara plejd (eller likvärdigt) bakom så hade inte det heller fungerat.....
Spot lådan är man ändå gipsar om ??
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Spot lådan är man ändå gipsar om ??
Hur hänger det ihop med det som jag skriver i citeringen??
 
  • Haha
nerdybynature
  • Laddar…
R roli skrev:
Jag hade tänkt svara: Varför sätter du inte tre dosor med var sin dubbelbrytare. Men skall det vara plejd (eller likvärdigt) bakom så hade inte det heller fungerat.....
Har inte Plejd stöd för dubbelbrytare?
Jag har nyligen köpt en Shelly 2.5 för utvärdering. Vill kunna styra två olika lampor men utan att behöva byta ut befintlig dubbelbrytare.
 
Ingen aning hur det är med Plejd som TS tänkt använda. Nu sitter ju dosorna redan på plats så jag tror inte TS är intresserad att att ändra.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
R roli skrev:
Hur hänger det ihop med det som jag skriver i citeringen??
Inget utan bara en ytterliga fundering :love:;)
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Spot lådan är man ändå gipsar om ??
Jag funderar fortfarande vad du menar med din text?
 
F falkn skrev:
Haha ja, men finns 3x2 ramar i Exxact-serien ;)
Kommer tända följande där:
  • Fasadbelysning
  • Taklampa kök
  • Downlights kök
  • Taklampa matsal
  • Downlights matsal/vardagsrum
  • Taklampa vardagsrum
[bild]
Vill du inte styra utebelysningen med ett skymningsrelä istället?
 
M Mawe85 skrev:
Vill du inte styra utebelysningen med ett skymningsrelä istället?
Behövs väl inte om man har plejds gateway, den fungerar ju som astrour och styr efter solens upp- och nergång.
 
  • Gilla
EA_73 och 2 till
  • Laddar…
N noordh skrev:
Behövs väl inte om man har plejds gateway, den fungerar ju som astrour och styr efter solens upp- och nergång.
Behöver inte ens ha en gateway, funktionen går att använda ändå.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
nerdybynature nerdybynature skrev:
Har inte Plejd stöd för dubbelbrytare?
Jag har nyligen köpt en Shelly 2.5 för utvärdering. Vill kunna styra två olika lampor men utan att behöva byta ut befintlig dubbelbrytare.
Jo, det finns och kommer även använda sådana på vissa ställen. Problemet är är delvis att det är styrning av 3 olika grupper. Då kan man inte använda samma plejd till det (kan kan man, men inte tillåtet) Många av de här dosorna är avgränsade mot varandra p.g.a. ovan. Utebelysningen är egen grupp, belysning i kök och matsal är en grupp, men belysning i vardagsrum är egen grupp. Sen går det även någon vidarekoppling till eluttag här för att slippa kopplingsdosor, så det behövs lite plats att koppla också. Sen gillar jag symmetrin med att ha samma knappar till allt i hela huset, d.v.s. inga halvknappar. Allt ovan givetvis i samråd med min högst eminenta och något kräsna elektriker :D

M Mawe85 skrev:
Vill du inte styra utebelysningen med ett skymningsrelä istället?
Precis som föregående skriver går allt det att styra i Plejd. Kan även tillägga att övrigt utomhusbelysning som kommer senare (träd, buskar och dylikt) kommer matas från en separat UC i garaget som även tar all ström där inne när vi renoverar den delen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Update
Helgen spenderades i lilla sovrummet på plan 1. Flyttade ju över vårt provisoriska kök härifrån till det större sovrummet tidigare i veckan. Körde sedan på och rev det sista spånet mot garaget samt drog klart elen. Har sedan plastat och gipsat klart väggarna förutom mot badrummet (gipsen tog slut..) och ska precis börja gipsa taket (plast klart).

Blev lite specialgrejer i detta rummet. Ville ju få ner frånluft till källaren för att kunna ventilera tvättstuga samt kommande badrum där. Enda väggen med tillräcklig tjocklek på plan 1 för detta är badrumsväggen med fördelarskåpet (95 regel) så jag knökade in ett 100 rör där. Fick knacka till röret med hammaren för att få det lite mer ovalt, så det fick plats, men det gick bra. Blir sedan ett T-rör direkt i bjälklaget när det kommer ner och inspektionslucka för rensmöjlighet där. All ny vent är nu lämnad i kattvinden så kommer koppla ihop och färdigställa det i samband med takbyte till sommaren då vi även monterar takfläkt o.s.v. Kommer därmed få köra spisfläkten i nya köket på kolfilter tills detta är på plats.

Renoverat rum med oslutade väggar som visar isolering, elektriska installationer och ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frånluftsventilation ner till källare

Drog även klart sista elen till badrummet. Spikade position av vägglampan och drog bort el till handdukstorken. Ska bestämma placering av spottar i tak med så vi kan dra klart och gipsa det taket också. Blev en specialare med vägglampan så satte en kopplingsdosa som hamnar i kommoden där trafon sitter. Får styra denna med tryckknapp och plejd (CTR-01) sedan sitter det inbyggd dimmer i armaturen så dimmring får göras på lampan vid behov.

