Hallå allesammans!

Jo, jag har beställt ett Älvsbyhus som levereras i vinter och jag har beställt huset utan tapeter och golv i badrummet eftersom jag ska låta en kakelfirma lägga in klinkers och kakla badrummet efter husleverans. Jag ser nu i Älvsbyhus tillvalslista att man för 5 700 kronor kan beställa "elektrisk golvvärme i badrum inklusive utökning av central". Hur har ni andra som har köpt Ä-hus och kaklat badrummet gjort? Har ni valt detta tillval via Ä-hus för att slippa be kakelfirman fixa detta eller har firman som har fixat badrummet även lagt in elslingor etc åt er? Nyfiken på vad som ingår om man bestället detta tillval via Ä-hus, lägger de då in komfortvärmeslingor för att golvtemperaturen skall vara behaglig samt beshåller elementet i badrummet eller lägger de in kraftigare elslingor så att man kan ta bort elementet? Förbereder Ä-hus golvet så pass att de lägger gipsskivor på golvet vilket krävs för klinkers eller är det fortfarande spånskivor som gäller? Jag antar att man kan välja detta tillval trots att man har beställt badrummet utan golvmatta samt tapeter? Blir det som sagt smidigare och billigare att välja detta tillval via Ä-hus eller är det bättre att låta kakelfirman fixa detta men jag antar att man då måste ha en elektriker för att fixa utökning av central etc? Hur har ni andra gjort med era Ä-hus? Många frågor blev det men vore tacksam för svar...

Freddi
 
Ingen som har några tips? Hur har ni andra med kaklade badrum i Ä-hus gjort med detta?
 
Inget direkt svar på din fråga kanske... Men rent spontant undrar jag; är det inte bättre att installera vattenburen golvvärme...? ::)
 
HEJ !

VI byggde älvsbyhus ÅR 2000. Jag har för mig att om man valde bort plastmattan så var det bara spånskiva.

Vi tog deras golvvärme och plastmatta, sen hade vi en kille som kaklade åt oss.

Men nu ska vi bygga igen 2006, då har vi valt bort alla golv och plastmattor. Ska fixa allt själv denna gång.
 
OJ GLÖMDE EN SAK !

Elementet satt kvar i badrummet.
 
jag har heller inte ett direkt svar till dig men vattenburen golvvärme bör du väl snarare fundera på?

vi har köpt vårt höner via kristianstadskontoret och då "ingår" (i deras entreprenadavtal) kakel å klinkers med golvvärme i badrummet.
 
som jag förstått kan man inte välja deras komfortvärme om man inte tar deras matta, sen så har det tidigare diskuterats el eller vattenburet och har för mig att el var att rekommendera trots att det är lite dyrare (men det var ttydligen marginellt med tanke på kostnad med att installera vattenburen.)
 
Jezzie skrev:
som jag förstått kan man inte välja deras komfortvärme om man inte tar deras matta
Nu vet jag iof. inte vad som gäller nu ang. detta, men hursomhelst så spelar det ingen roll egentligen då den komfortvärme de levererar under plastmatttan är för klen för att klara klinker på ett bra sätt, alldeles särskilt om man funderar på att avveckla elementet.

Vattenburen golvvärme är dyrare att installera men billigare i drift, tvärtom när det gäller elslingorna. Vad som sedan blir bäst eller billigast i längden är jag själv en smula osäker på.

MVH//Christina.
 
okidoki =) bäst att beställa rummet naket då med andra ord och sen själv räkna på vilket alt. man vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.