70 721 läst · 214 svar
71k läst
214 svar
El-buren golvvärme i badrum funkar ej - konflikt med elektrikern
Jag lade in elektrisk golvvärme i källare 2001. Tror det hette T2 Quick-net. Vårt källargolv är inte isolerat men värmen går upp finfint i klinkersen. Vår elektriker meegade golvet innan inkoppling för att kontrollera att jag inte förstört någon tråd vid klinkningen. Det funkar än idag
Nja, den allra mest grundläggande frågan just nu är:A Alexn72 skrev:
Fungerar ens värmeslingan som ligger där idag?
Ojoj, det blir en snårig historia det här.
Har Amanda91 beställt och/eller blivit lovad en funktion; varmt golv, varmt i rummet, så är det detta som ska levereras . punkt.
Har Amanda sagt att det ska läggas ner en golvvärmeslinga, så blir det bra mycket luddigare hur ansvaret ser ut.
Men börja med att kontrollera ifall slingan ens fungerar som tänkt. Det är några minuters jobb för en elektriker som kan något. Jag skulle mäta strömmen med tångamperemeter, då vet man på direkten om det funkar och kan räkna ut uppvärmningseffekten.
Är slingan trasig så är det sen frågan vem som sitter med svarte petter.
(Byggaren eller elektrikern)
Om slingan fungerar, men inte räcker till effektmässigt, så kommer frågan istället handla om vem som är ansvarig för val av slingan, val av isolering, projektering osv.
Någon sitter väl på svarte petter även här.
Det kan vara både beställaren, någon av utförarna eller någon som endast utfört projektering.
Förklara att ni i nuläget måste hålla inne alla pengar, för utifall det behövs för att åtgärda fel i entreprenaden.
Jobba sen stenhårt och snabbt för att ta fram fakta, först ifall slingan fungerar. Sen ifall någon har något ansvar för levererad funktion (istället för levererad pryl).
Så fort ni vet om något kan anses vara ostridigt, så betalar ni det beloppet.
För själva slingan och arbetet med denna kan ni troligen inte hålla inne mer än ca 5.000:-, men det högre beloppet som innehålls kan bara göras så länge som man misstänker att hantverkaren ifråga kommer bli skyldig att stå för en stor kostnad för att göra om badrummet.
Ja det blir nog en resa det här ...
Men agera skyndsamt nu, ni kommer nog vara tvungna att vara rätt pådrivande, och håll inne pengar från alla aktörer som kan tänkas sitta med svarte petter.
Påpeka ofta att ni snabbt vill reda ut det hela så alla kan få de pengar de ska ha.
Och använd mycket mail som konversationsform.
Och för dagbok, anteckna datum och vad som sagts/lovats, hela tiden.
Börja redan idag, skriv upp allt som redan hänt/sagts, så gott det nu går i efterhand.
Så mycket datum osv som är möjligt.
Ni har bra på fötterna ifall att ni kan visa på att fördröjning av betalning inte beror på er, att ni hela tiden varit aktiva till att lösa situationen.
Och glöm inte, var vänliga. Ni ska lösa ett gemensamt problem, inte kriga.
Men håll inne betalningar, helst både från de som byggt/isolerat/gjutit in slingan, och elektrikern.
Det är risk att det klagas, och/eller hotas. Men håll er lugna, lova att betalningar inkommer så fort som det är utrett vem som ska ordna vad, och när arbetet sen är klart blir det naturligtvis en slutreglering till den part som hade jobb kvar att göra.
Och för dagbok, anteckna datum och vad som sagts/lovats, hela tiden.
Börja redan idag, skriv upp allt som redan hänt/sagts, så gott det nu går i efterhand.
Så mycket datum osv som är möjligt.
Ni har bra på fötterna ifall att ni kan visa på att fördröjning av betalning inte beror på er, att ni hela tiden varit aktiva till att lösa situationen.
Och glöm inte, var vänliga. Ni ska lösa ett gemensamt problem, inte kriga.
Men håll inne betalningar, helst både från de som byggt/isolerat/gjutit in slingan, och elektrikern.
Det är risk att det klagas, och/eller hotas. Men håll er lugna, lova att betalningar inkommer så fort som det är utrett vem som ska ordna vad, och när arbetet sen är klart blir det naturligtvis en slutreglering till den part som hade jobb kvar att göra.
För det första låter det väldigt billigt med 48 kkr för el i hela huset. Men jag vet ju inte alls omfattningen av det som utförts så den siffran lämnar jag helt.
Steg 1 är att mäta upp elslingan så att den är hel, vilket är jättelätt. Även att mäta upp termostaten är jättelätt så det måste han göra först.
