Magnus E K Magnus E K skrev:
Stället ser jättemysigt ut! Måste dock klaga lite på stupröret som inte alls passar huset (såna runda böjar är en ganska modern uppfinning). Tycker mig även se jordat och ojordat eluttag i samma rum vilket inte är tillåtet.
Hm vägguttag har jag dålig koll på. Men maken är elektriker så jag gissar att han har koll
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Kan tipsa om en jättebra bok om gamla Trädgårds växter. "Längtans blommor" av Karin Berglund :D
Finns kanske inte i nytryck men på antikvariat på nätet går den att hitta. En av mina bästa trädgårdsböcker och dessutom en väldigt bra bok, även för de som inte är så intresserad av trädgård.
Tack för tips! Jag köpte nån om torpträdgårdar som var jättedålig innan. Så besviken!
 
Det finns så många dåliga trädgårdsböcker, tyvärr. Men Karin Berglund skriver bra och just Längtans trädgård är rolig eftersom den avhandlar äldre växtsorter. Det är inte en trädgårdsbok som berättar hur du odlar eller hur du ska plantera. (Det finns inga bra sådana) utan hon skriver om växterna, när och hur de kom i odling och även till viss del vilka krav de har eller hur de växer naturligt.
Men det kom en bok om villaträdgårdens historia för ett tag sen som jag inte tycker att man ska köpa men som man kan låna på biblan. Nu är det här ju inte en villa men det är ändå intressant att titta på utvecklingen av trädgården som koncept hos vanliga människor (nåja lite bättre bemedlade kanske till stor del men ändå) och inte bara äldre parker kopplade till slott och herrgårdar eller klosterträdgårdar. Åsa Wilke har skrivit den.

(Jag är landskapsarkitekt och får ofta frågor om någon trädgårdsbok jag kan rekommendera och jag önskar att det hade funnits en riktigt bra, heltäckande trädgårdsbok, men det finns det inte. Vita Sackville West's böcker tycker jag om men de är ju för brittiska förhållanden men mycket av tänket kan man ta till sig. Jag får kanske skriva en trädgårdsbok själv;).)
 
Den här köpte jag
 
  • Skärmbild av en bok på Adlibris med titeln "Naturvård för torpare" som visar ett rött hus och blommande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror du om en sån här rabatt vid entrén? Funkar blommorna ihop? Blir det för trångt? Rabatten på höger sida får fortsätta längs väggen med lavendel och trädgårdsiris. Skulle gärna vilja ha vita och rosa blommor där också.

Har du tips på bra rosor? Funderar på mme plantier, men vilken rosa lägre ros passar ihop? Vill helst ha laxrosa och inte mörk rosa. Alternativt en mörkröd.

Rutan i mitten är trappan
 
  • Handritad skiss av en blomrabattplanering med symboler för olika växter och text som beskriver arterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite ledsen över att alla de vackra är giftiga . Med två barn, en kattunge och låååångt till sjukhus kan det bli lite väl spännande
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Lite ledsen över att alla de vackra är giftiga . Med två barn, en kattunge och låååångt till sjukhus kan det bli lite väl spännande
Det är väl ändå ingen av dessa som är så giftig att det är något att oroa sig för? Det finns gott om svagt giftiga växter i naturen, ytterst sällan som de orsakar problem eftersom de inte heller smakar gott. Undantaget en del mycket giftiga växter (spikklubba, blåregn etc) samt väcter med giftiga bär som lockar till förtäring (liljekonvalj, idegran etc), är det inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Lite ledsen över att alla de vackra är giftiga . Med två barn, en kattunge och låååångt till sjukhus kan det bli lite väl spännande
Oavsiktliga förgiftningar av trädgårds växter, utan bär, är extremt ovanligt och dödsfall har inte inträffat i modern tid.
Det är ofta roten som är giftig. Digitalis är giftig hela växten men det finns inga rapporterade fall av oavsiktlig förgiftning som har varit farliga. Giftiga växter är äckliga och barn äter inte av dem. Katter äter hellre gräs om de får vara ute (jag tar in gräs i kruka till min katt).
Giftiga växter med röda bär kan man undvika tex tibast daphne mezereum.

Vi har betydligt farligare grejer inomhus, disk- och tvättmedel tex.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Vad tror du om en sån här rabatt vid entrén? Funkar blommorna ihop? Blir det för trångt? Rabatten på höger sida får fortsätta längs väggen med lavendel och trädgårdsiris. Skulle gärna vilja ha vita och rosa blommor där också.

Har du tips på bra rosor? Funderar på mme plantier, men vilken rosa lägre ros passar ihop? Vill helst ha laxrosa och inte mörk rosa. Alternativt en mörkröd.

Rutan i mitten är trappan
Det ser fint ut. Det ska vara trångt ;) dvs växterna ska fylla ut, ingen bar jord, så blir det inte ogräs.
Löjtnanshjärta vissnar ner efter blomningen och "försvinner" till nästa år. Så då blir det lite luft i planteringen. Tänk på att löjtnanshjärta får lite volym efter ett par år så plantera rosorna så att det inte ser ihopträngt ut. En klätterros är ju bra för att den inte tar så mycket plats i botten. Men även polyantharosor som får växa upp och sträcka på sig kan lämna plats i basen. Då kan man ge rosen ett stöd. Klassiska rospyramiden tex.
Jag ska klura på rosor en stund. Vill du bara ha gamla rosor eller funkar även moderna 1900-tals rosor?