Renoverat sovrum med isolering, vattenrör och elförberedelser i väggar, och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosa för vägglampa badrum

Drog även klart vattnet till utkastare i garaget. Har dragit ny matning från fördelaren (varmt & kallt) som går upp i skafferiväggen i källaren och kommer sedan upp här i lilla sovrummet. Borrade mig ut och monterade en plywood med plugg och skruv genom asfaboarden mot baksidan av fasadteglet. Satte sedan väggbockstöd på slangen för att fixera.

Isolerad vägg med nyinstallerade rörledningar för kallt och varmt vatten, märkta med KV och VV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten till utkastare i garage
Renoverat rum med isolering i stommarna och synliga rörledningar, arbetsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte detta kändes som en ganska bra lösning. Har ju tyvärr inget avlopp i garaget så blir ingen utslagsback som kanske hade varit önskvärt. Kommer bara montera en spolblandare så man kan koppla in slang där om man vill spola av bilen eller vattna på framsidan. Bara för att förtydliga så är garaget uppvärmt, därav inget behov av självtömmande utkastare.
Kromad FM Mattsson 9000E spolblandare för trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FM Mattsson 9000E Spolblandare

Kör vidare med lite takgips i detta rummet ikväll. Tyvärr kommer även den gipsen ta slut så behöver komplettera där. Får se om vi handlar gips i veckan eller tar det till helgen. Om inte blir det till att börja lite smått med golvläggning i vardagsrummet.
 
Redigerat:
Update
Kört på med lite mer gipsning på plan 1. Nu är allt klart förutom runt dörrarna där jag väntat på nya karmar. Ska hämta dem idag och montera dem samt gipsa klart.
Målat upp lite färgprover i stora sovrummet på plan 1. Har rätt svårt för att bestämma oss. Gillar Tidvatten (längst till höger) men skulle gärna vilja ha den något mörkare.

Vägg med fyra olika färgprover, namngivna med etiketter, ovanpå eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgprover Sovrum 1 plan 1
Fönster med utsikt över trädgård, omgivet av färgprover på vägg, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2 är färdiggipsat och remsat (remsning ej klar på bild) sånär som på runt dörren samt att jag lämnade baksidan av fördelarskåpet öppet. Behöver ev. rumstera om lite där vid inkoppling av tappställen i badrummet på plan 1 då badrummet på plan 2 är provisoriskt inkopplat här nu (ej plats för detta i fördelaren sen).

Inre hörn av ett rum under renovering med gipsade väggar, ett fönster, synliga tapetseringslinjer och hängande elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum 2 plan 1
Renoverat rum under konstruktion med gipsväggar, spackling samt osatt fördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum 2 plan 1

Har också äntligen gipsat klart i hallen. Väldigt mycket som skulle fixas här med anslutning och kortling för handdukstork. Rätt högt krav på precision på de anslutningarna. Har både el och vatten till den och kör Vatettes väggenomföringssystem för att slippa skruva i tätskikt samt att det är snyggare än traditionell väggbricka. Sen kortling till WC-fixtur och även kortling och anslutning för radiatorn i hallen som ska sitta på väggen en bit upp. Fick ihop det till slut.
Satte ju den nya badrumsväggen längre ut i hallen än den ursprungliga för att få den att linjera med smygen till entrédörren. Blir ett mycket renare uttryck även om hallen blir 5 cm smalare. Kommer en fast inredning på denna väggen sen med en lägre sittdel först och sedan högre skåp (120 cm).

Rörinstallationer och vägggenomföringssystem i en öppen trävägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallvägg
Renoverad hall med nyligen gipsskivor och väntande dörrinstallation, samt rengöringsmedel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallvägg gipsad

Har även monterat upp radiatorerna i kök/matsal/vardagsrum och borrat ner hålen till källaren för anslutning. Rätt skönt att bli av med lite grejer från golven. Tycker själv det blev rätt bra med fönsterbänkarna till. Det är Thermopanel V4'or med dolt koppel.

Radiator under fönstret med fönsterbräda i ett ofärdigt rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiator matsal

Har också plastat och gipsat badrumstaket samt spacklat en vända med våtrumsspackel. Remsat med glasfiber här.

Renoverat rum med oslipat gipstak med elledningar och spacklade skarvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumstak plan 1

Har också börjat dra linjer för läggning av parkett på plan 1. Börjar närma sig start nu, vill bara få undan de sista 2 gipsskivorna och kunna städa undan lite. Tanken är att lägga med listband och fris enligt röd markering i ritningen nedan. Vad tror ni? Blir en väldigt smal fris söder i bild om murstocken. Syftet är att få passagen att inte verka smalare än den är samt att få en kontinuerlig linje längs med hela korridoren.

Svartvit planritning av första våningen som markerar föreslagen parkettläggning med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planering parkett plan 1

 
Redigerat:
  • Gilla
CissiSimon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.