Steg 2 är att begära ut protokollet för värmeslingan från elektrikern. Om han är 1 % seriös så måste han ju såklart följt protokollet.
Steg 3 är väl att köra värmen under några dagar för att se om temperaturen går upp. Att värma upp en betongkaka som kanske har kass isolering nedåt kan ju ta väldigt lång tid.
Men om man tittar från elektrikerns sida så om termostat och slinga är korrekt och att han följt vanliga regler kring installerad effekt av golvvärme och detta är uppfyllt (installerad effekt syns enkelt vid resistans-mätning av slingan) så hade jag också skickat fakturan till inkasso.
Han ska ju inte behöva vara en energikonsult och ha fackkunskaper kring uppvärmning. Eller är det någon som kräver sånt av elektriker? (en uppriktig fråga.)
Steg 1 är att mäta upp elslingan så att den är hel, vilket är jättelätt. Även att mäta upp termostaten är jättelätt så det måste han göra först.
Steg 2 är att begära ut protokollet för värmeslingan från elektrikern. Om han är 1 % seriös så måste han ju såklart följt protokollet.
Steg 3 är väl att köra värmen under några dagar för att se om temperaturen går upp. Att värma upp en betongkaka som kanske har kass isolering nedåt kan ju ta väldigt lång tid.
Men om man tittar från elektrikerns sida så om termostat och slinga är korrekt och att han följt vanliga regler kring installerad effekt av golvvärme och detta är uppfyllt (installerad effekt syns enkelt vid resistans-mätning av slingan) så hade jag också skickat fakturan till inkasso.
Han ska ju inte behöva vara en energikonsult och ha fackkunskaper kring uppvärmning. Eller är det någon som kräver sånt av elektriker? (en uppriktig fråga.)
I normalfallet är det nog inte så lätt att hålla någon elektriker ansvarig för detta.
Man brukar väl lägga in en slinga så man får en 80-100W/m2 och så är det inte mer med det.
Det är väl först ifall just frågan om effekt har stötts och blötts (pga någon oro för tillräcklig effekt) med elektrikern som part som denne kan börja anses ha något ansvar. Ty lägger man ca 80W/kvm eller något mer, så är det ju enligt en fullt normal tumregel, som gott och väl räcker till för alla normala tillfällen.
Man kan ju också mena på att elektrikern bör kunna anta att byggaren har isolerat någorlunda vettigt, och annars att denne borde meddelat ifall det inte är så.
Dock kommer det i KTjL om att den utförda tjänsten ska vara till nytta för beställaren annars ska hantverkaren avråda, och lite andra paragrafer. Där har vi det sluttande planet.
Man brukar väl lägga in en slinga så man får en 80-100W/m2 och så är det inte mer med det.
Det är väl först ifall just frågan om effekt har stötts och blötts (pga någon oro för tillräcklig effekt) med elektrikern som part som denne kan börja anses ha något ansvar. Ty lägger man ca 80W/kvm eller något mer, så är det ju enligt en fullt normal tumregel, som gott och väl räcker till för alla normala tillfällen.
Man kan ju också mena på att elektrikern bör kunna anta att byggaren har isolerat någorlunda vettigt, och annars att denne borde meddelat ifall det inte är så.
Dock kommer det i KTjL om att den utförda tjänsten ska vara till nytta för beställaren annars ska hantverkaren avråda, och lite andra paragrafer. Där har vi det sluttande planet.
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Jag håller med, visar det sig att slingan som sådan fungerar, så bör elektrikern troligen ha rätt till betalning. OM felet visar sig bero på för dålig isolering, så blir saken mer komplicerad, exakt vad har beställts, mot elektriker och byggfirma som gjort golvet. Vad har kommunicerats.
Men även med kass isolering, så bör det bli en märkbar skillnad mellan att ha golvvärmen igång, eller avstängd. Och jag har uppfattat av tråden att det inte finns någon märkbar värme i golvet. Då borde det vara fel på slingan.
Men även med kass isolering, så bör det bli en märkbar skillnad mellan att ha golvvärmen igång, eller avstängd. Och jag har uppfattat av tråden att det inte finns någon märkbar värme i golvet. Då borde det vara fel på slingan.
Ofta kan man progammera in en lägsta golvtemperatur, eller en högsta. Kan vara en sådan som är inställd på något tokigt så man satt högst 18 istället för lägst 18.
