Inser att jag målat ut gästhuset tokigt, här är det mer korrekt och jag tänker att den sammanbindande trädgården bör vara inom det gula området
 
  • Översiktsbild av en fastighet vid vattnet med ett rött hus, markerat gult område representerar trädgården och rött område visar fel målat gästhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpkarin Torpkarin skrev:
Inser att jag målat ut gästhuset tokigt, här är det mer korrekt och jag tänker att den sammanbindande trädgården bör vara inom det gula området
Se, du har ju redan bättre idéer än jag. :D
Nu tror jag att du har fått känsla för "tänket". Kommer att bli hur bra som helst!
Torpkarin Torpkarin skrev:
Gällande planteringen vid entrén måste jag bara fråga: tänker ni att jag borde plantera blommor närmst fasaden (med grus mellan) och ha den grusade uteplatsen framför?

min tanke var nämligen på utsidan av uteplatsen (spaljé eller liknande), som vindskydd, samt runt själva entrén, men inte bakom frukostplatsen. Vad jag förstått behöver en rabatt ha en viss bredd/djup för att må bra och bli vacker och utrymmet för hela uteplatsen är nog inte mer än 2,5x2,5. Sen kommer vi såklart även plantera runt inglasade verandan. Där tänker jag mig något stort och blommande så att man ser det från havet när man kommer in med båten. Kanske rosor?

Frukostplatsen är i väst/sydväst läge. Inglasade verandan i syd/sydöst
Ja jag tycker att du ska ha en smal rabatt längs huväggen (med grus emellan) Jag tror att du ska flytta ut spaljerabatten och inte låta dig låsas av att den redan är där. Om det finns en clematis vid spaljén kan du flytta den och sätta den in mot husväggen istället. Eller göra en pyramidställning till den på ny plats. Växter mår inte dåligt av att flyttas.

Om du hellre låter befintlig rabatt vara kvar så kan du ändå göra en smal rabatt längs huset. Lammöron som bottenplantering och kanske någon rabattros, några nävor, lite fingerborgsblommor, ev lavendel, Det klarar du på en 40 centimeter bred rabatt, det viktiga är att bara att du gödslar och ser till att det är hög mullhalt (kompost och :sweat:naturgödsel). Blir det väldigt varmt kan du få vattna lite ibland men det är tåliga växter. Klipp inte rabattrosor (eller andra rosor) på hösten utan ta bort det som blivit fult på våren, och grenar som växer tokigt. Klipp inte heller ner perenner på hösten utan vänta till våren.

Jag tycker dessutom att du ska ha rabatten längs med uteplatsen även på utsidan så att uteplatsen omgärdas av rabatt, då kan den blir bredare på utsidan och där kan du med fördel kombinera buskar och perenner.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Men åh vad häftigt, vilket jobb du gjort!! Det som inte syns på mina bilder är infarten till huset. Den är norr om torpet (bifogat), ganska nära ditt planerade träd. Så den huvudsakliga gemensamma trädgården behöver ligga framför gästhuset tror jag. Men, den kan inte vara för hög så att den skymmer vyn mot havet
Men om ni parkerar bakom huset har ni gott om plats vid gaveln. Ett träd eller en buske, en flaggstång, en solrundel med spegelsten eller helt enkelt en rundel med stor kruka, behöver inte ta så stor plats och flera av dessa saker går ju enkelt att flytta den dagen man behöver.
 
Stort tack! Åh vad inspirerad jag känner mig nu, vill ut och plantera bums!!! Men jag antar att jag bör vänta tills tjälen är ur marken, typ april?
 
Jiji Jiji skrev:
Men om ni parkerar bakom huset har ni gott om plats vid gaveln. Ett träd eller en buske, en flaggstång, en solrundel med spegelsten eller helt enkelt en rundel med stor kruka, behöver inte ta så stor plats och flera av dessa saker går ju enkelt att flytta den dagen man behöver.
Jo plats finns, men jag tror att det finns risk att känslan blir att det står ”mitt i vägen”? Alltså mitt i den passage man naturligt har från bilen till torpet. Men klart värt att tänka på!

Hur är det med ljung? Det växer naturligt överallt i skogen, kan man ha med det i planteringar? Tror att det vill ha ungefär samma växtförutsättningar som lavendel?
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Stort tack! Åh vad inspirerad jag känner mig nu, vill ut och plantera bums!!! Men jag antar att jag bör vänta tills tjälen är ur marken, typ april?
Ja vänta tills tjälen släpper. Men mäta, planera och beställa växter är en lämplig sysselsättning tills dess. :D
Jag är själv från Jämtland så jag vet att väntan kan bli lång.
Humle, humulus lupulus, och kejsarkrona, fritillaria imperialis är förresten två växter jag glömde. Dessa två fanns på de flesta gårdar i mitt barndoms landskap. Det borde gå tämligen lätt att få lite plantor/lökar av någon om du skulle vilja odla sådant.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Jo plats finns, men jag tror att det finns risk att känslan blir att det står ”mitt i vägen”? Alltså mitt i den passage man naturligt har från bilen till torpet. Men klart värt att tänka på![/QUOTE
Mät och håll upp en stör eller liknande. Det är bredare än ni tror. :D

Hur är det med ljung? Det växer naturligt överallt i skogen, kan man ha med det i planteringar? Tror att det vill ha ungefär samma växtförutsättningar som lavendel?
Ljung är en surjordsväxt, dvs tvärt om mot lavendel som vill ha kalk. Men båda gillar torrt och klarar vind. Tycker definitivt att ni kan ha ljung i någon plantering men gör då en surjordsplantering på ett eget ställe. Kanske en tuktad natur bestående av en plantering med smala träd i flera rader tätt planterade i förband så att kronorna inte utvecklas utåt tex, asp, eller björk eller rönn, med en underplantering med ljung.
]
 
Jag lyckades svara i ditt inlägg ovan. Klicka på det så ser du det nog.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Krolliljor!
Nejlikor.
Strandtrift.