Ang bäcken tycker jag att ni bara ska satsa på naturligt förekommande växtlighet som finns i närområdet, speciellt eftersom det är lekvatten. En ängsflora längs bäcken vore fint. I Jämtland säger vi lägda om hävdade mark och jag tänker vegetationen som på lägda och dike. Midsommarblomster, smörblomma, hundkex, humleblomster, etc, älggräs, stormhatt om det är fuktigt. Förmodligen finns de redan där om ni släpper upp gräset och börjar slå istället för att klippa och sedan tar bort det avslagna höet efter en vecka eller så, så att det hinner fröa av sig. Efter ett par år brukar gräsen ge sig och örterna kommer fram mer och mer. I takt med att näringen försvinner.
 
Jiji Jiji skrev:
Det ser fint ut. Det ska vara trångt ;) dvs växterna ska fylla ut, ingen bar jord, så blir det inte ogräs.
Löjtnanshjärta vissnar ner efter blomningen och "försvinner" till nästa år. Så då blir det lite luft i planteringen. Tänk på att löjtnanshjärta får lite volym efter ett par år så plantera rosorna så att det inte ser ihopträngt ut. En klätterros är ju bra för att den inte tar så mycket plats i botten. Men även polyantharosor som får växa upp och sträcka på sig kan lämna plats i basen. Då kan man ge rosen ett stöd. Klassiska rospyramiden tex.
Jag ska klura på rosor en stund. Vill du bara ha gamla rosor eller funkar även moderna 1900-tals rosor?

Ang bäcken tycker jag att ni bara ska satsa på naturligt förekommande växtlighet som finns i närområdet, speciellt eftersom det är lekvatten. En ängsflora längs bäcken vore fint. I Jämtland säger vi lägda om hävdade mark och jag tänker vegetationen som på lägda och dike. Midsommarblomster, smörblomma, hundkex, humleblomster, etc, älggräs, stormhatt om det är fuktigt. Förmodligen finns de redan där om ni släpper upp gräset och börjar slå istället för att klippa och sedan tar bort det avslagna höet efter en vecka eller så, så att det hinner fröa av sig. Efter ett par år brukar gräsen ge sig och örterna kommer fram mer och mer. I takt med att näringen försvinner.
Jag vill också kunna sånt! Hade tänkt plantera Astilbe för att få färg, men det kanske finns fröer till växter som ger färg där. Ska testa ditt tips, tack!

Helst vill jag ha gammaldags rosor, en hög ljus och en lägre ljusrosa eller mörkröd. Gärna med lång blomning om det går
 
Visst köper jag alla som plantor utom akleja? Dvs jag ska inte köpa frön? Insåg nämligen precis att jag i så fall behöver förodla dem nu
 
Jiji Jiji skrev:
Oavsiktliga förgiftningar av trädgårds växter, utan bär, är extremt ovanligt och dödsfall har inte inträffat i modern tid.
Det är ofta roten som är giftig. Digitalis är giftig hela växten men det finns inga rapporterade fall av oavsiktlig förgiftning som har varit farliga. Giftiga växter är äckliga och barn äter inte av dem. Katter äter hellre gräs om de får vara ute (jag tar in gräs i kruka till min katt).
Giftiga växter med röda bär kan man undvika tex tibast daphne mezereum.

Vi har betydligt farligare grejer inomhus, disk- och tvättmedel tex.
Vad bra! Då är stormhatt och digitalis tänkbara igen! Får se var jag ska klämma ner dem i min planering
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Byt plats på din vita höga ros. Sätt en vit klätterros mot huset istället. Dessutom gör inte planteringarna symmetriska på var sin sida av trappan. De kommer inte att bli lika ändå eftersom alla växter utvecklas olika och det kommer att störa ditt öga om du planterat symmetriskt. Sätt tex Polstjärnan, en oerhört härdig finsk klätterros på ena sidan så att den drar sig mot ljuset och sätt en rosa buskros på andra sida av trappan.
Buskrosor blir ganska stora men tål beskärning så du kan hålla den i rimlig storlek, sätt den inte för nära huset eller trappan bara. Det finns fantastiska rugosa rosor som är härdiga och remonterar, alltså blommar om. De får dessutom nypon som är både vackra och nyttiga. Rosa rugosa Pink Robusta härdig till zon 5, kommer att funka i ditt skyddade läge, remonterar blir 1,2 meter bred dvs sätt den 55-60 cm från trappan och väggen blommar med enkla rosa/laxrosa blommor, bra för bin. Vill du ha en fylld istället (inte bra för bin) finns Pink Grootendorst, samma zon och storlek. Den senare har funnits i odling sen 1923 och den första är en modern ros. Men jag tycker att man kan göra undantag för rosor eftersom många nya sorte tagits fram pga äldre sorters benägenhet för sjukdom. Dessa två är dock friska båda två. Finns tex att beställa från floralinnea. Men säkert på andra ställen också.

Rosa och vita blommor längs huset aklejor tex. Murbräcka saxifagra, gammal kloster växt kan växa i grus, låg och blommar med små rosa eller vita blommor. Lammöron har rosa blommor, väldigt speciella. Finns sorter utan blommor också.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Jag vill också kunna sånt! Hade tänkt plantera Astilbe för att få färg, men det kanske finns fröer till växter som ger färg där. Ska testa ditt tips, tack!

Helst vill jag ha gammaldags rosor, en hög ljus och en lägre ljusrosa eller mörkröd. Gärna med lång blomning om det går
Inga astilbe där, spar dem till skuggigt och blött ställe. De blir inte så bra i torra varma lägen.
 
Ett tips om du gärna vill ha fler rosor vid dörren. Köp en söt mimiros, en sån för kruka att ha inne och plantera ut den. De blir lite större och lite luftigare ute men fortsätter att vara låga. Om det blir riktigt kallt och barfrost kan de dö men då skaffar du en ny till våren. Har odlat sådana ute i dåligt läge i zon 5 mkt framgångsrikt.
 
  • Gilla
Torpkarin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.