Annars, har man valt hyfsat rätt kabel så bör golvet vara varmare ju sämre isolerat huset är. Man har mer förluster och för att kunna hålla samma temperatur så behöver golvet värmas mer. Dock kan det ta mycket lång tid att få upp temperaturen om systemet är trögt, exempelvis tjockt betonggolv eller oisolerad platta. Då ska ju marken under värmas upp också tills en jämvikt uppnås. Då är det många ton som ska värmas upp.
Så, få uppmätt att kabeln åtminstone är hel, sen kolla så termostat är korrekt programmerad och verkligen GER ström ut till kabeln.
Annars, har man valt hyfsat rätt kabel så bör golvet vara varmare ju sämre isolerat huset är. Man har mer förluster och för att kunna hålla samma temperatur så behöver golvet värmas mer. Dock kan det ta mycket lång tid att få upp temperaturen om systemet är trögt, exempelvis tjockt betonggolv eller oisolerad platta. Då ska ju marken under värmas upp också tills en jämvikt uppnås. Då är det många ton som ska värmas upp.
Så, få uppmätt att kabeln åtminstone är hel, sen kolla så termostat är korrekt programmerad och verkligen GER ström ut till kabeln.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Under förutsättning att golvvärmeslingan är hel så anser jag att elektrikern missat att samråda med kunden och undersöka förhållandena för golvvärme.
Det innebär att elektrikern installerat en lösning som inte har något värde för kunden.
Jag tycker inte att kunden ska förväntas ha förståelse för hur golvvärme funkar och vilka förutsättningar som krävs.
Det innebär att elektrikern installerat en lösning som inte har något värde för kunden.
Jag tycker inte att kunden ska förväntas ha förståelse för hur golvvärme funkar och vilka förutsättningar som krävs.
Men man kan ju ta samma sak men vända lite på det, om man anlitar en elektriker för att sätta in en element i ett rum så monterar de ett med rätt effekt för rummets storlek. Inte går de och river i väggar för att kolla att isoleringen verkligen är bra gjort eller hur den är gjord? Någon rim och reson i vart ens ansvar börjar och sluta måste ju finnas . Annars kan man ju inte göra en enda grej i någons hus utan att de kostar en halv mille för man måste kontrollera hela husets konstruktion , kvalité på material som används , om dräneringen fungerar osv. Mycket gnäll här om att hantverkare är dyra och med såna krav lär de inte bli billigare heller .13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Jag hade förväntat mig att elektrikern installerat ett element utifrån värmebehovet inte utifrån golvarean. Det är ju viss skillnad mellan en oisolerad friggebod med plankvägg och ett passivhus.
Detsamma gäller ju då också ett golv.
Kommunicera med kunden, det är egentligen det enda som krävs. Kan man inte beräkna värmebehovet får man väl be kunden ta fram underlag från någon som kan.
Du kan spara en hel del tid på att prata med kunden innan och slippa behöva hantera en missnöjd kunde efteråt
Detsamma gäller ju då också ett golv.
Kommunicera med kunden, det är egentligen det enda som krävs. Kan man inte beräkna värmebehovet får man väl be kunden ta fram underlag från någon som kan.
Du kan spara en hel del tid på att prata med kunden innan och slippa behöva hantera en missnöjd kunde efteråt
Eftersom det redan diskuterats i 2 sidor så tillför det inget att skriva det igen.useless skrev:
Men nä den mest grundläggande frågan är att få reda på om det finns isolering under.
Då vet man om man kan förvänta sig att känna skillnad.
Det verkar dessutom väldig diffust vad som beställts, jag får iallafall uppfattningen att det inte beställts "extra kraftig golvvärme för där är ingen isolering i golvet"
Ett golv utan värme håller kanske 10 grader och detta håller kanske 15 grader( slingan fungerar), oavsett kommer det uppfattas som kallt för fötterna
Den första elektrikern sa väl att den fungerade....
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Vill förtydliga mina inlägg något.
Ett enkelt "är golvet oisolerat kommer ni troligtvis inte känna någon större skillnad med golvvärme, vill ni ändå att vi installerar det?" skulle lämna över initiativet till kunden, göra den medveten om problemet och låta denne ta ett beslut om det är värt pengarna.
Detta istället för att i efterhand bli besviken och få kommentaren "golvet var oisolerat, du borde fattat att det inte blir speciellt varmt då".
Ett enkelt "är golvet oisolerat kommer ni troligtvis inte känna någon större skillnad med golvvärme, vill ni ändå att vi installerar det?" skulle lämna över initiativet till kunden, göra den medveten om problemet och låta denne ta ett beslut om det är värt pengarna.
Detta istället för att i efterhand bli besviken och få kommentaren "golvet var oisolerat, du borde fattat att det inte blir speciellt varmt då".
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 334 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 334 inlägg