Väcker en gammal tråd till liv igen.
Behöver en arbetsbänk i källaren och tänkte först köpa en bänkskiva på Ikea. Men de är bara 63,5cm djupa och jag vill ha 70/80cm djup.
Jag tänker mig en botten av reglar typ 45x120 eller liknande. Ovanpå detta en bra och hållbar arbetsyta.
Plåt vill jag inte ha av olika anledningar. Jag skall inte svetsa, bara ha som en arbetsyta i källaren.
Skall jag ta MDF, formplyfa eller bara köra på rent trä?
Är inte MDF känsligt för fukt?
Formplyfa verkar ha en hållbar yta.
Ni som har byggt era egna arbetsbänkar, vad har ni som arbetsyta och hur har den hållt över tid?
 
1-2 lager spontad golvplyfa och en formplyfa ovanpå det är mitt recept.
 
Det blev inte riktigt som jag tänkte, men det blev bra ändå.
Jag köpte hyvelspont 28x120. Ytan har jag målat med transparent golvfärg i flera lager.
Blir det inte bra kan jag bara skruva på en skiva av lämpligt material.
Nu skall jag bara sortera och få ordning på kaoset bland verktyg och övriga prylar.

Hyvelspontad arbetsbänk målad med transparent golvfärg och upphängningssystem för verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Evamargit
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det blev inte riktigt som jag tänkte, men det blev bra ändå.
Jag köpte hyvelspont 28x120. Ytan har jag målat med transparent golvfärg i flera lager.
Blir det inte bra kan jag bara skruva på en skiva av lämpligt material.
Nu skall jag bara sortera och få ordning på kaoset bland verktyg och övriga prylar.

[bild]
Gammal tråd men står i samma dilemma nu.
Hur vart resultatet av din bänkskiva såhär i efterhand? Är den helt plan? inte slagit sej något? Fick du hyvla och slipa mycket för att få det jämt? Hur hållbar har skivan varit?
Supermånga frågor men skulle va oerhört tacksam för ett svar =)
 
G Gooner skrev:
Gammal tråd men står i samma dilemma nu.
Hur vart resultatet av din bänkskiva såhär i efterhand? Är den helt plan? inte slagit sej något? Fick du hyvla och slipa mycket för att få det jämt? Hur hållbar har skivan varit?
Supermånga frågor men skulle va oerhört tacksam för ett svar =)
Resultatet blev helt ok enligt mig o mina krav.
Den är kanske inte helt 100% jämn över ytan men tillräckligt för mig. Lite lite vågig. Skulle säkert gå att slipa helt plant, det har jag inte reflekterat över.
Jag har funderat på att lägga en tunn plåt över en del av ena sidan.
Jag har inte använt den så mycket om jag skall vara ärlig. Den har varit helt belamrad med prylar en lång tid, men för några veckor sedan rensade jag den faktiskt fri.
Skulle jag skaffa en arbetsbänk igen skulle jag göra samma sak. Om jag inte hittade en ”riktig” arbetsbänk från en verkstad eller liknande.
Men den är bra. Den är stabil, praktisk o ganska billig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.