Jag upptäckte att det sitter 20 A huvudsäkringar (och blå passdelar) i stugan. På elräkningen betalar vi för 16 A sedan urminnes tider.

Är det något att bry sig om? Det har antagligen varit så i minst tio år och det är ganska bra eftersom vi ibland kör en hel del elradiatorer för att värma upp huset vintertid.

Jag ser inga problem med 20A huvudsäkring utifrån elanläggningen i övrigt - huvudledningen är 6 mm2 (iofs bara 6 mm2 PEN eftersom det är en gammal byggnad), fräsch normcentral, JFB etc.
 
  • Gilla
Magnushka
  • Laddar…
S
Tacka och ta emot. Väck inte en björn som sover!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Fast även om man har en del förbrukare så ska det ju vara ganska mycket innan man kliver över vad 16A klarar så mervärdet blir nog ringa.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast även om man har en del förbrukare så ska det ju vara ganska mycket innan man kliver över vad 16A klarar så mervärdet blir nog ringa.
Jo, men två 2000 W radiatorer på olika 10 A-grupper som hamnat på samma fas. Eller induktionspis och radiatorer.
 
Jo men oftast går det mer än så. De flesta har bara 16A och i mitt fall även så och vi har 300kvadrat hus och sex ungar och jordens alla möjliga grejer påslagna och nåt elelement och tvätt och tumlare som går nonstop typ och jag har verkstad i källaren och kör luftkompressor och svets emellanåt. Byter nån huvudsäkring ett par ggr om året kanske på sin höjd. Oftast samma en dessutom så det skulle säkert gå att fördel om det lite grann.......
 
Förr innan fjärravläsningen så kunde avläsarna rapportera att man man stoppat in 25 A stället för de 16 A man betalade för. Anledningen var startström till vedkapen sköt säkringen.

Det kom då ett meddelande från vattenfall att de upptäckt detta och om ville ha 25 A så skulle man också betala för 25 A och inte 16 A. I annat fall fick man ta dit elektriker som bytte passbit och skickade in intyg på att så var gjort.

El-Nisse vara inte tillbaka till kontoret innan passbitarna var återställda:D

I dag ser de på fjärren om du har behov av 20 A men jag gissar att det är snittförbrukningen över en timme. På effektabonnemang är det i vart fall så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är stöld. Kan bli dyrt om det upptäcks.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Nätägaren har koll. Drar du signifikant mer än säkringen borde tåla så kommer de och kollar.
 
E Evamag skrev:
Det är stöld. Kan bli dyrt om det upptäcks.
Förutom räkningen till Elfirman att byta tillbaka passbitar har det aldrig kostat något extra för mig.
 
D Daniel 109 skrev:
så kommer de och kollar.
Jag stängde huvudbrytaren före mätare på en kåk som skulle rivas en gång.

Det tog bara ett par veckor innan ett samtal kom. Fick släppa fram ström till mätaren tills beslut om att rivningsdatum faktiskt skulle fastställas.
 
harry73
E Evamag skrev:
Det är stöld. Kan bli dyrt om det upptäcks.
Kan inte tänka mig att stöld är rätt brottsrubricering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Det är stöld. Kan bli dyrt om det upptäcks.
Jo, det är klart att jag betalat för lite i form av den fasta abonnemangsavgiften men den löpande förbrukningen har jag betalat för. En större huvudsäkring kräver att nätägaren dimensionerar upp nätet vilket medför ökade kostnader. Samtidigt är det tveksamt om jag i någon utsträckning belastat nätet över 3x16A.
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte men kan bli dyr straffavgift. De facto stjäl man kapacitet som man inte har rätt till.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
H
6 kvadrat kabel kanske kan bli lite om ledningen är lång på 20 amp säkringar?
Det kanske har vart dimensionerat max på kabeln för 16 amp.
När det nu sitter 20 amp i så kan kabeln bli överbelastad?
Men beror ju på längd osv.
 
  • Gilla
Tilltilda
  • Laddar…
jag skulle nog börja med att kolla vilken skillnad i kostnad det är. Betalningsmodellerna varierar väldigt mycket mellan olika nätbolag. Om skillnaden är liten så kanske det är bättre att faktiskt betala för 20A, om du tror att du behöver det.

Oavsett så borde du nog prata med nätbolaget om vad du upptäckt. Du kan ju sätta i 16A säkringar och mena att du just upptäckte att passdelarna var för 20A. Och antingen prata med bolaget och uppgradera, eller be dem fixa så rätt passdelar sätts in, har för mig att vilken elfirma som helst kan göra det, och sedan skicka in en anmälan.

Något brott kan det knappast bli fråga om, de kan aldrig påvisa varken uppsåt eller vårdslöshet. De kan möjligen debitera skillnaden i nätavgift retroaktivt 2 - 3 år.

Om skillnaden i nätkostnad är liten, så kanske en rättelse av passdelarna kostar lika mycket som 10 år med 20A istället för 16A.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.