Skulle också vilja slå ett slag för spinossisimarosor.
T ex Single Cherry som lyser upp effektfullt på våren/försommaren med sina purpur/ceriseröda blommor med sammetstextur på blommorna. Härdig till zon 6, vindtålig, rejält väldoftande lite fruktig, och har inga nämnvärda krav på jord/näring.
Stanwell Perpetual är en annan klassiker. Remonterande, ljusrosa, väldoftande, zon 6.
En annan gammaldags goding är gallicarosen Belle de Crécy, zon 5, purpurfärgade och väldoftande blommor.

Om man verkligen vill binda ihop husen så går det att täckdika en bit av bäcken, eller bygga ett trädäck över.

Single Cherry:
En ceriseröd spinossisimaros 'Single Cherry' med gul pistill och ståndare, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stanwell Perpetual:
Närbild på ljusrosa Rosen 'Stanwell Perpetual' med flera blommor och små insekter på kronbladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Belle de Crécy:
Purpurfärgad blomma, troligen gallicarosen Belle de Crécy, med sammetstextur och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Krolliljor!
Nejlikor.
Strandtrift.

Skulle också vilja slå ett slag för spinossisimarosor.
T ex Single Cherry som lyser upp effektfullt på våren/försommaren med sina purpur/ceriseröda blommor med sammetstextur på blommorna. Härdig till zon 6, vindtålig, rejält väldoftande lite fruktig, och har inga nämnvärda krav på jord/näring.
Stanwell Perpetual är en annan klassiker. Remonterande, ljusrosa, väldoftande, zon 6.
En annan gammaldags goding är gallicarosen Belle de Crécy, zon 5, purpurfärgade och väldoftande blommor.

Om man verkligen vill binda ihop husen så går det att täckdika en bit av bäcken, eller bygga ett trädäck över.

Single Cherry:
[bild]

Stanwell Perpetual:
[bild]

Belle de Crécy:
[bild]
Observera dock att krolliljor (så vansinnigt vackra) vill ha lite svalare och lite mer fukt fast ändå väldränerad mark. Just nu sitter jag och suktar efter vita krolliljor... Jag vill ha en äng av dem som i Husaby, fast där är det den vanliga, rosa, men tänk en äng med vita krolliljor som svävar över marken, under äppelträden... *suck*:love:
 
Björkskog har vi runt tomten, så det är inga problem. Egentligen vill jag skapa en låg stenmur som tomtgräns men har insett vilket jobb det är, kanske ska satsa på ljung där?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Krolliljor!
Nejlikor.
Strandtrift.

Skulle också vilja slå ett slag för spinossisimarosor.
T ex Single Cherry som lyser upp effektfullt på våren/försommaren med sina purpur/ceriseröda blommor med sammetstextur på blommorna. Härdig till zon 6, vindtålig, rejält väldoftande lite fruktig, och har inga nämnvärda krav på jord/näring.
Stanwell Perpetual är en annan klassiker. Remonterande, ljusrosa, väldoftande, zon 6.
En annan gammaldags goding är gallicarosen Belle de Crécy, zon 5, purpurfärgade och väldoftande blommor.

Om man verkligen vill binda ihop husen så går det att täckdika en bit av bäcken, eller bygga ett trädäck över.

Single Cherry:
[bild]

Stanwell Perpetual:
[bild]

Belle de Crécy:
[bild]
Åh stanwell var verkligen vacker, jag älskar rosa rosor!! Täckdikning är tyvärr inte aktuellt, i bäcken leker öring så själva vattnet får vi inte röra. Det är strandskyddat. Men plantera längs kanterna (inte i vattnet) tror jag vi får
 
Jiji Jiji skrev:
Men om ni parkerar bakom huset har ni gott om plats vid gaveln. Ett träd eller en buske, en flaggstång, en solrundel med spegelsten eller helt enkelt en rundel med stor kruka, behöver inte ta så stor plats och flera av dessa saker går ju enkelt att flytta den dagen man behöver.
Jiji Jiji skrev:
Observera dock att krolliljor (så vansinnigt vackra) vill ha lite svalare och lite mer fukt fast ändå väldränerad mark. Just nu sitter jag och suktar efter vita krolliljor... Jag vill ha en äng av dem som i Husaby, fast där är det den vanliga, rosa, men tänk en äng med vita krolliljor som svävar över marken, under äppelträden... *suck*:love:
Hade aldrig hört talas om dem, men har nu googlat. Sååå fina, jag är beredd att pröva!!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Magnus E K
Stället ser jättemysigt ut! Måste dock klaga lite på stupröret som inte alls passar huset (såna runda böjar är en ganska modern uppfinning). Tycker mig även se jordat och ojordat eluttag i samma rum vilket inte är tillåtet.
 
Kan tipsa om en jättebra bok om gamla Trädgårds växter. "Längtans blommor" av Karin Berglund :D
Finns kanske inte i nytryck men på antikvariat på nätet går den att hitta. En av mina bästa trädgårdsböcker och dessutom en väldigt bra bok, även för de som inte är så intresserad av trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.